zaterdag 19 april 2008

Geinloop

Wanneer je het parcours zo ziet zou je inderdaad denken dat het een geintje is. Maar niks is minder waar. De geinloop is een wedstrijd over diverse afstanden met start en finish in Driemond, onder de rook van Amsterdam. Aangezien we oostenwind hadden hebben we weinig van die rook gemerkt. Het parcours volgt voor een groot gedeelte het riviertje de Gein door een mooi gebied. Ook leuk is om de schepen door het Amsterdam-Rijn-Kanaal te zien varen.
Ik ben opzettelijk laat van huis gegaan omdat ik geen zin had om me daar om te kleden want er is niet al te veel ruimte weet ik nog van 2 jaar geleden. Ook qua parkeren heb ik me voorbereid: ik ben via Diemen over de Stammerdijk naar Driemond gereden, je komt dan precies op de plek waar geparkeerd mag worden. In de auto de laatste voorbereidingen getroffen en om 12:45 richting de start gelopen.
In het startgebied ontmoet ik nog even Peter (Don_K) en Jan-Willem (Loopgek) van Chat'n'run. Peter loopt de 10k en Jan-Willem net als ik de halve marathon.
Bij de start valt me op dat er een aantal langzame mensen vooraan staan hetgeen direct erg dringen wordt. Een vrouw valt zelfs waardoor diverse lopers opzij moeten springen. Maar na de eerste paar honderd meter gaat het wel weer. Ik haal nogal wat lopers in hetgeen iemand de opmerking ontlokt dat hardlopers doodlopers zijn en dat ik mezelf nog wel tegen zou komen. Dat lijkt me we apart om voor een keerlus mezelf te zien lopen. Misschien dat ik vandaag boven mezelf uitstijg? Ik heb die lopers trouwens niet meer gezien, gna, gna.
De eerste keerlus ligt op 5km en het leuke is dat je dan kan zien wie er op kop ligt. Niet geheel onverwacht ligt Jan-Willem op de tweede plaats. Ik roep hem nog wat toe. Wanneer ik het keerpunt gerond heb krijg ik de wind vol op de kop. Gingen de eerste kilometers nog in 4:15-4:20, nu gaat het terug naar 4:30-4:35. Na het keerpunt valt me op dat ik toch zeker in de voorhoede zit. Bij de 2e keerlus zal ik eens tellen.
In Abcoude keren we weer om en krijgen we de wind weer vol op de kop. De km's gaan nu in 4:35-4:40. We nemen een afslag rechts af en na verloop van tijd komt de koploper er aan, Frans van Woerden. Niet lang daarna nog steeds Jan-Willem op een veilige 2e plek. Z'n uitdrukking is al wat grimmiger. Langs het kanaal naar het 2e keerpunt vind ik wat saai. Dus ga ik maar eens tellen hoeveel lopers er voor mij zijn. Ik tel er 27 en dat met een deelnemersaantal van rond de 200 is lang niet gek. Overigens geen enkele vrouw voor mij.
Ik neem me voor om te proberen de 25e plek te bemachtigen. Langs het kanaal haal ik na het keerpunt 2 lopers in maar even later wordt ik weer door een ander ingehaald. Plek 27 dus nu. Vlak voordat we weer langs de Gein gaan lopen haal ik een rode loper in die ik al een tijdje in het vizier heb. Plek 26 dus weer. De loper voor mij is zeker 300m verwijderd, dat is te veel. 200 meter voor de finish word ik ook nog eens ingehaald.
Ik ben zeer tevreden met m'n 1:36:22 en m'n 27e plek (van de 189 mannen). Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat er een harde wind was en dat ik vorige week zaterdag nog een marathon liep. Direct na afloop gekeken of ik Jan-Willem of Peter nog zag maar helaas niet gezien en weer snel naar de auto gegaan. Nadat ik thuis gedouched had en om 16:00 uur uitslagen.nl bekijk stonden de uitslagen er al op. Dat is snel!

8 opmerkingen:

  1. Mooi gelopen, die marathon gaat helemaal goed komen. De wind was inderdaad niet misselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie training en dan ga ik je zien in Apeldoorn!, leuk.En morgen nog even snel een duurloop doen voor de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie prestatie, hoor en een heel leuk verslag. We hadden elkaar bijna nog gezien. Ik heb net donderdag besloten om de Geinloop niet te lopen, maar in plaats daarvan morgen de Henk Hakker Memorial in Leiden. Tot snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top gelopen zeg en dat naeen marathon!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heen en weer? Keerpunten? Dat is toch niks voor jou? Of wel: dan weet ik nog wel wat leuke marathons voor je.;-))
    En dan ook nog 27e van de 189, mooi.
    Groet,
    Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie prestatie, 27ste in een groot veld en een strakke tijd ondanks 4 keerpunten.
    Groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie omgeving om te lopen. En nette plaats 27ste. Fijne vakantie gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen