dinsdag 30 juli 2019

Eckkopf (2871m, Goldberggruppe)

Tot begin van de middag is mooi weer voorspeld vandaag. Ik sta om 05:00 uur op en om 05:30 uur rijd ik weg naar de wandelparkeerplaats in het Zirknitztal, bij Grosskircheim in de buurt. Op het menu staat de beklimming van de Eckkopf met een hoogte van 2871m.

De parkeerplaats bevindt zich op 1710m hoogte. Maar ik moet eerst weer een stukje terug naar beneden voor het pad naar de Eckkopf. Om 06:30 uur start ik met lopen.

Hier gaat het naar boven. En stevig ook. De markering zijn goed.

Aankomst bij Färberkaser op 2049m. De eerste zonnestralen zijn te zien.

Die top is vandaag mijn doel. Nog schaduw aan deze kant van de berg.

De Eckhütte op 2263m. Vanaf hier gaat het in een rechte lijn naar de top, 600 hoogtemeters dus.


Het gaat lekker steil naar boven. En de lucht wordt steeds ijler.

De Grossglockner is heel goed te zien bij deze heldere lucht.

Top in zicht. Maar het is best zwaar nu. Af en toe stop ik even om op adem te komen.

Deze 2 steenbokken waren er al eerder vanmorgen. Een beetje links van het midden.

Na precies 2 uur en 30 min ben ik boven.

Linksboven zie je de bovenste pistes van de Molltaler Gletscher die 's zomers ook geopend zijn.
Onder een stuwmeer, de Grosssee.

Hoher Sonnblick en links daarvan de Goldbergspitze.

Na ruim een half uur pauze begeef ik me weer op de terugtocht. Het bovenste stukje heeft wat touwen ter ondersteuning.


Bergflora.

Op de terugweg ga ik bij de Eckhütte richting Zahltisch om via het Zirknitztal terug te gaan.

Uitleg over de Zahltisch (betaling van gouddelvers).



Langs de Grosse Zirknitz gaat het wandelpad weer terug naar de parkeerplaats.

Bij de parkeerplaats ook nog een bord die de route in 3D aangeeft.

Na 6 uur ben ik weer terug bij de auto. Dit was een prachtige tocht, afwisselend en een schitterend uitzicht op bijna 2900m.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten