maandag 17 juli 2017

Maresenspitz (2916m)

Aangezien vandaag prachtig weer voorspeld wordt ga ik de Maresenspitz bij Mallnitz nog een keer proberen. Vorig jaar moest ik de beklimming afbreken door het slechte weer. Ik parkeer de auto nu iets verder, namelijk bij de Wolliger Hutte (1576m).

De eerste paar 100 meters zijn met de kale hellingen niet zo mooi. De zon staat nog achter de bergen zodat het tijdens het klimmen nog koel is. Het is nu 06:30 uur.

Door even flink door te stappen bereik ik Auernig in 50 minuten. Auernig ligt op 2130m hoogte. Ik voel nu de eerste zonnewarmte! Vanaf hier is het de bedoeling om de Grat te volgen richting de Maresenspitz, nog ruim 4,5 km te gaan!
Vanaf Auernig ga je eerst via een pad links van de bergrichel, redelijk vlak.

Aankomst bij Torlkopf. In de verte is de voortop van de Maresenspitz te zien.
 
Bij Niedere Scharte is het ook even wat klauterwerk. Op zich goed te doen wanneer je geen hoogtevrees hebt.
 
Wanneer je op 2900m komt moet je niet denken dat je er al bent. Je moet dan zeker nog 10 minuten verder om de top op de foto te bereiken. En dit stuk moet je zeker "trittsicherkeit" hebben.
 
Op de top vul ik mijn naam en herkomst in in het Gipfelbuch. De vorige beklimmer was 4 dagen geleden. Een kruis staat hier niet. In totaal heb ik er 2 uur en 55 minuten over gedaan om hier te komen. Afstand was 6,5 km en hoogteverschil 1380m.
 
Even een bewijs dat ik er echt was.
 
In de verte de Grossglockner.

Links de wit besneeuwde Ankogel.
 
De Polinik.
 
 
 
Omdat het wat koud is op de top ga ik na een 10 minuten even wat naar beneden, zo'n 10m lager, uit de wind, in de zon. In de verte de doorgang tussen de 2 muren van Torlkopf.
 
Op de terugweg neem ik ook nog even de Torlkopf mee (2446m). Op de achtergrond de Maresenspitz waar ik zojuist vandaan kom. Het is inmiddels een stuk warmer geworden dus m'n fleece trui is nu uit.
 
Hier kun je goed het paadje zien aan de rechterkant dat weer naar Auernig leidt. Daar moet je ook geen misstap maken...
 
In de verte het kruis van Auernig. Daar kom ik ook de eerste mensen tegen vandaag. Sommigen gaan nog door naar de Maresenspitz, pfff, dat bij deze warmte...
 
Ook bij Auernig neem ik weer uitgebreid pauze, genietend van het uitzicht en de warmte.
 
Vervallen hutten op de Rosskopfalm.
 
In het totaal ben ik 6,5 uur onderweg geweest waarvan zeker 45 minuten pauze. Prachtige tocht, vooral het stuk van Auernig naar Maresenspitz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten