donderdag 26 juli 2012

Rattendorfer Alm - Zottachkopf - Ringmauer

Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Vandaag staat een tocht vanaf de Rattendorfer Alm op het programma, een alm op 1531m hoogte, vernoemd naar het dorpje Rattendorf dat tussen onze camping in Reisach en Hermagor ligt. Vanaf de alm wil ik eerst de Zottachkopf (2048m) beklimmen (zie foto hierboven) en daarna via een grote ronde om de Ringmauer weer terug naar de alm.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Om 05:30 uur sta ik op en i.t.t. gisteren regent het nu niet. De wolken hangen ver boven de toppen, dus ik besluit op pad te gaan. Bij Jenig de doorgaande route tussen Kotschach en Hermagor verlaten en bij Rattendorf het weggetje richting de alm aanhouden. Deze gaat al snel over in een onverharde weg maar overal goed te berijden. Na 3 kwartier (06:45 uur) ben ik bij de alm waar even daarvoor een omheinde parkeerplaats is om de auto te parkeren, veilig tegen koeien. In de almhut is al veel bedrijvigheid.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Vanaf de hut volg ik de korte route (416) naar de Zottachkopf die in de verte goed te zien is. Via de korte route betekent dat je de noordwestelijke helling neemt die veel steiler/moeilijker is dan de "Normalstieg" die aan de andere kant ligt.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na een klein stukje 416 volgen krijg je de afsplitsing naar de (Kletter)Steig. Op het bord wordt aangegeven dat dit niet zonder gevaar is. Overigens zal dit pad zich uiteindelijk ook weer splitsen in een "Leichter" en een deel voor "Experts". Ik zal hier het leichtere deel nemen (Sagmeistersteig).
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Het moeilijke zit 'm vooral in de grote rotsblokken, verticale stukjes, dus vaak met handen en voeten maar ook vooral met de ogen. Een zekere Trittsicherheit is gewenst.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na 1 uur en 15 minuten ben ik na een leuke klauterpartij boven op de Zottachkopf. Uiteraard staat er een kruis ter markering en er is ook een schriftje waarin je naam en datum kunt vermelden dat je hier geweest bent. Een moment later breekt de zon door en is het genieten van het uitzicht. Aan de zuidzijde de Italiaanse Dolomieten, waaronder ook de Mont Zermula die je vanaf de Rattendorfer Alm zou kunnen bereiken.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na een klein half uur vertrek ik via de andere zijde van de berg via de Normalabstieg, zo te zien een veel belopen pad. Hier wordt ik op dit vroege tijdstip opgemerkt door een paar bergmarmotten met hun karakteristieke waarschuwingsroep- en houding. Maar natuurlijk te laat om op de foto te zetten.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Onderaan de Zottachkopf kruis ik de 403, de Karnische Hohenweg, op de grens van Oostenrijk en Italie. Deze ga ik nu dus een heel eind volgen tot voorbij de Ringmauer, via de Rattendorfer Schneid en de Rattendorfer Sattel (1783m). Na de steile hellingen van de Zottachkopf een verademing om lekker ontspannen te lopen. Ik kom hier slechts één andere wandelaar tegen.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na de Sattel een prachtig stuk achter de Ringmauer langs tot aan een pad dat rechts gaat richting de Hochwipfel (419/417). Nu is het weer even klimmen tot bijna 2000m. Dan kom je op het pad dat links naar de Hochwipfel gaat en rechts weer het dal in naar de alm. Ik ga dus rechts.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Op de weg naar beneden loop ik nu dus aan de andere kant van de Ringmauer, hier op de foto. Veel grazende koeien en hogerop ook schapen. Beesten op de almen lijkt leuk maar ze vervuilen helaas ook veel.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na bijna 5 uur lopen komt de almhut weer in zicht. Ook nog een klein kapelletje links op de foto. Ik passeer nog de Zanklhutte waar momenteel mensen verblijven.
Van 2012-07-26 Zottachkopf-Ringmauer
Na aankomst bij de almhut drink ik nog een bak koffie alvorens ik met de auto weer de berg afrijd. Al met al een prachtig rondje, niet al te zwaar en veel afwisseling! Vandaag zat het weer gelukkig ook mee.

Statistiek:
Startpunt en eindpunt: Rattendorfer Alm (1531m)
Starttijd: 06:45 uur
Hoogste punt: 2048m (Zottachkopf)
Lengte: 12 km
Duur: 5 uur
Totaal hoogteverschil: +820m/-820m

Route:

1 opmerking:

  1. Altijd leuk, je verhalen over de berglopen.
    Prachtige foto's ook weer.
    Zo mooi, de Alpen.
    groet, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen