zondag 3 april 2011

Loenense watervallen

Van 2011-04-02

"In Loenen vindt u de grootste natuurlijke waterval van Nederland, waar het water een val van zoxe2x80x99n 15 meter maakt. De watervalspreng uit 1869 ontspringt in de bossen van het Schalter. De spreng bestaat uit twee delen, de Vrijenbergspreng en de Veldhuizerspreng, die ieder ongeveer zes kilometer lang zijn. Door de vele zijsprengen wordt er geleidelijk een brede beek gevormd. Met stuwbalken wordt het water op diverse plaatsen op peil gehouden."

Dit is het decor van mijn duurloop vandaag. Vanaf de turnhal in Beekbergen waar ik m'n dochter afzet kom ik al snel langs deze watertrap. Wat wil je nog meer: ruim 20 graden, de mooie natuur van Loenermark en weer lekker lopen. Ik heb ruim de tijd voordat ik m'n dochter weer moet oppikken dus neem ik me voor het rustig aan te doen.

 

Van 2011-04-02

Even voorbij de watervallen wordt het al snel weer rustiger. Af en toe een fietser of wielrenner of een enkele loper zoals het stipje hier in de verte. Eerlijk gezegd had ik het veel drukker verwacht maar waarschijnlijk zullen velen nu lekker genieten van de eerste echt warme dag op een terrasje of in de tuin.

 

Van 2011-04-02

Dit punt herken ik ineens. Bij de halve marathon van Loenen afgelopen najaar werd vanaf precies deze positie ook een foto van me gemaakt. Volgens mij was dit ook het splitsingspunt voor de halve en de 10km

Na ruim 22 km in 2 uur en 5 minuten ben ik weer terug bij de auto en heb ik nog ruim de tijd om even uit te zweten en om te kleden. Dit lijkt weer op een echte duurloop! Verder ga ik voorlopig niet maar zo is het ook mooi!

 

13 opmerkingen:

  1. Leuk! Zo kom ik alvast in de stemming voor mijn Rondje Waddenzee.
    Maak er een lang weekend van dan lopen we zondag een stukje samen.
    Je mag ook zaterdag met me meelopen over die geweldige (saaie en lange) afsluitdijk. Die vind jij toch leuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan niet wachten op pasen 2011.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben nog nooit op Texel geweest (op geen enkel waddeneiland), maar ga dat in elk geval nog goedmaken. Berenmarathon in november en volgend jaar dan maar de .....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijft mooi, de waddeneilanden. Ik zoek nog een hardloopwedstrijd op Schiermonnikoog maar zal dat denk ik zelf moeten organiseren? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je al jou blogjes achter elkaar leest (zoals ik) dan loop jij op hele verschillende plekken, erg leuk!! Ken Texel wel maar nog nooit hardgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 22 km is zeker een hele echte duurloop. Mooi dat dat weer lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk. Gaat de goede kant op. Niet forceren nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Achterhoekrunner4 april 2011 om 20:25

    Goed bezig Ronald, het begint er weer op te lijken. Heeft je dochter het ook goed gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie omgeving om te lopen zeg, leuk he als dochters ergens anders wedstrijden hebben (zo kom ik ook nog wel eens op andere pleeken om te lopen). Goed om te lezen dat het lekker gaat.

    BeantwoordenVerwijderen