vrijdag 3 augustus 2018

Hohe Leier

De Hohe Leier in de Ankogelgruppe kan van 3 kanten beklommen worden. De bekendste is via de klettersteig Bella Vista, vanuit het noorden. Daarvoor heb je echt het juiste materiaal nodig. Verder is er de "normalweg", die via de Rossalmscharte naar boven gaat. Ook dan moet je wat gesicherte gedeeltes langs (vanaf 2650m). De laatste mogelijkheid is via de Ostgrat. Volgens de wegwijzer alleen voor geubten. Uiteindelijk probeer ik de route via de Rossalmscharte.

Met de auto rijd ik vanuit Lendorf naar de Hinteregggraben. Eerst gewoon asfalt, later een Schotterweg. Totdat ik bij een parkeerplaats kom waar ik niet verder mag, zo'n kilometer voor de Kohlmaierhutte. Hoogte 1400m.

Zo'n 2 km loop je over een eenvoudige almweg. Erg mooi is het dal hier helaas niet.

Pas wanneer het echt wat omhoog gaat wordt de omgeving veel mooier. Ik word ingehaald door 2 jongere wandelaars maar nadat ze pauze hebben genomen en ik hen weer voorbij ging heb ik ze niet meer gezien. Ik ben meer van het doordieselen op de heenweg.

Heerlijk rustig, hooggebergte landschap.

Rossalmsee.

Nu begint het echte klimwerk: over grote blokken, constant goed kijken waar je gaat staan.

Op de Rossalmscharte (2500m) aangekomen. Ik ben zojuist door een loper ingehaald die wel erg snel gaat. Leek meer op een training voor bergmarathons.

Ik loop even iets verder en heb dan uitzicht op de stuwmeren van Reisseck.

Maar hier moet ik heen: de Hohe Leier. De weg is goed gemarkeerd, dus ik kijk wel hoe ver ik kom.

Na een flinke klim kom ik tot op 2665m hoogte. Vanaf hier moet je wel de aangebrachte kabels (Seilen) gaan gebruiken. En daar heb ik geen klimmateriaal voor. Qua steilte vind ik het te riskant en ik ga niet verder. Misschien had ik toch beter de Ostgrat kunnen nemen.
Het uitzicht vanaf hier is weer fenomenaal. Ook de Hochkedl (2558m) is hier te zien waar ik al eerder was.

In de diepte de Rossalmsee waar ik vandaan kwam.

Kraftwerken Reisseck, Berghotel.

 Eerste gedeelte van de klettersteig over de Grat.

Tweede gedeelte van de klettersteig tot aan de top.

Na een half uur keer ik weer rustig terug naar het dal. De Rossalmsee nu wat meer in het licht.

Dit was het splitsingspunt waar ik waarschijnlijk beter toch de Ostgrat had kunnen nemen.


De Kohlmaierhutte van 2 kanten gezien.

Na 6 uur en 20 minuten ben ik terug bij de auto. Totaal 16,6 km gelopen met 1270 hoogtemeters.
Deze tocht moet ik nog maar eens over doen via de Ostgrat.

1 opmerking: