vrijdag 20 juli 2018

Hochkreuz (2709m)

Vandaag vroeg op pad (06:20 uur) voor een bergtocht in de Kreuzeckgruppe. Startpunt is een parkeerplaats vlak voor de Obere Gossnitzer Hutten. Ik ga vroeg omdat er begin van de middag onweer voorspeld wordt. De bedoeling is eerst Hochkreuz te beklimmen en dan een ommetje via de Vierzehn Seen te doen.

Er is gelukkig nog wat parkeergelegenheid. Het weggetje hiernaartoe is van dramatische kwaliteit.

Niet veel water in het waterbassin.

Obere Gossnitzer Hutten.

Eerste randje zonlicht te zien.

Een piepklein dorpje: Staller Wolla. Ik ga hier rechts van de huisjes voorbij om naar rechts af te buigen naar de Hochkreuz. Ik zal later via de linkerkant weer terugkomen.

De middelste top in de verte, daar moet ik naar toe.

Prachtig uitzicht. Het is niet helemaal blauw meer.

Aankomst op de Kirschentorl (2426m). Ik ga hier richting Hochkreuz. Op terugweg zal ik hier Vierzhen Seen volgen.

Meertje zonder naam.

Nog een verdwaald sneeuwveldje.

Nog een laatste stuk naar de top.

Met zo'n naam moet er ook wel een kruis staan! Op 2709m. De hoogste berg van de Kreuzeckgruppe. De naamgever van die gebied, de Kreuzeck, is 7 m lager.

Het is een beetje heiig, de Grossglockner is helaas niet goed te zien.

Na 3 kwartier genieten ga ik toch maar weer naar beneden. Links van het midden ben ik naar boven gekomen, straks houd ik rechts aan richting de 14 Seen.

I was here.

Nieuwsgierige schapen op mijn pad.

Af en toe leuke, technische, passages in de Kreuzeck Hohenweg.

Niet alle 14 meertjes passen op mijn camera. Maar ze zijn er wel degelijk! Ik kom dus helemaal van de top in de verte vandaan...


En al weer zo'n passage waar je even goed voorzichtig moet zijn.

De berg in de verte is de Kreuzeck, daar was ik een paar jaar geleden al eens op.

Aankomst bij de Glenktorl, op 2457m. Hier daal ik weer af naar Staller Wolla.

Ook hier weer veel water. De lucht betrekt steeds meer. Maar ik heb nog een lange weg te gaan...

Spiegeling van bergen en wolken in het water blijft een mooi schouwspel.

Daar kom ik net vandaan. Donkere wolken pakken zich samen.

Staller Wolla van de andere kant gezien. Blijkbaar kun je daar ook huisjes huren, iets verderop zijn 2 Nederlandse gezinnen aan het picknicken en ze maken geen aanstalten te vertrekken voor het onweer.

Vanaf nu zet ik het gas er op. Het zal niet lang meer duren voor het onweer komt.
Ongeveer 1 km voordat ik bij de auto ben barst het los en moet ik toch nog een regenjas aantrekken.
Goed dat ik zo vroeg vertrokken ben. Totaal 6 uur en 37 minuten onderweg geweest, om precies 13:00 uur weer terug bij de auto.
Een prachtige tocht! Alleen wat te veel koeien, schapen en geiten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten