donderdag 19 juli 2012

Spitzegel (2118m)

Van 2012-07-19 Spitzegel
Om 05:30 uur uit de veren en om 06:00 uur op weg met de auto naar de Radniger Alm op 1558m hoogte. Althans, dat is de bedoeling, om van daaruit naar de top van de Spitzegel te gaan. Het blijkt dat ik met de auto niet verder mag dan het dorp Radnig zelf op zo'n 740m hoogte.... Ai, dat wordt een stuk verder lopen dan gepland. Ik parkeer de auto dan ook op de laatst mogelijke parkeergelegenheid in het dorp bij het natuurzwembad. Radnig ligt overigens net boven Hermagor.
Van 2012-07-19 Spitzegel
Ik zet de pas er goed in (om 06:30 uur) en in dat geval betekent het bij mij vaak zo'n 500m hoogteverschil per uur. De route voert door het bos en soms over boswegen. Ik kom dan ook al snel bij de Radniger Alm waar het erg rustig is. Van hieruit ga ik via de 229 (Gailtaler Hohenweg) naar de Obervellacher Alm, via paden waar overduidelijk koeien ook gebruik gemaakt hebben. De paden zijn helemaal kapot getrapt.
Van 2012-07-19 Spitzegel
Vanaf de Obervellacher Alm wordt het pas echt stijgen naar de Spitzegeltop. De begroeiing wordt steeds schaarser en de rotsen en stenen  steeds meer zichtbaar. Het zicht op het dal is nog goed maar bij de top zie ik een wolk hangen.... Het laatste stuk naar de top is wat lastiger te beklimmen (op bovenstaande foto aan het einde van het pad links de kom in).
Van 2012-07-19 Spitzegel
Na iets meer dan 3 uur ben ik op de top. In het dal bij de parkeerplaats werd een duur van 7 uur aangegeven?! Het bordje op de top kan ik nog lezen maar in het dal is niet veel te zien door de wolken rond de top. Een andere wandelaar was er al iets eerder, hij startte vanaf de Bodenalm (1231m) vanaf de Weissensee. We wisselen wat ervaringen uit over onze wandelingen. Hij vond het laatste stuk van de beklimming eigenlijk wel wat lastig en ziet wat op tegen de afdaling.
Van 2012-07-19 Spitzegel
Na een 25 minuten pauze op de top begin ik weer aan de afdaling naar de Obervellacher Alm. Daar wil ik een bak koffie nemen maar de gastheer vertelt dat de koffiemachine kapot is. Na een korte babbel daal ik verder af naar Obervellach om van daaruit weer via de Wunschelrutenweg naar Radnig terug te keren. De tocht is eigenlijk wel wat te lang geworden en ik ben blij dat ik bij de auto terug ben.

Zie verder de foto's in het fotoalbum: klik hier
Afstand: 21 km
Hoogteverschil: +1500/-1500m
Tijdsduur op: 3 uur 10 min
Tijdsduur neer: 3 uur 30 min
Parcours: ++

Route:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten