donderdag 16 juli 2015

Kreuzeck (2701m)

Vandaag weer eens een flinke tocht uitgezet, namelijk de top van de Kreuzeck op 2701m. Deze berg is de naamgever van de berggroep: Kreuzeckgruppe. Ik parkeer de auto bij Speicher Wölla op 1500m. Om 06:00 uur begin ik aan de beklimming.
 
De eerste alm met de Obere Gossnitzer Hutte op 1684m.
 
De tweede alm: Staller Wolla op 2033m. De zon komt nu boven de bergen uit. Bij de hutten zijn ook al wat mensen bezig.
 
Op een plateau liggen meerdere meertjes waarvan de Feldsee de grootste (2273m).
 
Leuk, wat schapen. Even later blijken ze deel uit te maken van een grote kudde. De leider (een zwarte) heft z'n gemekker aan en vervolgens krijg ik de hele kudde achter me aan. Hetgeen trouwens op de terugweg ook nog eens gebeurt.
 
Ik bereik nu de Glenktorl op 2457m. Dit is een overgang naar een ander dal waar o.a. de Feldnerhutte ligt. Ik moet nu noordwaarts naar de Kreuzeck, in de verte te zien met een in de zon glimmend kruis.
 
Dit zijn toch de leukste paden, uitzicht naar alle kanten en vaak ook afgronden aan beide kanten.
 


Zo, daar ben ik dan. In 2 uur en 40 minuten boven. Het is nu 08:50 uur. Helemaal alleen. Ruim 7 km gelopen en een hoogte van 1200m overwonnen.
 
Achter het klepje een Gipfelbuch. Ik schrijf mijn naam er ook in. Op deze top komt toch bijna elke dag wel iemand (in de zomer).
 
Je kunt het pad verder volgen naar de Polinik. Dit is onderdeel van de Kreuzeck Höhenweg. Kost wel zo'n 6-9 uur....
 
Leuk he, zo'n paadje langs een bergrand. Ik ben na een half uur rust weer op de terugweg.
 
Boven de top waar ik zojuist was pakken zich donkere wolken samen. Men heeft vanaf 14:00 uur onweer voorspeld.

Als een spiegel...
 
Voor de terugweg neem ik altijd de tijd. Dit moet toch aardig wat werk zijn geweest. Misschien wat voor de buurman die dit ook als hobby heeft.
 
Ter nagedachtenis aan een kind dat overleden is op de vlucht voor Engelsen in juni 1945.
 
Speicher Wölla. Er staat niet veel water in. Om even voor 12:00 uur ben ik weer terug bij de auto. Prachtige tocht, afwisseling, mooi weer (al betrekt het nu wel).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten