maandag 2 april 2007

Fietsen


Het wil nog niet erg vlotten met het herstel van de knieen. Ik heb slechts 2x getraind en niet verder dan 7,5 xc3xa1 10km. Daarom afgelopen zondag toch maar zoals de sportfysio had aanbevolen een stuk gefietst op mijn MTB (My Touring Bike). Ik heb de Ginkelse hei wel gemist de afgelopen weken en daarom maar direct een route van 40km gedaan over de hei gefietst.
Er stond flink wat wind op de heenweg en heb dan ook op een lichte versnelling gereden om de knieen niet te veel te belasten. Het idee van fietsen bij niet sporende knieschijven is dat je een zeer regelmatige beweging met de knieen maakt en de bovenbeenspieren sterker worden en de knieschijven beter in het gareel houden.
Na 20km had ik er een uur op zitten, met die tegenwind nog aardig vermoeiend, vooral voor de beenspieren. Het was weer heerlijk om met dit mooie weer op de hei te vertoeven. Alhoewel alles wel veel sneller voorbijflitst. Met fietsen ervaar je veel meer waar de heuveltjes zitten, grappig dat me dat met lopen veel minder is opgevallen.
Op de terugweg ging het veel sneller zodat ik uiteindelijk na 1u:53m weer thuis kwam, gemiddeld ruim 21km/uur. Niet een snelheid om echt onder de indruk van te raken. Maar ja wat wil je op zo'n fiets.
Tijdens het fietsen heb ik m'n knieen niet gevoeld, ook na afloop niet. Het vreemde blijft toch wel dat ik kan wandelen, traplopen en fietsen zonder iets te voelen maar als ik ga hardlopen is het wel pijnlijk. Misschien moet ik maar eens een echte MTB of racefiets kopen en wat meer gaan fietsen en nog veel minder lopen. Ik moet mijn conditie echter wel op peil houden richting eind juni.

3 opmerkingen:

  1. Vervelend zeg, maar gelukkig gaat het fietsen goed.Overigens is het een goede training qwa conditie en ik doe het ook graag.
    Veel sucses.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het positieve effect van crosstraining mag natuurlijk niet vergeten worden.

    Ik hoop dat het snel beter gaat met jouw kniexc3xabn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. beterschap ronald!
    ik hoop dat je snel weer kunt+mag gaan kilometervreten...

    BeantwoordenVerwijderen