zaterdag 12 maart 2011

Eindpunt of obstakel?

P1020275 

De paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas.
Met stralend oog en blijde zin.
En goed gevulde tas.
De Zonne lacht ons vrolijk toe,
ons groet der vooglenzang.
En wij worden vast niet moe.
Al lopen w'uren lang.
Tra-ta-ta-ta bom, bom, tra-ta-ta-ta bom, bom.
Al lopen w'uren lang.

Marcheren is gezond voor 't bloed.
Verruimd wordt d'enge borst.
't Versterkt de spier van been en voet.
't Wekt eetlust op en dorst.
Daarom vooruit en inde maat.
Zo netjes als 't maar kan.
Nu 't eensgezind en ordlijk gaat,
Heeft elk plezier er van.
Tra-ta-ta-ta bom, bom, tra-ta-ta-ta bom, bom.
Heeft elk plezier er van.

Wie kent dit volksliedje niet? 't Is precies zoals ik graag hardloop, urenlang, mijlenver, voor m'n plezier. Maar nu is er een obstakel op m'n weg gekomen, misschien wel een eindpunt voor wat betreft de ultra ambities. Naar aanleiding van de MRI scan oordeelde de orthopeed dat ik Chondropathie patellae heb. Oftewel, het kraakbeen achter de knieschijf is beschadigd en onregelmatig, en wel aan de buitenzijde. Dit veroorzaakt de pijn. Via een operatie een beetje bijshaven zou kunnen maar is zeker geen garantie voor verbetering.

Het advies moge duidelijk zijn: niet meer zo ver hardlopen, hooguit een halve marathon. En voor wat betreft m'n bekken/rug/nek klachten, dat heeft niet direct te maken met m'n rechterknie. Ik zou er wel goed aan doen me onder begeleiding van een sportfysio te stellen om m'n rompstabiliteit ernstig te verbeteren. Nu had deze othopeed niet zoveel op met hardlopen, laat staan marathons en ultra's, dus in m'n achterhoofd houd ik voorzichtig nog wat opties open over wat wel of niet kan. Maar zowieso niet forceren.

Bij verdere research op internet ontdek ik dat er bij Chondropathie Patellae een sterke relatie is met doorgezakte voeten, duidelijk aanwezig bij mij. Verder heb ik vrijwel nooit wat aan oefeningen voor rompstabiliteit gedaan waardoor er ook weinig corrigerende mogelijkheden waren. Allemaal dingen die ik wel wist maar dus niet serieus heb genomen.

Onder begeleiding van Monique de Goede van Amfys die in Veenendaal een nieuwe vestiging hebben geopend ben ik nu serieus en volgens een strak plan met vele oefeningen aan m'n rompstabiliteit aan het werken (2x per dag). Ook een speciale oefening om de "vastus medialis obliques" te versterken, een onderdeel van de bovenbeenspier die de knieschijf naar binnen moet trekken. Ook zal ik na verloop van tijd naar een sportpodoloog gaan om de afwikkeling van m'n voet te bekijken. Alles met het doel de knieschijf beter te sporen en de balans rond m'n knieen en bekken goed te krijgen.

P1020298 
Ondertussen loop ik nog wel wat, zo'n 2-3 maal per week een rondje van 10km om de Koepel in Lunteren. Lekker genieten in het bos, blij dat ik loop. Vandaag voor het eerst weer met blote benen en blote armen, heerlijk.

De paden op, de lanen in, ..............

17 opmerkingen:

  1. wow, heftig! Hier maak je je naam als Bergloop dubbel en dwars waard!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gebied. Doet me erg denken aan Castellane. Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig en super hoe je daar kan lopen.
    Echt leuk dat filmpje en zo beleef je het helemaal mee.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige omgeving weer om te lopen, mooie foto's en leuke video-impressie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi zeg, krijg nog meer zin in vakantie...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaaf, verwacht mooi verhaal maar krijg schitterende plaatjes. Wat mooi om daar te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij Amfys ben je in ieder geval in goede handen, en volgens mij kun je ook van de kortere afstanden nog wel genieten. Natuurlijk hoop ik dat je toch weer in de toekomst de langere afstanden mag/kan lopen. Sterkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik duim voor je dat het alleen maar een obstakel(tje)is.
    Dat liedje kende ik trouwens niet, alleen de eerste zin. Wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoopte je te zien en spreken bij AKRM. Jammer dat dat er nu even niet in zit.
    Als het gaat om het sporen van je knieschijf, dan kan Medical of Kinesio Taping vaak ook goed werken (tijdelijk!). Misschien een tip om te overleggen met Monique. Succes met de oefeningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterkte en hopelijk zit er wat meer in. Maar het was idd weer heerlijk om in een korte broek te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat liedje kende ik ook niet, en wel vervelend die blessure toch. Hopelijk helpen de oefeningen en is er toch nog wel wat mogelijk. Sterkte en groet,
    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Verwachtingen bijstellen, omgaan met tegenslagen: soms lijkt het hardlopen net op het echte leven. Daarom weet je ook dat aan het eind van de tunnel altijd weer licht is. Je zult wat selektiever moeten worden in het kiezen van wedstrijden, maar uiteindelijk bepaalt je lichaam wat je kan en niet de dokter!
    Sterkte met je come back!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oefeningen, telkens weer pak ik ze op om ze na een maand of wat weer te verwaarlozen. Het blijft belangrijk. Sterkte met opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toch wel positief nieuws dat je al weer wat kilometers hebt kunnen lopen. Hoop dan ook dat de oefeningen en de nieuwe?! schoenen je weer op het "rechte" pad mogen brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jij komt terug ! Daar heb ik alle vertrouwen in. Geniet van het kleine , het grote komt er ook weer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Natuurlijk even afwachten allemaal en met oefeningen kan je ook ver komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ronald ik hoop van harte dat je de lichamelijke problemen snel te boven komt. Ik heb hier zelf ook een klein belang bij, ik ben geen hardloper zoals je weet, maar ik geniet iedere keer weer van je manier van (be)schrijven van je tochten door de natuur. Fijn dat je instaat bent om toch alweer hard te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen