woensdag 22 juli 2015

Reisseck (2965m)

Vandaag staat de Reisseck op het wandelmenu. De naamgever van de berggroep ten noorden van de lijn Obervellach-Lendorf. Geen toppen boven de 3000m. De Reisseck zelf is 2965m hoog. De Reisseckbahn gaat deze zomer niet verder dan Schoberboden zodat het wel lekker rustig zal zijn.
 
Startpunt is de parkeerplaats net voor de Zandlacher Hutte op 1500m. Ik start met wandelen om 06:15 uur.
 
De zon is nog niet te zien in het dal. Dat is maar goed ook. Het wordt namelijk weer heet vandaag. Aan het einde van het dal een bergwand die ik zal nemen via de linkerkant, de kortste route (via Geissrucken).
 
 Deze korte route is erg steil en aan weerskanten diepe afgronden. Daarom is de hele route gezekerd en ook af en toe een ladder.
 
Aangekomen op het eerste plateau op 2000m, de Untere Moserhutte.
 
Het tweede plateau dient zich aan op 2300m, de Obere Mooshutte.
 
Het tweede plateau met de Obere Mooshutte. Hier ligt ook een smalspoor afkomstig van de Reisseckbahn. Waarschijnlijk i.v.m. de stuwdam even verderop.
 
Verder maar weer de berg op richting Kalte-Herberg-Scharte. Er zijn nu ook verschillende kleine meertjes te zien zoals de Schwarzsee.
 
Je kunt het je niet voorstellen, maar hier loopt toch echt een pad naar de Scharte.
 
Scharte bereikt! Nu op 2712m hoogte. Nu in bijna rechte lijn naar de top.
 
Daar moet ik naar toe.... Nog zo'n 250m omhoog.



De top bereikt in 3 uur en 40 minuten. Prachtig uitzicht, lekker weer. Zoals je kunt zien nu eens een top bestaande uit vooral grote rotsblokken. Die er waarschijnlijk al vele eeuwen zo liggen.

Na 40 minuten pauze daal ik weer rustig af. De top wordt nu ingenomen door een wolk. Deze wolk geeft me het eerste uur afdalen ook schaduw, daar ben ik wel blij mee.



Drie foto's van de bergbeek die de prachtige waterval veroorzaakt bij Geissrucken.

Ik ga dus dezelfde weg terug. Hier een ingebouwde ladder om de steile wand te kunnen bedwingen.

Tenslotte nog leuk om te laten zien. Verschillende oude afgezaagde bomen zijn voorzien van houtsnijwerk.

Na ruim 7,5 uur en bijna 18km ben ik weer terug bij de auto. Het is intussen wel weer erg warm geworden. Een mooie tocht, goed te doen. En voor degenen die de opgang via Geissrucken te moeilijk lijkt is er een alternatieve route die een half uur langer duurt.

Voor alle foto's inclusief andere houtsnijwerk voorbeelden: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten