dinsdag 13 april 2010

Krakkemikkigheid troef

Sta ik ook op instorten? Nou, dat zal wel meevallen. Maar feit is wel dat ik vanaf de Zuiderzeeloop nog niet echt lekker gelopen heb. Nadat ik overigens tussen half december en half januari ook al even droog stond qua lopen.
In de Null-Lauf uitgestapt door pijn in de rechter kuit. Vervolgens bleek (eigen ingeving) mijn heup weer scheef te staan en is rechtgezet. Daarna ging het snel beter en liep ik een paar weken probleemloos (André's Kromme Rijn Marathon, Martin's loopje en eerste etappe's Zuiderzeeloop).
De opgelopen scheenbeenblesuure bij de Zuiderzeeloop noopte mij tot rust (bijna 3 weken), wel ondertussen gefietst. Weer rustig gaan lopen en opbouwen en in Diever 28 km gedaan. Bespeur wel steeds kleine pijntjes rondom knieen en soms ook andere plekjes. Vorige week bedenk ik me ineens dat het toch niet weer zo is dat m'n heup scheef staat......
En ja hoor, eerst zelf getest (ben inmiddels ervaren) en dan naar sportfysio Ronald Dercksen in Amerongen die hetzelfde constateert. Hij heeft me weer rechtgezet en geadviseerd verder onderzoek te doen (loopanalyse, voetstand) bij hem. Die afspraak hebben we maar direct gemaakt. Ik heb al wel een heel dun inlegzooltje meegekregen voor onder de rechter hak. Het zou goed kunnen zijn dat bij grote vermoeidheid de heup makkelijker de neiging heeft weg te zakken, bijvoorbeeld bij zo'n etappeloop. Ook ben ik begonnen aan het versterken van de spieren rondom de heup, vooral de (schuine) buikspieren (daar zit vooral mijn "zwakte") maar ook de bovenbeenspieren.
Ik houd niet zo van al die nevenzaken en nevenoefeningen maar wil ik die leuke lange lopen blijven doen zal ik er toch aan moeten gaan werken. Ik heb inmiddels ook een hometrainer thuis staan voor de nodige alternatieve training.
Maar goed, afgelopen vrijdag dus weer rechtgezet, wil ik zondagmiddag nog een duurloopje doen.... word ik ook nog een beetje ziek. Dat kan er ook nog wel bij. Gistermiddag toch nog even gelopen 9 km, wel lekker maar o zo krakkemikkig. Morgen maar weer eens een stukkie proberen.

10 opmerkingen:

  1. Dat is mooie reclame voor jullie goede doel, heel veel succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent al goed op weg zeker met al die publiciteit. succes.

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus toch maar doen, die "nevenactiviteiten"!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel gelijkenis met de periode die ik zelf sinds vorige zomer doormaakte. De wens om de draad weer snel op te pakken ("morgen maar weer eens een stukkie proberen") staat haaks op de noodzaak van herstel. Moeilijk om daar de goede balans in te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oefeningen doen is idd niet leuk....maar niet kunnen lopen is ook niet leuk. Dus toch maar doen?
    (Enneuh, als je dan toch minder loopt kun je mooi even Parijs en R'dam in het klassement bijwerken. Dan is het maar weer compleet, nietwaar?)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig en vervelend en hoop snel op een goede loop vorm!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook niet mijn favoriet en dus doe ik ze onregelmatig regelmatig: periodes fanatiek en kortere periodes wat minder. Het hoort erbij en het helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oefeningen thuis zijn zeker niet leuk maar ja, wel nodig.. houd vol Ronald, komt allemaal goed. (geweldige foto trouwens ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste ik heb ook twee maand kinxc3xa9 gedaan en doe die oefeningen voor de rest van mijn dagen vrees ik,doch als je kan en mag lopen,ben je toch gelukkiger dan sommigen hoor en vroeg of laat komt alles weer piekfijn in orde,sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het zit je even niet mee, maar hopelijk kom je er snel weer bovenop. Oefeningen doen, therapie, natuurlijk lopen we liever, maar het is nodig, en na mijn ongeluk vorig jaar heb ik er ontzettend veel baat bij gehad; dus toch maar de dicipline opbrengen en gewoon doen!
    Sterkte, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen