zaterdag 26 juni 2010

Graubunden Marathon 2010

Van GBM2010

Na vorig jaar overgeslagen te hebben, dit jaar toch maar weer ingeschreven. De route is namelijk eenmalig anders vanwege bouwwerkzaamheden aan de gondellift naar de Rothorn. De tocht voert nu naar een andere top, de Piz Scalottas. Twee jaar geleden ben ik daar nog naar toe gewandeld. Het lijkt me wel leuk aan zo'n unieke gebeurtenis mee te doen.

Van Graubunden 2010

Op donderdag samen met Eveline (mijn oudste dochter) en Sifra (haar vriendin) naar Lenzerheide in Zwitserland gereden en op vrijdag een stevige wandeling gemaakt naar de Alp Sanaspans. Prachtig gebied, alpenweitjes, waterval, mooie uitzichten, smalle paadjes. En 's avonds nog een tocht met de auto door de omgeving gemaakt waarbij de weggetjes soms zo smal werden dat de auto er nog maar net door kon.

Van GBM2010

Zaterdagmorgen om 08:00 uur met de bus naar Chur. Bert Lemmens (en zijn vrouw) uit Rijen ontmoette ik gisteren al in Lenzerheide en vanmorgen zit ik vlak bij hen in de bus. De Quaderwiese in Chur is weer gezellig met alle lopers die zich aan het voorbereiden zijn. Het is al wel behoorlijk warm.

Van GBM2010

In de bus komt mijn duitse loopkennis Thomas Schmidtkonz naast me zitten en zo kunnen we de hele tocht naar Chur blijkletsen over onze loopbelevenissen en loopplannen. Voordat ik het weet zijn we al in Chur.

Van GBM2010

Eindhoven atletiek is ook goed vertegenwoordigd. Bram en Harm zullen vandaag uiteindelijk zelfs 5e en 6e worden. Luc Krotwaar kan ik zo snel niet vinden maar blijkt uiteindelijk ook meegedaan te hebben en is 12e geworden.

Van GBM2010

De start is om precies 09:15 en voert eerst door de binnenstad van Chur, dwars tussen het winkelend publiek door. Ik heb me bij dit warme weer voorgenomen zo langzaam te lopen dat ik niet weer in de problemen kom met m'n vochtopname. Ik wil van deze tocht genieten van begin tot eind, dan maar lekker in het achterveld.

Van GBM2010

Bert blijft de eerste 3 km bij me lopen maar bij de eerste stijging richting Passugg gaat hij er al snel vandoor. Wanneer ik een foto maak is er namelijk toch al snel een gaatje met een medeloper. Bert zal uiteindelijk in 6 uur de finish bereiken, een half uur voor mij.

Van GBM2010

Het eerste stijgende stuk gaat gelukkig door de koele bossen maar zo af en toe hebben we een mooie doorkijk. Hier uitzicht op Churwalden. En ook goed te zien hoe mooi de lucht is.

Van GBM2010

En hier weer een terugblik op Churwalden. Van Churwalden gaat het via geasfalteerde weggetjes stevig naar boven. Het uitzicht is mooi maar ik loop liever wat meer over berg- en bospaadjes.

Van GBM2010

Op het laatste stuk naar Foppa (1750m) komt de medische dienstverlening langs en vraag elke loper even of het goed gaat. Blijkbaar loop ik in het achterveld maar dat hindert me niets. Ik loop nu heerlijk, geen enkel probleem.

Van GBM2010

Even na Foppa (1750m) mogen we weer de natuur in. Ik heb er nu 2:35 over gedaan om bij Foppa te komen. Vanaf hier gaat het weer naar beneden naar Lenzerheide (1450m) via de plaatsen Parpan en Valbella. De zon begint steeds meer te branden op m'n huid (die gisteren ook al zo lijden heeft gehad).

Van GBM2010

Geweldig toch? Het contrast van besneeuwde bergen en het lopen in de warmte tussen de bloemetjes van de alpenwei.

Van GBM2010

Bij deze loper uit Saarbrucken loop ik bijna steeds in de buurt tot aan het einde van de tocht. Uiteraard is voetbal ook even onderwerp van gesprek. Ook hij loopt heel behoudend. Op krachten komen in de schaduw en niet zomaar weer gaan rennen.

Van GBM2010

Het meertje bij Lenzerheide ligt nu 2x in de route. Eerst omronden we het om vervolgens even door Lenzerheide te gaan en vervolgens komen we hier weer terug om de Piz Scalottas te gaan bedwingen. Het nadeel van zo'n meertje is dat het er erg warm is.

Van GBM2010

Ng een foto van de Heidsee.

Van GBM2010

De eekhoorns zijn hier bepaald niet schuw. Deze liet zich zelfs graag fotograferen.

Van GBM2010

Vanaf de Heidsee gaat het weer omhoog richting Piz Scalottas met een enkel vlak stuk naar het middenstation. Van iets wat op hardlopen lijkt komt er niet meer van. Enkel wat joggen op de vlakkere stukken. Op deze manier houd ik alle drinken binnen en wordt ook niet misselijk. Ik heb vandaag wel ongelooflijk veel gedronken. Twee liter uit m'n drinkrugzak en bij elke drankpost ook nog eens twee bekertjes (waar mogelijk cola).

Van GBM2010

Geduldige toeschouwers.

Van GBM2010

De parcours-chef. Ik vroeg of hij tevreden was met het eenmalige parcours vandaag. Bijzonder tevreden was zijn antwoord. Mij bevalt het ook wel, wat minder hoog dan de Rothorn.

Van GBM2010

De verzorging is zoals altijd perfect. Ook voor de laatste lopers is er ruim voldoende beschikbaar en niet allemaal warm geworden in de zon. Elke 4km is er een drankpost en het laatste stuk zelfs nog vaker vanwege de zwaarte.

Van GBM2010

Nu komt het eindpunt toch wel dichtbij. Maar er moeten nog wel bijna 200 hoogtemeters overwonnen worden. Maar ik zet stug door.

Van GBM2010

De finish bereik ik na 6,5 uur loopgenot. Eveline en Sifra zijn vanmiddag naar de top gewandeld en juichen me enthousiast toe (niet alleen mij hoor, ook mijn voorgangers).

Van GBM2010

Wanneer Thomas binnenkomt houdt hij een papiertje op. Het is vandaag zijn 100e marathon. De speaker laat dat duidelijk aan het publiek horen. Overigens stelt 100 ook niet zoveel voor. Er finisht ook een oudere dame genaamd Sigrid die al meer dan 1700 marathons en ultralopen op haar naam heeft staan. En still counting...

Na wat bijgekomen te zijn gaan we met z'n drieen met de stoeltjeslift naar beneden en komt er weer een eind aan een geslaagd weekend!

Voor nog meer foto's zie: album

21 opmerkingen:

  1. Balen! Kun je niet een rustdag nemen en alsnog verder gaan? Maar wat je gedaan hebt is al top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei,oei, wat jammer. Maar ik sluit me bij Gonda aan: zou een rustdag helpen? Anders kun je nog overwegen om hem uit te steppen, te fietsen, te handbiken of weet ik wat. Maar in elk geval so wie so petje af voor wat je tot nu toe had gedaan, daar mag je trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, wat is dit jammer. Ben trots op je. Kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zonde Ronald, je was zo'n eind op weg. Super wat je al gedaan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ronald en de MEIDEN.
    Wat de reden ook is, geweldig wat jullie hebben neergezet. Aleen de moet al om zo'n enorme uitdagen aan te gaan vind ik buitengewoon. Laat staan de afstand die jullie hebben afgelegd, werkelijk fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zonde zonde....en ontzettend balen voor jullie allemaal!1

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaap van de Kieft25 februari 2010 om 15:22

    Ronald, Thirza en Rianne,

    wat vind ik dit jammer! Het leek zo goed te gaan. Doet niets af aan jullie prestatie! Klasse! Succes en sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ronald, Thirza en Rianne, dit is wel erg, erg jammer. Maar uiteindelijk gaat gezondheid boven alles. Sowieso petje af voor de prestatie van jou, Thirza en Rianne tot nu toe.
    We blijven je volgen en horen ongetwijfeld de details nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ronald, Thirza en Rianne,
    Ik hoop dat het meevalt met je scheenbeen maar vrees dat het niet meer zal gaan. Aan de ene kant jammer, maar gezondheid gaat voorop. Aan de andere kant kunnen we alleen maar ons petje afnemen. Diepe buiging voor wat jullie tot nu toe hebben gepresteerd.
    Groetjes Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sigrid heet Eichner van haar achternaam. Ze heeft al vele bijzondere loopjes gedaan.
    Ik ben haar ook al regelmatig tegengekomen.
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    108 stuks....leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Ronald,

    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Ik begrijp dat alles goed is gegaan. Geweldig. Goede thuisreis.

    Je buurman Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dus daarvoor was je stevig aan het doortrainen.
    Mooie tocht met weer vele mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een prachtig verslag en een erg mooie wedstrijd, ik hoop ooit van deze dingen te kunnen genieten zoals jij,knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Altijd mooi die bergmarathons!
    En zoals jij dat doet, rustig aan en gewoon lekker genieten; helemaal top!
    (Voor mij nog 10 weekjes en dan ook volop bergen; de TAR)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedenavond Ronald,

    Vandaag weer terug naar Wilnis...paar prachtige dagen in Lenzerheide achter de rug en een gezellige marathon gelopen. Mede door jou! tussen Foppa en Parpan samen de warmte getrotseerd en elkaar bij de finish begroet. Bedankt voor de gezelligheid tijdens het gezamenlijke stuk!

    Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Proficiat hiermee, het is inderdaad een "makkelijker" parcours als vorig jaar, toen heb ik hem gelopen. Het is een mooie en geweldige loop. Beter als massaal naar de Junfrua.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie loop zeg en wat een pracht natuur.
    Je hebt genoten en petje af voor al die bergen beklimmen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schitterende marathon weer en gezellig met z'n 3tjes. Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt en super gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi loop en weer een prachtige reportage, dat je daar nog tijd voor maakt in een wedstrijd.
    Gr Hans

    BeantwoordenVerwijderen