zaterdag 13 november 2010

In de prijzen....

Wedstrijd - halve marathon 13-11-2010 
Zoals ik vorig jaar al zei zou ik hier vaker terugkeren, de Vlinderloop in Houten. Deze loop wordt elke 2e zaterdag gehouden van september tot en met mei. Voor elk wat wils: 5, 11, 15 en 21 km. Heerlijk eenvoudig van opzet: je hangt een startdoek tussen twee palen, inschrijven bij 1 tafeltje in de kantine, je roept dat er gelopen mag worden, kleine bordjes wijzen de weg (wel opletten dus), 1 strategische drankpost waar je 4x langs komt, 2 mannen in een auto die bij de finish je tijd noteren (want het is koel en het regent wat). Zo kan het dus ook!

Op het startnummer na ben ik bij aankomst al helemaal gekleed. Het is warmer dan ik dacht (12 graden) dus het thermohemdje trek ik maar weer uit. Ik ben benieuwd hoeveel er aan de halve marathon meedoen, ik zie er nog niet veel. Ja toch wel, vlak voor de start komen er een paar aanlopen. Ben ik gelukkig niet alleen. Er zijn vooral 15 km lopers.

De start is dus zoals ik al schreef. Oeps, ik loop voorop. Maar ik wordt al snel ingehaald door lopers op de kortere afstanden. Toch? Ik weet het eigenlijk niet, misschien zijn er ook hm-lopers voorbij gegaan. De eerst km gaat veel te snel, 4:28. Ik wil vandaag proberen weer onder de 1:40 te lopen, dan moet ik onder de 4:45 per km gaan. Dat lukt eigenlijk best wel goed, het gaat lekker.

Na zo'n 5 km komt een hm-loper langszij die ik vooraf ook al even sprak. Hij heeft al lange tijd geen hm meer gelopen en bereid zich voor op R'dam. Op weg terug naar het kasteel krijgen we flinke wind tegen en ga ik in zijn kielzog lopen, dat scheelt! Maar later moet ik hem toch laten gaan alhoewel ik hem steeds in het zicht heb.

Wedstrijd - halve marathon 13-11-2010, Snelheid 
Wanneer ik de tweede ronde in ga wordt het een stuk rustiger, althans wanneer de 15km lopers ook afgeslagen zijn. Nu kan ik goed zien wie er nog voor mij liggen. Zo te zien zijn er twee lopers voor me. De dichtstbijzijnde zo'n 200m voor me, de ander die me zojuist inhaalde loopt steeds verder weg. Ik houd m'n snelheid constant op 4:40-4:45 per km maar kom maar een klein beetje dichterbij. Ik kan ook niet harder. We zullen wel zien.

Voor de 2e keer op weg naar het kasteel zie ik in de verte ineens nog een loper. Waar komt die nu vandaan? Waarschijnlijk voorop gelegen en nu ingezakt. De afstand wordt snel kleiner maar toch herpakt hij zich, hij blijft op 2e positie. Jammer, ik loop dus waarschijnlijk op de 4e positie. Achter mij zie ik niemand, misschien ben ik wel de laatste....

Ik kan het tempo vasthouden tot aan de finish en kom over de streep na 1 uur 39 minuten en 28 seconden. Missie volbracht: onder de 1:40. Ik kan toch nog een beetje hardlopen. Terwijl ik met de eerste loper wat naklets merkt iemand op dat wanneer je je startnummer inlevert het mogelijk is dat je een prijs krijgt. En ja hoor, ik val in de prijzen: een flessengordel van Run&Move met 6 flesjes ter waarde van 20 euro. En dat terwijl ik maar 3 euro inschrijfgeld heb betaald. Kijk, da's nou nog eens leuk! De Vlinderloop in Houten kan niet meer stuk voor mij.

15 opmerkingen:

  1. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus toch maar doen, die "nevenactiviteiten"!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel gelijkenis met de periode die ik zelf sinds vorige zomer doormaakte. De wens om de draad weer snel op te pakken ("morgen maar weer eens een stukkie proberen") staat haaks op de noodzaak van herstel. Moeilijk om daar de goede balans in te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oefeningen doen is idd niet leuk....maar niet kunnen lopen is ook niet leuk. Dus toch maar doen?
    (Enneuh, als je dan toch minder loopt kun je mooi even Parijs en R'dam in het klassement bijwerken. Dan is het maar weer compleet, nietwaar?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig en vervelend en hoop snel op een goede loop vorm!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook niet mijn favoriet en dus doe ik ze onregelmatig regelmatig: periodes fanatiek en kortere periodes wat minder. Het hoort erbij en het helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oefeningen thuis zijn zeker niet leuk maar ja, wel nodig.. houd vol Ronald, komt allemaal goed. (geweldige foto trouwens ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste ik heb ook twee maand kinxe9 gedaan en doe die oefeningen voor de rest van mijn dagen vrees ik,doch als je kan en mag lopen,ben je toch gelukkiger dan sommigen hoor en vroeg of laat komt alles weer piekfijn in orde,sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het zit je even niet mee, maar hopelijk kom je er snel weer bovenop. Oefeningen doen, therapie, natuurlijk lopen we liever, maar het is nodig, en na mijn ongeluk vorig jaar heb ik er ontzettend veel baat bij gehad; dus toch maar de dicipline opbrengen en gewoon doen!
    Sterkte, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie tijd! Proficiat, ook met je prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie eindsprint, mooie tijd en mooie prijs. Gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit jaar de bordjes wel goed gevolgd dus;-), en nog supersnel gelopen ook. Op naar ZZM, zie je daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kijk eens aan, dat zijn nog eens leuke loopjes en proost!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk dat zijn weer berichten; je kan het nog HARDlopen. Mooie tijd na die blessureperikelen en dan ook nog met een prijs naar huis.
    Geslaagd dus

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor je reactie op mij halve marathon PR, maar er is nog 1 seconden af gegaan naar een 1:30:40 uur, dus net niet jouw pr tijd.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. niet verkeerd! Gefeliciteerd Ronald met je prijs. Deze week rustig aan neem ik aan en dan zaterdag weer lekker de ZZM! Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen