zaterdag 21 april 2007

In de fysio molen



Het vorige bericht is al weer van een tijdje terug. Ik heb wat lopen rommelen met trainen in de vorm van fietsen en rustig hardlopen. De knieklachten lijken wel wat af te nemen maar het gaat me niet hard genoeg.
Afgelopen week heb ik de beslissing genomen om voorlopig geen wedstrijden te plannen en me helemaal te richten op herstel van de knieen in combinatie met voorbereiding op de Graubunden marathon (GBM) op 23 juni.
Ik ga de GBM nu voor de tweede keer lopen, vorig voor het eerst maar toen moest ik uitstappen na 36 km vanwege de hitte (uitdroging). Over de GBM schrijf ik binnenkort nog wel wat meer.
Ik laat me ook begeleiden door een sportfysiotherapeut om wat gerichter met het probleem van de niet sporende knieschijven aan de slag te gaan. Helaas is de sportfysio hier in Barneveld vertrokken zodat ik nu maar bij een sportfysio in Amerongen heb aangeklopt. Maandagavond het eerste bezoek. Het gaat me hier vooral om meer balans en kracht in de bovenbeenspieren te krijgen.
Doot het fietsen de afgelopen weken heb ik heel wat nieuwe mooie plekken en paden ontdekt. Vandaag moest ik toch echt weer eens even de loopschoenen aan en heb een ronde om de Goudsberg bij Lunteren gelopen. Heerlijk weer, blauwe lucht, prachtige omgeving. Ten westen van de Goudsberg kwam ik ook dit uitzicht op een molen in dit mooie landschap tegen.
Ik heb tijdens het lopen wel wat gevoeld in m'n knieen maar niet van dien aard dat ik moest gaan wandelen. Ik heb weer bewust kleinere passen genomen om te grote kniebuiging te voorkomen. Een kleinere paslengte hoeft niet tot een lagere snelheid te leiden is me gebleken. Ik wilde heel rustig lopen maar bleek uiteindelijk heel constant op 5:18/km gelopen te hebben over 16,1km.
Wat me verder verbaasde is m'n voor mijn doen lage gemiddelde hartslag (151bpm) bij deze snelheid. Ik heb hier geen verklaring voor, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat het redelijk warm was en ik veel in de open zon liep. Wellicht komt het door de verminderde trainingsarbeid de afgelopen weken of misschien loop ik wel veel efficienter met een kortere paslengte?
Ik had nog graag veel verder willen lopen (en genieten) maar dat leek me toch niet verstandig.

6 opmerkingen:

  1. Een goed 2007 met veel loopplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ronald,

    Beste wensen voor 2007!!
    Een naar incident. Het had natuurlijk nog erger kunnen zijn, maar dat is een schrale troost. Ik hoop op een spoedig herstel. In elk geval tot 28 januari!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ronald,

    Allereerst de beste wensen voor 2007.

    Herstel snel en misschien zie ik je nog bij een kortere afstand in Apeldoorn.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ronald,

    De beste wensen voor 2007. Hoe gaat het met het herstel? Misschien komen we elkaar dit jaar nog wel weer tegen (in Aalten).

    Groeten Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi pap,
    ik hoop maar dat je knieklachten gauw over zijn voor Graubuenden!!
    Maar ik moet zeggen, fietsen is ook erg gezellig, hoor.
    Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verstandig besluit en eerst goed herstellen..Overigens is fietsen een perfecte training, misschien daardoor wel een lagere hartslag?.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen