woensdag 20 juli 2016

Magernigspitz (2640m) via Rollbahn

Vandaag de Magernigspitz op het bergmenu. Met de auto kun je helemaal naar 1720m hoogte rijden vanaf Ausserfragant via Laas/Grafenberg. Let op: het laatste stuk is afgesloten door een slagboom waar je verder mag rijden wanneer je 5 euro aan muntstukken er in hebt gedaan. Je krijgt dan ook wel een mooie (onverharde) brede weg tot aan de parkeerplaats. Op de parkeerplaats begin ik via dit pad, de zogenaamde Rollbahn. Een pad over ruim 4 km helemaal horizontaal. Vroeger gebruikt om met paarden kopererts te vervoeren.
Ik ben om 05:00 uur opgestaan en ik start hier om 06:23 uur.

 
Inclusief een tunneltje!
 
Daar moet ik naar toe. Qua hoogteverschil valt het wel mee (1000m) maar de afstand is nogal groot door de aanloop...
 
Fraganter Schutzhaus, nu nog in de schaduw. Ik ken wel gezelliger uitziende hutten...
 
Hier is het splitsingspunt. Ik ga nu links richting de Magernigspitz en zal later op de dag hier rechts weer terugkomen omdat ik via de Schobertorl weer terug ga.
 
Berghutten genoeg hier.
 
Als je goed kijkt zie je hier een Murmeltier. Zien is vaak lastiger dan ze horen. Wanneer er iemand in de buurt komt slaken ze hoge kreten om anderen te waarschuwen...
 
Op het punt gekomen waar ik naar links ga voor het laatste stukje naar de top. Wel het lastigste stukje.
 
Zo, ik ben er. Op 2640 meter hoogte. Na 2,5 uur lopen en ruim 8km. Het kruis staat niet op het hoogste puntje, vandaar dat ik nog een paar extra stappen doe.
 
De Grossglockner is erg goed te zien!
 
Na een half uurtje op de top daal ik weer af. Je kunt het paadje mooi zien lopen.
 
Zoals gezegd ga ik via een ander dal terug, via Schobertorl. Ik ben nu op 2300m hoogte.
 
Via dit dal loopt het pad veel gelijkmatiger naar beneden.
 
Beekje doorkruisen.
 
Even een poosje uitrusten in de schaduw van deze vervallen hut. Het is inmiddels erg warm geworden.
 
Eggerhutte.
 
En weer langs het Fraganter Schutzhaus.
 
Op de heenweg dacht ik nog dat de Rollbahn wel eens gemaaid zou mogen worden. Laat dat nu net gebeurd zijn omdat op 31/7 hier een Wandertag wordt georganiseerd!
 
Na 5 uur en 45 minuten ben ik weer terug bij de auto. Totaal 17km gelopen met 1000 meter hoogteverschil. Mooie wandeling met de nodige afwisseling. Niet al te moeilijk.

Voor alle foto's: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten