zaterdag 27 maart 2010

Liever lopen in Diever

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

Hoe dan ook had ik me voorgenomen naar Diever te gaan vandaag. Ik vind het xc3xa9xc3xa9n van de mooiste natuurmarathons van Nederland en daarnaast is het ook nog eens heerlijk kleinschalig en gemoedelijk. Ik kom na het omkleden al snel Mark (qmark op Chat'n'run) tegen die vandaag de marathon gaat lopen en gezellig kletsend gaan we naar de startplaats.

Na het voorzichtige herstel van m'n scheenbeenblessure leek het me verstandig om de marathon inschrijving om te boeken naar de 28km. Daarom mag ik nu om 12:00 uur starten, een kwartier voor de marathon. De tijd vliegt voorbij en voordat ik het weet mogen we al op weg.

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

Terwijl we xc3xa9xc3xa9n rondje door Diever lopen zie ik in de verte Marco Hartman aan komen lopen. Jammer dat ik hem niet meer heb kunnen spreken nu hij weer even in Nederland is. Ook Jan Broers is van de partij die ik ook al even in de sporthal sprak.

Ik ga rustig op weg met het idee zo rond de 11km/uur te lopen. Het is droog en de wind hebben we op weg naar het bos eerst mee. Het voelt al snel warm aan (lange zomertight, thermohemdje en lang shirt). De kleding lijkt wat te warm maar voor het geval ik onverhoopt moet gaan wandelen i.v.m. de blessure wil ik het niet te koud krijgen.

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

Ik zoek veel de onverharde gedeelten op om m'n pezen te ontlasten. Gelukkig is dat hier in het Drents Friese Wold geen probleem. De lente laat nog weinig van zich zien, maar goed, de winter is ook pas net voorbij. Ik ben al blij met de temperaturen boven de 10 graden.

Na een km of 10 vind ik het toch iets te langzaam gaan en versnel ik wat naar zo'n 5 min per km waardoor ik zo af en toe ook weer een loper inhaal. Zo'n afstand van 28 km is best te overzien, heel anders dan een marathon of een ultra. Bij een marathon e.v. focus ik me helemaal niet op het einde maar bij 28 km ben je toch al snel over de helft.

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

Op het fietspad loop ik een tijdje op met een fietser, een oudere man. Hij is erg geinteresseerd in het hardlopen, trainen enz. Zo pratend vliegen de meters weer voorbij en ga ik als vanzelf ook wat sneller lopen. Bij deze toeschouwers neem ik afscheid omdat ik rechts af ga. Veel hilariteit bij de toeschouwers dat ik gewoon even stil ga staan en hen op de foto zet.

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

De organisatie slaagt er toch weer steeds in voldoende vrijwilligers te vinden voor dit evenement. De verzorgingsposten zijn weer keurig verzorgd met alles wat een loper zich wenst.

Van Drents Friese Wold Marathon 2010

Na 2 uur, 21 minuten en 46 seconden ben ik weer terug en heb ik 27,7 km afgelegd. De eerste lange duurloop na de Zuiderzeeloop. Ik heb er weer van genoten hier in Diever en geen last van m'n schenen gehad. Ik loop direct door naar de sporthal waar de douches nog heerlijk warm zijn. Aangezien het nog wel even duurt voordat Jan, Mark en Marco weer terug zijn van de marathon ga ik maar weer lekker op tijd terug naar huis.

14 opmerkingen:

  1. Aaaah, wat lief, die foto van Donja. Jammer dat ik niet bij kon zijn. Tot volgende week dan maar. Hoewel ik denk dat we beiden in een andere groep zullen lopen (ik heb me voor de langzaamste ingeschreven).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's weer, Ronald! Ik heb er een "geleend" voor mijn weekendverslag. Tot volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige loop zo met elkaar en nehoorlijk wat km gemaakt in de zware sneeuw!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Ronald
    Het was leuk je te ontmoeten afgelopen zaterdag en het was een mooie en geslaagde dag.
    Ik heb een aantal van je foto's gepikt voor mijn blog.
    Ga je wellicht binnenkort weer zien, groet, Ruud.
    En natuurlijk ook veel succes met de voorbereiding van en het uitlopen van het Rondje Zuiderzee, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een stap in de goede richting! Nu hopen dat de naweexc3xabn uitblijven.
    Ik heb ook nog even overwogen om in Diever mijn 10km van vandaag te lopen, maar dan is het opeens wel een heel eind rijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij was je 20 minuten sneller? Tiepvaudje?
    28 km is bijna 42.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vlotte lange duurloop: Dat gaat weer de goede kant op!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is weer een mooi begin, fijn dat het lopen weer goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oeps, dat is schrikken. Even een weblog bekijken en dan geconfronteerd worden met een foto van jezelf. Ik had m'n buik nog iets verder moeten intrekken ....

    Goed gelopen, mooi verslag en leuk om elk wedstrijdverslag toch weer te voorzien van foto's. Ik neem het me ook wel eens voor om een camera mee te nemen maar uiteindelijk wil ik toch zo licht mogelijk lopen.

    Tot een volgens keer! (Urk?)

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het herstel is daar en in een mooie omgeving de loop kmmaken.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn, dat je weer nagenoeg pijnvrij kan lopen, en dan is 28km toch best wel al weer een heel stuk! Eens zal ik toch ook een keertje in Diever moeten lopen, bedenk ik me zo.
    groet, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou heb er zin in ,maar geen 28 voor mij.
    Wil zeker volgend jaar in 2012 de 28 gaan lopen.
    Na het lezen van jou ervaringen in Diever, ga morgen mijn eerste 10 km lopen in Diever.
    Lijkt mij een mooie loop

    gr Joop

    BeantwoordenVerwijderen