maandag 2 mei 2011

Trail Nivolet Revard

Van Nivolet Revard

Al een tijd geleden zocht ik een mooie combinatie uit voor de meivakantie met het gezin en een leuke bergtrail. Nu is trailrunning erg populair in Frankrijk en er zijn dus ook veel mogelijkheden te vinden. De Nivolet Revard biedt 2 afstanden, 51 en 26 km. Bij het bepalen van de reisbestemming ging ik nog uit van de 51 km met +/- 2700 hoogtemeters maar na het blessureleed heb ik me ingeschreven voor de 26 km met +1400/-1400 hoogtemeters, ook niet misselijk. Deze afstand heeft de naam Le Malpassant meegekregen.

Van Nivolet Revard

Het start- en eindpunt ligt in Voglans, net even boven Chambery. Het is slechts een half uurtje rijden vanaf de camping waar we bivakkeren. Bij aankomst in Voglans valt het me op hoeveel lopers er mee doen, ik moet ver achteraan parkeren en zodoende een flink eind naar de start lopen.

Van Nivolet Revard

Het weer is geweldig: blauwe hemel, lekker warm en helder uitzicht. Ik ga lekker achteraan in het startvak staan. Mijn doelstelling: na 5 maanden blessureperikelen weer eens een wedstrijdje lopen en niet geheel achterin eindigen. Maar vooral: genieten van de prachtige omgeving!

Van Nivolet Revard

Na een paar kilometer is het direct flink klimmen, maar dit is slechts de voorbode voor de klim die later gaat komen. Er zijn slechts 3 verzorgingsposten die dan ook vooral zijn ingericht om je eigen voorraad aan te vullen, vandaar dat iedereen verplicht is een flessengordel of rugzak mee te nemen.

Van Nivolet Revard

Na een kilometer of 5 begint de echte beklimming. Via smalle paadjes door bossen, over keien, boomstronken naar een hoogte van 1000 meter. Inhalen is onmogelijk, dus in een lange sliert naar boven "wandelen". Deze kilometers gaan dan ook in dik boven de 10 minuten.

Van Nivolet Revard

"Bovenaan" is de splitsing van de 51 en de 26. Maar de 51km is al een uur eerder gestart, dus iedereen gaat links. Vanaf nu is het een beetje op en neer maar de paadjes blijven smal zodat inhalen lastig is.

Van Nivolet Revard

Om even van het uitzicht te genieten moet je toch even stil gaan staan, anders lig je zo op je snufferd.

Van Nivolet Revard

Na ca. 15 km komen we samen met het parcours van de 51 km. Ik begrijp dat de koplopers er nog niet voorbij zijn. In Les Mentens vindt tussenconrole plaats met deze apparaten. Stuk voor stuk worden we aangemoedigd. Even later hoor ik achter me "Attention" omdat de koploper van de 51km voorbij komt. En hoe.... zo fris, zo soepel. En dan te bedenken dat hij er al bijna een marathon op heeft zitten.

Van Nivolet Revard

Vanaf de 15 km is het hoofdzakelijk naar beneden lopen en gaan de km's aanzienlijk sneller voorbij. Dat mag ook wel want de warmte neemt behoorlijk toe. Na 3 uur en 40 minuten ben ik weer bij de finish waarmee ik later 300e van de 400 gefinishte lopers blijk te zijn. Dus die doelstelling is gehaald, niet als een van de laatsten. Maar vooral belangrijk dat de knie het goed gehouden heeft en dat ik 'm lekker heb kunnen lopen. Het zou leuk zijn om de 51 ook eens te lopen....

De kop is er weer af: mijn eerste "wedstrijd" van 2011 :)

15 opmerkingen:

  1. Sigrid heet Eichner van haar achternaam. Ze heeft al vele bijzondere loopjes gedaan.
    Ik ben haar ook al regelmatig tegengekomen.
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    108 stuks....leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ronald,

    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Ik begrijp dat alles goed is gegaan. Geweldig. Goede thuisreis.

    Je buurman Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus daarvoor was je stevig aan het doortrainen.
    Mooie tocht met weer vele mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig verslag en een erg mooie wedstrijd, ik hoop ooit van deze dingen te kunnen genieten zoals jij,knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd mooi die bergmarathons!
    En zoals jij dat doet, rustig aan en gewoon lekker genieten; helemaal top!
    (Voor mij nog 10 weekjes en dan ook volop bergen; de TAR)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedenavond Ronald,

    Vandaag weer terug naar Wilnis...paar prachtige dagen in Lenzerheide achter de rug en een gezellige marathon gelopen. Mede door jou! tussen Foppa en Parpan samen de warmte getrotseerd en elkaar bij de finish begroet. Bedankt voor de gezelligheid tijdens het gezamenlijke stuk!

    Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat hiermee, het is inderdaad een "makkelijker" parcours als vorig jaar, toen heb ik hem gelopen. Het is een mooie en geweldige loop. Beter als massaal naar de Junfrua.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie loop zeg en wat een pracht natuur.
    Je hebt genoten en petje af voor al die bergen beklimmen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende marathon weer en gezellig met z'n 3tjes. Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt en super gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi loop en weer een prachtige reportage, dat je daar nog tijd voor maakt in een wedstrijd.
    Gr Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn Ronald. Goed om te horen! Zie je op de trials!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De eerste stappen zijn gezet en best steil en mooi allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed nieuws, dat je ruim 3 uur kunt lopen zonder problemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heel erg mooi. Van harte met deze eerste kleine ultra :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed te lezen dat je weer aan het lopen bent na dat blessureleed. Hopelijk kan je dat nu definitief achter je laten.
    Mooie trail en ook wer mooie plaatjes van je latere blogjes.

    BeantwoordenVerwijderen