dinsdag 31 juli 2018

Kleines Kreuzeck

Dit de de route die ik heb uitgezet voor vandaag. In ieder geval de Goldgrubenscharte bereiken en zo mogelijk de Kleines Kreuzeck en de Grakofel.

Met de auto vanuit Sachsenburg omhoog en bordjes Salzkofelhutte volgen. Na een kilometer of 9 kom je bij een Kraftwerk en kun je parkeren (1200m) vlak voor het bordje dat er over 300m een slagboom (Schranken) is.

Dit is de Schranken waarvan gesproken is. De spijlen zijn zo ver uit elkaar dat ik er tussendoor kan. Anders moet je er om heen door het hoge onkruid en gras.

Het eerste stuk is eenvoudig. Een gewone Forstweg volgen tot aan de eerste alm.

De Haslacher Alm.

Hiasenalm. Hier is het pad niet echt duidelijk, je moet gewoon aan de linkerkant blijven lopen langs de bomen.

"Gedenksteen"

Eventueel rechtsaf voor de korte, steile, route naar de Salzkofelhutte.

Ambrosalm.

Splitsing weg naar de Salzkofelhutte en naar Feldnerhutte. Ik ga richting de Feldnerhutte.

In de verte de Scharte waar ik naar toe moet.

Eenmaal op de rand gekomen gaat het pad aan de achterkant verder.

Bovenop de Goldgrubenscharte (2448m) gekomen in 2,5 uur.

Vanaf de Scharte klim ik nog wat verder de Kleiner Kreuzeck op. Maar na de eerste trap (2470m) ga ik toch maar niet verder. Het risico wordt me wat te groot.

Richting het westen.
Ik daal maar weer af naar de Scharte, en dat is al lastig genoeg.

Koeien aan de andere kant van de Scharte.

Hier was ik zojuist al voor een groot stuk op geklommen.

Na een half uur verblijf ga ik dezelfde weg weer terug. Zoals je hier kunt zien zijn de paden niet helemaal zonder gevaar.

En door dit dal mag ik weer terug.

Heerlijk rustig over de almen wandelen bij het steeds warmer wordende weer.

De koeien schrikken als ze me zien en rennen weg om in een groep bij elkaar te gaan staan.

Prachtige oude almhutten.

Degene die de weg heeft aangelegd had een passie voor stapelen van grote stenen.

Totale route 15,5 km met +/- 1200 hoogtemeters in 5 uur en 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten