woensdag 23 september 2015

Avervoorderpad (klompenpad)

Tussen Apeldoorn en Deventer ligt ten noorden van vliegveld Teuge het klompenpad Avervoorderpad. Startpunt is de parkeerplaats bij sportvereniging V en L in De Vecht. Ik parkeer mijn auto op een geheel verlaten parkeerplaats.
 
Na het oversteken van een voetbalveld begint hier het klompenpad. Ik loop 'm met de wijzers van de klok mee.
 
Een waterrijk gebied, niet alleen door vaarten, beken en sloten maar ook door de vele regen die gevallen is de laatste dagen. De grond is drassig, het gras is nat.
 
Een oud landhuis behorend tot het "goed" Avervoorde. Al in 1408 werd "Avervoorde" genoemd.
 
Vele malen moet via dit soort plankjes over prikkel- of stroomdraad gestapt worden.
 
De waterschappen hebben hier nogal wat te beheren en reguleren.
 
De zon breekt door, het wordt nu lekker "warm".
 
Hier kom ik net vandaan. Een pad van ruim 500m tussen mais en boompjes door. Aan het begin een natte zooi waardoor ik tot mijn enkels in het water stond. Ook behoorlijk wat brandnetels.
 
Er is niet altijd een plankje waardoor ik onder het prikkeldraad door moet.
 
Vlak bij vliegveld Teuge, dit vliegtuigje gaat landen. Er wordt hier ook volop aan parachutespringen gedaan.
 
Uitleg over zweefvliegen.
 
Minicamping en theeschenkerij 't Oegenbos. Bijna verlaten.
 
Weilanden, plassen, sloten, bomen en een mooie lucht! Hollandser kan niet.
 
De Ben Roeterdbrug. Inmiddels gaat het hardlopen niet meer zo lekker. Het lijkt er op dat ik iets verrekt heb in mijn rechter hamstring. Dan maar afwisselend wandelen en joggen.
 
 
Aan dit verbindingskanaal is en wordt hard gewerkt. Helaas is daardoor het pad verdwenen en moet ik door drassig gras en verderop door de blubber. Plakkaten hangen aan m'n schoenen...
 
Nieuwsgierige jonge koeien.
 
Weer terug in De Vecht na 13 km. Wat mij betreft is dit een echt klompenpad, het heeft alle ingrediënten: weilanden, sloten, vaarten, akkers, knotwilgen, vergezichten, koeien, boerenweggetjes enz.
 
Aan te bevelen!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten