donderdag 13 mei 2010

Trail L'Aurelien

Van Trail L'aurelien 2010

In xc3xa9xc3xa9n woord: genieten! Het was een perfecte loopdag, temperatuur onder de 20 graden maar de zon deed de rest. In de loop van de dag kwamen er wel wat wolkjes opzetten maar dat mag geen naam hebben. Niets anders vandaag dan kleine rotsige paden, overhangende boompjes, slingerende paadjes, doorsteekjes door beekjes. Denk maar niet dat je hier snelheid kunt maken, ook niet naar beneden!

Van Trail L'aurelien 2010

De dag begon voor mij vanochtend al om 05:30 uur. Vannacht is er nog een stevige bui geweest, ik ben benieuwd hoeveel blubber er ons te wachten staat. De startplaats is bij de gemeentelijke Salles des Fetes, een saai gebouw maar wel met veel ruimte. Na betalen ook een kopie van m'n Certificat Medical afgegeven. Dat is hier in Frankrijk bij alle wedstrijden verplicht. Ook is vandaag een flessengordel of een drinkrugzak obligatoir.

De meeste deelnemers doen mee aan de 12 of 24 km. Aan de lange afstand van 42 km waarschijnlijk slechts enkele tientallen. Een politieman leidt ons over een drukke weg en na een korte toespraak vertrekken we om 08:30 uur.

Van Trail L'aurelien 2010
Het wordt al snel duidelijk dat we vandaag gaan klimmen en dalen. Waar de helling slechts enkele procenten is blijf ik nog dribbelen. Wordt het meer dan ga ik wandelen. Zoals de meesten overigens.
Van Trail L'aurelien 2010

De paadjes worden smallen en de helling steiler. We zijn in St. Maximin de St. Beaume op 290 meter hoogte gestart en de eerst berg brengt ons op 600 meter. Vooral het laatste stuk is zwaar. En natuurlijk een fotograaf op de top om deze inspanning vast te leggen!

Van Trail L'aurelien 2010

Eenmaal boven heb je prachtige uitzichten. Althans wanneer je even stil blijft staan. Rondkijken en blijven hardlopen is vandaag niet mogelijk, dan lig je snel op je snufferd (je ziet mijn beide voorgangers ook naar beneden kijken). En als plezierloper sta ik dus vandaag vaak even stil, bijvoorbeeld voor een foto.

Van Trail L'aurelien 2010

De tocht voert ons niet langs architectonische hoogstandjes maar wel zo af en toe een ruine. De begroeiing is hier niet erg dicht, zal mede met het warme weer in de zomer hier te maken hebben.

Van Trail L'aurelien 2010

Er waren slechts enkele drankposten maar die waren dan ook goed voorzien. Alleen op 32 km miste ik de cola, o zo belangrijk voor mij.... Ik neem hier steeds even de tijd om goed te drinken en een stuk ontbijtkoek te eten.

Van Trail L'aurelien 2010

De splitsing van de 24 en 42 km. Hier valt nog meer over te vertellen. Al eerder in het parcours is een grote groep lopers verkeerd gelopen bij een splitsing. Echter, ze kwamen wel weer op het parcours maar dan pas het laatste stuk. Toen ze dat door hadden kwamen ze weer terug en riep iemand weer dat dit de splitsing was en de 24km lopers dus wel goed gingen. Kortom, chaos. Uiteindelijk is iedereen weer de goede richting uitgegaan en bleek hierboven pas het xc3xa9chte splitsingspunt.

Van Trail L'aurelien 2010

Na de splitsing wordt het veel rustiger. We mogen de tweede berg beklimmen en die is ook weer zwaar zo in de hete zon. De man voor me zal al snel uit beeld verdwijnen omdat hij naar beneden sneller loopt. Vanaf hier tot aan de finish zal ik moederziel alleen lopen. Niets voor me, niets achter me. Ik denk wel eens dat ik de laatste ben maar bij een drankpost wordt me verteld dat ik de 12e ben.

Van Trail L'aurelien 2010

De vierde berg is de hoogste, die gaat naar bijna 900 meter. Hier zie ik in de verte nog net mijn voorganger. Wanneer we hier eenmaal boven zijn zullen een paar km langs de rand van deze bergrug lopen om daarna weer af te dalen naar de finish. Hardlopen over de bergrug lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het is xc3xa9xc3xa9n en al rotsen, rotsblokjes, struikjes. Het uitzicht vanaf deze bergrug is fenomenaal zoals de eerste foto laat zien.

Van Trail L'aurelien 2010

Bij terugkomst in St. Maximin is de stoep speciaal voor ons afgezet. Vrijwilligers houden geduldig de wacht voor de lopers van de 42km die met grote tussenpozen langskomen. Chapeau!

Van Trail L'aurelien 2010

De aankomst op het plein is wat sober. En dat ligt niet aan deze hartelijke jongedames die me feliciteren en vragen hoe het ging. Wanneer ik even ga zitten in de schaduw met een beker cola komen de prijswinnaars net weer het Salles des fetes uit en stroomt alles leeg. Tja, dan ga ik ook maar snel terug naar de camping.

Het was een prachtige trail maar ook zwaar. Na 5 uur en 19 minuten ben ik weer terug maar ik kom wel wat km's te kort. Maar eens navragen hoe dat nu zit. We hebben wel ongelooflijk geslingerd over de berghellingen en of de Garmin dat allemaal oppikt?

23 opmerkingen:

  1. Als je morgen de tocht ook volbrengt kun je de andere hardlopers opbiechten wat er vanavond op het menu stond.
    Gelukkig zitten er in aardappelproducten ook veel koolhydraten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig maar dat het thuisfront aan eten denkt. Jullie alle 3 gefeliciteerd om in dit barre weer al zover te komen.Sterkte morgen weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn weer thuis.
    Onderweg in de auto tegen elkaar gezegd wat een eind.
    Hoop dat het weer morgen wat beter=droger is.
    Natter als vandaag kan geloof ik niet.
    Veel plezier morgen en hopen jullie morgen te ontmoeten in Wervershoof.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat met de 1e etappe !! Heb vandaag meerdere keren vandaag naar buiten gekeken en dacht hele tijd aan je. Dat het maar snel beter weer mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, wat een doorzettingsvermogen in dat pokkeweer! En die meiden zijn ook kanjers. Alleen al deze etappe is een geweldige prestatie. Zet hem op, morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tsjonge jonge. Mooie prestatie van jou en je dochters. Kan me voorstellen dat naast het lopen van het parcours het ook nog zorg is dat je de meiden niet uit het oog verliest. Succes morgen en hopenlijk een beetje droger. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Ronald, morgen ga ik je een paar uur gezelschap houden. Met wat afleiding is de regen vaak minder erg. Langs het IJsselmeer. Ik heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondanks het barre weer heb je een mooie tocht gelopen. Mooie plaatjes ook. Vandaag ziet er droog uit op buienradar, hoop dat het zo blijft en dat jullie weer een mooie tocht mogen hebben. Heel veel plezier en succes toegewenst. En ben benieuwd naar het verhaal van vanavond. Groetjes Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een slecht hebben jullie gehad, het ziet er vandaag wat beter uit. Maar wel een hele mooie tocht gelopen. Veel succes en plezier nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Petje af en wat een afstand zeg.
    Ook dat pokke weer is zwaar en op naar de volgende tussen stop.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super Ronald!!! Afzien maar wel een mooie tocht. Muiden en Durgerdam zijn bekende plekjes voor mij. Op naar de volgende etappe.. maar die heb je nu al achter de rug. Ik blijf je volgen! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi!! De kop is eraf. Ik kon je prachtig volgen op Trachr, dus dat werkte perfect. Tevens maak ik een paar keer per dag wat promotie op Twitter, zodat eea wat meer bekend wordt. Misschien haken nog wat mensen aan..... Geweldig ook van die meiden. En leuk van die dame: "je neemt toch zeker de bus?" Verder kom je wel langs hele mooie plaatsen hoor! Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een verschikkelijk eind in dat slechte weer. En wat super dat het je gelukt is!!
    Heel veel succes de komende dagen en ik hoop dat je beter weer krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig verslag en mooie foto's.
    Blijf jullie volgen. Succes de komende dagen.
    Robisrunning

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldig initiatief. Na alle planningen nu dus de uitvoer van het project.
    Etappe 1 zit erop, door weer en wind, wat een bikkels zijn jullie.
    Ronald, ik wens je de komende dagen sterke benen en geest toe, geen blessures en veel plezier met de meisjes. Keep smiling meiden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie tocht, toch maar zelf voor de cola zorgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi verteld, Ronald, maar het lijkt mij helemaal niets, klimmen, rotsen, pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer een prachtige tocht. Je weet ze wel te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig! En natuurlijk heeft meneer Plenter weer mooi weer....zei ze jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Ronald,

    Ik zag dat je weer thuis was en heb daarom even op je weblog gekeken. Je hebt weer mooie tochten gemaakt. Leuk om je verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Ik krijg er zelf ook zin in. Prachtig de natuur.
    De eerste 4 weken van de voorbereiding voor de Zermatt-marathon heb ik er op zitten. Intensieve training, maar het gaat lekker. Misschien leuk om eens een grote training samen te doen.

    Groetjes,
    je buurman Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Was weer een mooie tocht, en goed verhaald met mooie foto's. Dit is toch het ware genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie tocht om over te lezen en te zien, ga snel verder met jou andere verhalen (heb er nog genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen