donderdag 13 juli 2017

Möllkopf (2397m)

Voor vandaag heb ik een bergtocht uitgezet vanuit het dal (Rakowitzen op 780m hoogte, tussen Stall en Flattach) naar de top van de Möllkopf (2397m). Ik gebruik hiervoor de tourenplaner (klik hier). De route download ik als GPX bestand en laad deze in mijn Garmin Montana. Uit een verslag van Duitsers heb ik al gelezen dat de route slecht gemarkeerd is en veel zoekwerk vereist is.

Het begint al bij de start. Ik parkeer de auto om ca. 06:30 uur in de buurt van het startpunt van het pad dat er volgens de kaart zou moeten zijn. Maar ik kan het pad niet vinden. Hmm. Ik vraag een oudere mevrouw die bij de boerderij aan het rommelen is of zij het weet. Uiteindelijk kan ik het pad dankzij haar vinden, ik moest dan wel even over privéterrein.
Het pad is redelijk goed te volgen totdat ik bij een gedeelte kom waar bomen gekapt zijn en alles bezaaid ligt met takken. Het pad is helemaal verdwenen.

Met behulp van de Garmin, goed kijk- en klauterwerk kom ik uiteindelijk boven bij Prochat op 1200m. Boven zijn de boosdoeners al weer net aan het werk. Vanaf hier volg ik een weggetje richting Steinwander Hochalm.

Als je goed kijkt zie je hier 3 rode stippen die een pad aanduiden naar boven. Ik ben nu aangekomen bij het pad dat van de Steinwandalm (1200m) steil naar boven gaat naar de Steinwander Hochalm (2000m). Daarbij kruis je telkens weer de bosbouwweg die ook naar de alm gaat.

De tussendoorpaadjes zijn over het algemeen goed te vinden, behalve wanneer je over een veld of wei moet. Dan is het weer goed zoeken.

Aankomst bij de eerste hut van de Steinwander Hochalm. Ik heb er nu al 1200 hoogtemeters op zitten. Hier even een korte rust nemen.

Wanneer ik de alm oploop word ik ontdekt door een schaap. Vervolgens komen alle schapen op de alm luid mekkerend naar me toe en volgen ze me, opdringerig als ze zijn. Ik krijg ze niet tot stoppen gemaand en loop dan maar stevig door tot ik op een smal paadje kom. Daar stopt het voorste schaap en de rest dus ook. Ergerlijk. Op de terugweg zal ik ruim om de alm heen lopen.

Om 10:30 uur ben ik op de top, bijna 10km verder en 1800 hoogtemeters. Ook hier zijn schapen maar dat zijn een andere soort die vrij rondlopen en ook schichtig zijn. Helaas laten ze wel hun behoefte achter op en rond de top die met gras begroeid is.

Prachtig uitzicht op het Mölltal, richting Winklern.

Naar het noorden toe kun je zien dat deze top niet de hoogste is van de 3 op een rij: Strugenkopf en Mittagsspitz zijn hoger, respectievelijk 2420m en 2433m.

Na een klein half uurtje op de top ga ik weer rustig naar beneden. Via deze bergrichel kom ik weer bij de Bettlerscharte (2300m) om daar vervolgens weer naar de Steinwander Hochalm af te dalen.

Prachtig toch? Soort zonnebloempjes op rotsblokken... :)

Voor een groot deel volg ik dezelfde route naar beneden, dus ook weer struinen door de grasveldjes.

Ik daal nu wel helemaal al naar Steinwandalm, hier in de verte al te zien.

Een paar jaar geleden was ik hier ook om naar de Striedenkopf te klimmen maar kon toen de weg hier niet vinden en ben toen via de Gronalm naar boven gegaan. Nu blijkt dat de weg waar ik nu uit kom eigenlijk de weg was die ik destijds naar boven wilde....

Steinwandalm. Vanaf hier volg ik de route naar Wollatratten/Rakowitzen. Vanaf de verharde weg is er op een gegeven moment een weggetje naar beneden om de route naar mijn startplaats te bekorten.

Weer terug bij Rakowitzen. Op deze foto kun je gekapte helling (bruin) zien waar ik naar boven ging. Rechts zie je de Möllkopf.

Om 14:15 uur ben ik weer terug bij de auto. Een mooie tocht, maar wel eentje voor bergwandelaars die van zoeken houden...

1. Wat een prachtige foto qua kleurenspel op foto richting Winkler, mede door schaduw van de wolken. een paradijsje daar bij jullie huis.