zaterdag 22 oktober 2011

Schwäbisch Gmünd - Albmarathon (50km)

Van Schwabisch Gmund
Bij aankomst donderdagmiddag was het nog bewolkt en regende het ook nog wat. Schwäbisch Gmünd, daar was ik twee jaar geleden ook al om mee te doen met de Albmarathon, een loop over 50km met 1000 hoogtemeters. Nu zijn we er met z'n vieren, alleen de jongste twee zijn mee. We hebben een Ferienwohnung aan de rand van het centrum, erg handig, ook voor zaterdag wanneer de loop is. Slechts 900 meter van de start op de Marktplatz.
Van Schwabisch Gmund

Na vrijdags gezwommen te hebben in het plaatselijke Hallenbad (ook op 900m) kunnen we nog even genieten van het weer dat aanmerkelijk opgeknapt is. Wel koud maar uit de wind prima te doen. 's Middags om 5 uur ga ik met Menno en Jiska m'n Startunterlagen ophalen in de Prediger waar het al lekker druk is.
Van Schwabisch Gmund
Vanwege de verwachte kou (maar wel zonnig) besluit ik een lange, dunne, tight aan te trekken en m'n windstopper shirt met lange mouwen. En natuurlijk m'n handschoenen. Dit blijkt deze dag geen verkeerde keus te zijn voor mij. 's Morgens om 10:00 uur starten we na de nodige toespraken van de Marktplatz. 490 lopers hebben zich ingeschreven voor de 50km.
Van Schwabisch Gmund
Hier is mooi te zien dat het koud is, het rijp nog op het gras. Daar waar de zon niet bij kan komen heb ik de hele dag rijp gezien. De eerste kilometers gaan eenvoudig, nog weinig echte beklimmingen. Ik houd me rustig om krachten en vooral m'n maag te sparen. Het is tenslotte weer de eerste 42+ na lange tijd.
Van Schwabisch Gmund
Het is hier leuk lopen. Glooiend landschap, uitzicht, goede wegen.
Van Schwabisch Gmund
Na wat aanloopstijgingen mogen we hier nog even echt klimmen naar het topje van de Hohenstaufen. Daar moeten we een boom omronden waarna we ons weer naar beneden mogen storten.
Van Schwabisch Gmund
Het volgende bergje dient zich al aan: de Rechberg. Daarop ligt ook de finish voor de 25km lopers die dan met de bus terug kunnen naar Schwabisch Gmund.
Van Schwabisch Gmund
De derde berg, Stuiven, is een gemeen ding. Het is ijskoud, glibberig en steil. Gelukkig niet zo hoog, en al snel lopen we weer in de zon.
Van Schwabisch Gmund
Na Stuiven komt er nog een klimmetje en daar worden we boven onthaald dor het Waldstetter Chabatscher. Misschien mis ik nog een letter, maar ach, ze zullen deze blog wel niet lezen.
Van Schwabisch Gmund
Vlak voor het marathonpunt. Elk klimmetje doet nu toch wel pijn en een goede "smoes" om even te wandelen. De dame links loop ik al een tijd bij in de buurt, uiteindelijk zal ik 7 seconden voor haar finishen omdat ik de laatste drankpost oversla.
Van Schwabisch Gmund
Schwabisch Gmund weer in zicht. Het laatste stuk lopen we kilometers lang over een fietspad dat volgens mij heel licht glooiend naar beneden gaat. De kilometers blijven onder de 6 minuten.
Van Schwabisch Gmund
Tenslotte duiken we S-G weer in en worden we weer onthaald met muziek. Na 5 uur en 38 minuten loopgenot ben ik weer binnen. Ik ben niet misselijk geweest, maar heb daarvoor wel het tempo laag moeten houden. Twee jaar geleden liep ik hier een half uur sneller.
Een leuke loop, zeker in combinatie met het verblijf in dit karakteristieke stadje!
Voor alle foto's, klik hier

5 opmerkingen:

  1. Mooi dat het gelukt is. Ziet eruit als een erg leuke Ultra. Duitsland is mij de laatste keer goed bevallen dus wellicht gaan we elkaar treffen op een van deze loopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit! Fijn dat je weer terug bent in (ultra)marathon land (en weer een weblog hebt zodat wij mee kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Achterhoekrunner25 oktober 2011 om 21:34

    @bergloper
    Eindelijk je nieuwe blog weer gevonden... meteen maar weer bij de favorieten gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee vliegen in één klap. . . en je nieuwe blog (ziet er mooi uit) en je loopt weer lekker. Via Null-Lauf (die mij erg leuk lijkt om keertje te lopen, weer op jou blog gekomen.

    Mooi verslag weer met al die foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He, hier is-ie je weblog
    Mooi verslag en mooie foto's en blijkbaar gaat het allemaal weer helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen