zaterdag 24 april 2010

Harzquerung 51km

Van Harzquerung

De Harzquerung staat al lang op mijn verlanglijstje. April lijkt voor mij een Duitsland avontuur te worden. Twee jaar geleden de Kyffhauser Berglauf, vorig jaar de Obermain marathon en nu dus de Harzquerung van Wernigerode naar Nordhausen over 51 km. Het is een trail dwars door het Harz gebergte heen. Ik heb een pension vlak bij de start geboekt die plaats vindt op de Salzbergstrasse aan de rand van Wernigerode.

Van Harzquerung

Het is nog erg koud 's morgens om 08:30 uur, 3 graden. Maar omdat het warm gaat worden hebben de meesten toch al korte mouwen en een korte tight. Ik heb onder m'n shirt nog wel een thermohemdje aangetrokken en handschoenen.

Van Harzquerung

In het begin is het nog erg druk maar het loperslint zal snel langer worden. Voor mij is het doel lekker te lopen en van de prachtige omgeving te genieten. Het valt me op dat veel lopers geen eigen drinken bij zich hebben terwijl de eerste drankposten op 11, 20 en 30 km liggen. Ik heb m'n drinkrugzak volledig gevuld met 2 liter fantomalt/isostar mix.

Van Harzquerung

Vanaf de start gaat het al snel omhoog en wordt er in dit deel van het veld gewandeld. Inhalen is hier zowieso niet mogelijk. Aan het begin van de loop is dat ook erg goed voor mij om de vochtopname op gang te houden en de maag al niet direct lam te leggen.

Van Harzquerung

We lopen over de Zillierbachtalsperre. Het parcours bestaat hoofdzakelijk uit bospaden met veel wenden en keren en vooral: het pad is bijna nooit effen. Je moet dus continu opletten waar je loopt. Boomwortels, stenen, randjes, blubber enz. Een echte trail dus. We mogen nog van geluk spreken dat het droog geweest is en de paden goed te belopen zijn.

Van Harzquerung

De eerste drankpost. Er is van alles voor handen. Cola nu echter nog niet maar dat zal hierna wel beschikbaar zijn.

Van Harzquerung

Weer een lastig klimmetje. Zo zullen er nog vele volgen.

Van Harzquerung

Bij het 20km punt is een splitsingspunt. De 25km lopers gaan rechtdoor terwijl wij nog lekker 31 km mogen genieten. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden dus mijn thermohemdje en handschoenen gaan nu uit.

Van Harzquerung

Een enkelspoor oversteken hoort er natuurlijk ook bij. Veel treinen lijken hier niet te rijden.

Van Harzquerung

Fraaie tafereeltjes. Alhoewel je het grootste gedeelte door het Wald loopt.

Van Harzquerung

Vanaf 35 km begint een fikse beklimming van de Poppenberg, zo'n 300 meter stijgen. Mijn Garmin verliest het satelliet signaal zodat ik niet meer kan zien hoever ik al gelopen heb. De oorzaak is dat we lange tijd tussen 2 bergruggetjes lopen. Op de top staat een uitkijktoren. Ik heb nog even overwogen om 'm te beklimmen maar heb dat toch maar achterwege gelaten.

Van Harzquerung

Neustadt. Er zitten nu 43 km op. Het begint steeds warmer te worden. Bij elke drankpost neem ik een flinke beker cola, aangelengd met wat water. Heerlijk! M'n drinkrugzak is inmiddels leeg, da's toch weer twee liter binnen.

Van Harzquerung

We hebben nu wat vaker uitzichten omdat het wat kaler is vanaf Neustadt naar Nordhausen. De pijlen op de weg zijn van kalk zodat ze geen blijven sporen achterlaten na een regenbuitje.

Van Harzquerung

Ineens komt de finish in zicht. Aangezien mijn Garmin minder km's aangeeft (hij doet 't inmiddels wel weer vanaf de top van de Poppenberg) komt het als een verrassing, alhoewel toeschouwers langs de kant al wel riepen dat het nicht weit mehr was. Maar ja, hoever is dat dan?

Ik had gedacht rond de 6 uur te komen en het is 5:51:09 geworden. Hoogtemeters +1150m/-1200m. Overige cijfers: 60 foto's, 3 liter gedronken, 50.000 passen, paar honderd deelnemers, 12 beklimminkjes.

Na afloop spreek ik nog een stel dat in Schwaebisch Gmuend in het hetzelfde hotel logeerde. Ook komt een duitse loopster naar me toe die me herkende van het Gondo Event. Wij waren een van de pechvogels die als eerste niet meer doormochten vanwege het slechte weer.

Al met al een ontzettende leuke en relaxte trail gelopen vandaag. Aan te bevelen!

Alle foto's kun je bekijken via deze link: klikkerdeklik

11 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe voor je eindelijk op pad kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie voorbereidingen en er staat veel te gebeuren.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ronald! Ik ben een tijdje niet op je blog geweest door de drukte op mijn werk en prive maar mijn sponsormail zit je emailbox!

    heel veel succes
    groeten
    RR

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goede voorbereiding is het halve werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke loop zo te lezen en zien. Doet me denken aan de Null-lauf, inclusief die toren. Volgend keer maar wel omhoog?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geklikkerdeklikt....en ben stikjaloers! Mooi loopje, moet hem toch maar eens gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WOW ! Aan de foto's te zien niet het makkelijkste parcours. Goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende trail, fijn te lezen dat het zo goed ging met lopen (en drinken). Mooi verslag met foto's om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt inderdaad een heel mooie trail, gezien ook de foto's. En lekker relaxed gelopen; het gaat blijkbaar weer helemaal goed met je! Mooi toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hel mooie trail en je hebt er een leuke foto reportage van gemaakt.

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen