zaterdag 15 oktober 2011

Grebbelinie

Van 2011-10-15
Ik heb me bedacht om eens een duurloop aan de westkant van Lunteren uit te zetten. Vanaf Scouting Lunteren waar ik Menno 's middags naar toe breng. Ik zet een route uit van Lunteren naar Renswoude, dan Ederveen en weer terug naar het Lunterse bos. Zoveel mogelijk rustige wegen en paden opgezocht via de kaart. Het is lekker hardloopweer, koel en een zonnetje.
Van 2011-10-15
Pas na een kleine 6 km kan ik het asfalt af en wordt het pas echt leuk lopen. De akkers zijn nog behoorlijk nat maar de weg is droog.
Van 2011-10-15
Het is sowieso een waterrijk gebied met veel vogels.
Van 2011-10-15
Na ruim 9 km kom ik onverwacht bij Fort Daatselaar aan, onderdeel van de Grebbelinie, een verdedigingslinie aangelegd vanaf 1744. Dit fort stamt uit 1799. De bedoeling was om de vijand tegen te houden door het onder water zetten van land. En daarvoor waren sluizen, stuwen, aarden verdedigingswerken e.d. nodig.
Van 2011-10-15
Via de Groeperkade loop ik om Renswoude heen, via dit graspad. Er zijn een aantal luxueuze huizen langs gebouwd.
Van 2011-10-15
Verdedigingswerk "Werk aan de Engelaar". Even hierna verlaat ik de Groeperkade weer en loop richting Ederveen. Het gaat nu vooral weer over smalle, maar wel geasfalteerde weggetjes.
Van 2011-10-15
Onderweg komt er een enorme groep brommer rijders voorbij, ik denk een Sparta Met club o.i.d.

Na 26 km ben ik weer terug in het Lunterse bos, bij de scouts. Ik heb er netto 2 uur en 20 minuten over gedaan, een beetje aan de snelle kant (5:20 per km). Dat merk ik nu ook wel aan m'n kuiten. Maar wel weer een mooie tocht. Hier kan ik wel vaker gaan lopen, wellicht nog een langer deel van de Grebbelinie meepakken...

Het complete foto overzicht: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten