vrijdag 18 december 2009

Dat wordt fietsen...

FietserEindelijk kan ik dan vanmiddag bij de sportfysiotherapeut terecht. De dagen na de Null Lauf was mijn rechterkuit behoorlijk verdikt en aanvankelijk ook nog pijnlijk. Ik kan precies aanwijzen waar de pijn zit, ook nu nog alhoewel ik er bij het normaal lopen geen last van heb.

Ik moet van Ronald Dercksen wat oefeningetjes doen en wanneer ik op het uiterste van m'n tenen moet gaan staan voel ik de pijn terugkomen. M'n rechter kuit heeft nog steeds een grotere omvang dan de linker, zo'n 1,5 cm. Er zit dus nog vocht in. Iets is geirriteerd.

Constateren waar de irritatie nu zit en de gevolgen die dat had is xc3xa9xc3xa9n, maar zoeken naar de oorzaak is wat anders. Is het plotseling op komen zetten of is het er langzaam in geslopen? Ik kan me geen verstapping o.i.d. herinneren. Maar nu achteraf bedenk ik me wel dat ik zaterdag 3 december een zeer snelle 10 heb gelopen, iets dat ik niet vaak doe. De dag er na ging het mis bij de duurloop van 22 km. Na 20 km stond ik met een pijnlijke kuit stil. Waarschijnlijk iets geforceerd. Een week rust heeft vervolgens niet geholpen want bij de Null Lauf kwam ik weer stil te staan.

De betreffende spiergroep wordt snel gevonden en flink onder handen genomen. Eerst flink pijnlijk maar later voel ik het minder. Onderwijl praten we over hardlopen, etappelopen. Hij gaat in Schotland lopen, ik heb weer plannen in de Alpen.

En dan de conclusie: "Je mag 2 tot 3 weken niet hardlopen, dat is echt niet verstandig". Die laatste toevoeging wordt er denk ik bij gezegd omdat hij weet dat ik graag weer snel wil lopen. Ik moet wel blijven bewegen, het moet blijven pompen. Ik baal van deze mededeling, ik hoopte snel weer te kunnen lopen. Maar vergeleken met het bericht dat een goede loopkennis deze week kreeg is dit niets. Hij mag helemaal niet meer lopen. Waar maak ik me dan druk om?

Ik moet dus blijven bewegen, maar hoe dan? Zwemmen vind ik niet leuk, sportschool is zo benauwend. Dan maar gaan fietsen? Zoals elke Nederlander heb ik natuurlijk wel een fiets maar om daar nou mee te gaan sporten.... Alhoewel, in mijn diensttijd heb ik wel eens een 1/4 triathlon gedaan op een dienstfiets. Was wel hilarisch. Misschien moet ik maar eens een sportfiets aanschaffen, iets tussen een wegfiets en een mountainbike. Geen idee of zoiets bestaat.

Morgen op de fiets, volgende week woensdag weer naar de Amerongen voor fysiotherapie. En als ik weer mag lopen zal Ronald nog kijken m.b.v. loopanalyse of hij daar nog een oorzaak in kan vinden.

19 opmerkingen:

  1. Mooie tijd, precies mijn PR. Maar die liep ik minder ontspannen dan wat jij nu deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een vlekje wegwerken ...
    Zo te lezen liep je gemakkelijk aan de hand van je hartslag. Mooi dat het goed werkt om maagproblemen te voorkomen.
    Op naar de volgende uitdaging. Nog meer vlekjes weg te werken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt (en ziet eruit) als een hele mooie marathon en fijn dat het lopen nu goed ging. Gefeliciteerd met je tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie Marathon Ronald, zo te zien aan, alweer, de mooie foto's. Hele nette tijd, gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. balen Ronald. Zal niet meevallen 2 tot 3 weken niet lopen maar als alles daardoor hersteld is het natuurlijk wel verstandig. Ga ff langs een goede fietsenzaak. Vraag of je een tweede hands fiets (ATB) kan huren. Als de fiets je bevalt kun je m nog altijd kopen. Dit heb ik ook gedaan doen ik geblesseerd was voor de Marathon van Utrecht. http://www.runningronald.nl/index.php?itemid=942

    veel sterkte Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het weer is er deze week niet naar om lange tochten te lopen, laat staan te fietsen. eet enige geluk bij dit ongelukje. Sterkte en in 2010 sta je er weer.
    Goede feestdagen, arie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat de oorzaak gevonden. balen van dat niet lopen, maar verstandig zijn. En die fiets. ja, hybride fiets noemen ze dat volgens mij, iets er tussen in. Voorspoedig herstel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je moet blijven BEWEGEN om het herstel te bevorderen, maar hoeft natuurlijk niet meteen te gaan trainen voor de Tour de France of een ander fietsevenement!
    Enkele weken wat minder sporten is niet verkeerd. Volgend jaar kom je dan weer uitgerust en sterk terug.
    Sterkte met je kuit en ... hou de lange termijn in het vizier! Groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wandelen? Of mag dat ook niet?
    Fietsen zoals dat mannetje doet lijkt me ook niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterkte met herstel en fietsen. Wel fijn om te weten dat je straks weer mag lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Probeer het eens op marktplaats onder trim/sportfietsen.

    Je kan ook wegbanden onder een mountain bike laten zetten. ATB slicks noemen ze dat. Als je die goed hard oppompt heb je een heel klein contact vlak.

    Maar als ik nu naar buiten kijk is fietsen ook niet echt een heel aantrekkelijk optie. Hier ligt 15 cm sneeuw, ik ga daar toch niet door heen fietsen.

    Beterschap in ieder geval

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag buurman.
    Ik hoorde dat je rustig aan moet vanwege een vervelende blessure.
    Sterkte en een goed herstel toegewenst.
    Ik ken heel wat voorbeelden van goede lopers in onze club die na een (lastige) blessure en een verplichte rusttijd weer heel goed aan het lopen zijn gegaan. Ik hoop dat dit je een hart onder de riem steekt!

    groetjes, Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag buurman.
    Ik hoorde dat je rustig aan moet vanwege een vervelende blessure.
    Sterkte en een goed herstel toegewenst.
    Ik ken heel wat voorbeelden van goede lopers in onze club die na een (lastige) blessure en een verplichte rusttijd weer heel goed aan het lopen zijn gegaan. Ik hoop dat dit je een hart onder de riem steekt!

    groetjes, Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Balen dat je niet kan lopen : STERKTE !!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Natuurlijk een beetje balen , maar door de sneeuw fietsen is op ditmoment ook topsporten!.
    Beterschap.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. pretigge feestdagen en een gelukkig en sportief 2010 gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Met dit weer is fietsen ook al geen optie... Hoop dat je snel van je blessure af bent!
    Fijne Kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. klinkt niet goed, ronald! hoop dat je snel herstelt en fris aan 2010 kunt beginnen... beste wensen!!

    BeantwoordenVerwijderen