donderdag 26 oktober 2017

Pannerdense Waard

Vanaf een klant in Duiven rijd ik naar Loo, aan de Nederrrijn. Linksboven op het kaartje, bij Loowaard parkeer ik de auto aan een weggetje naar de steenfabriek.
 
Wilde paarden in de Loowaard.
 
Uitleg over een waai (ook wel wiel of kolk genoemd) als gevolg van een dijkdoorbraak in 1809.
 
Er staan veel koeien in de uiterwaarden.
 
Hier gaat het spoor tussen Zevenaar en Bemmel onder het Pannerdens kanaal door. Is dit nu eigenlijk ook nog onderdeel van de Betuwelijn? Er kwam in ieder geval wel een lange goederentrein voorbij.
 
Wat heeft die hier te zoeken?
 
Op de grens van 2 klompenpaden.
 
Herdenkingsmonument voor de broers Meuwsen (23 en 17 jaar) die door de Duitsers in 1944 zijn doodgeschoten.
 
Wat een gekwetter.
 
Een leuk tussendoorpaadje dacht ik.... Maar dit duurt me toch te lang tijdens een hardlooprondje. Dus maar weer terug gegaan en er om heen gelopen. Moest ik voor een tweede keer langs een half vergane poes op het pad.
 
Deel van de Oude Rijn.
 
De Groene Rivier Pannerden, onderdeel van het project "meer ruimte voor de rivier"
 
Watergemaal Kandia.
 
Ik wilde vanaf hier nog een stuk dwars door de weilanden van de uiterwaarden gaan maar het ziet er smerig uit met al die koeien. Dan maar weer terug via de Loodijk. Vanaf de dijk is het uitzicht ook mooier.
 
Na 13 km in 1 uur en 17 minuten ben ik weer terug. Jammer dat het niet wat zonniger was.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,

    Bekend terrein waar je hebt gelopen. Inderdaad was het de Betuwelijn en die mammoet is een kunstwerk dat gebouwd is vanwege de aanleg van die Betuwelijn.
    Inmidddels zijn we trouwens verhuisd van Duiven naar De Steeg, dichtbij Landgoed Rhederoord. Van hieruit loop ik regelmatig de Veluwezoom en Posbank op ;-)

    Hartelijke groet,
    Martin Leusink.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, dat is gaaf zeg om aan de rand van de Veluwezoom te wonen! Ik ben jaloers.

      Verwijderen