zondag 11 maart 2007

Er zit meer in het vat

Elke marathon leer ik toch steeds weer en stapje voor stapje verbeter ik me ook, zowel op het fysieke als op het mentale vlak.

De fysieke "problemen" betreffen bij mij de misselijkheid na 35km (+ overgeven) en de zware benen vanaf ongeveer dezelfde afstand. Met de misselijkheid gaat het steeds verder de goede kant op, oftewel gemiddeld steeds later in de wedstrijd. De snelheid lijkt daar weinig mee te maken te hebben, in Apeldoorn liep ik veel langzamer maar had ik er al na 32km last van. Het lijkt er dus op dat het meer met tijdsduur te maken heeft. Gisteren voor het eerst pas nxc3xa1 de marathon m'n maag geleegd en maar even bij de 39km een zweem van misselijkheid gehad.

De zware benen kunnen het gevolg zijn van vochtgebrek omdat mijn maag ook niet zo geweldig functioneert. Aan de andere kant natuurlijk ook gewoon een kwestie van vermoeide benen. Ik heb uitgerekend dat ik toch zo'n 36.000 passen zet in een marathon, mogen de spieren dan ook eens gaan protesteren?

Ik ervaar deze kilometers als zwaar waardoor ik vanzelf langzamer ga lopen, afzakkend van 12 km/uur naar bijna 10. Dit gaat eigenlijk zonder dat ik daar bewust mee bezig ben. Ik laat me niet meer opjutten door lopers voor of achter mij maar ben uitsluitend met mijn eigen race bezig. Dit laatste wil ik veranderen en bewuster bezig zijn om door te gaan, meer te vechten.

Gisteren had ik me dus ook voorgenomen om veel bewuster met de snelheid om te gaan, dus niet te snel starten en me niet te veel laten inzakken op de laatste km's. Een snelheid van 5 min/km strak proberen aan te houden, net als bij de training vorige week zaterdag. Toch begon ik weer wat te snel (1e in 4:35 en 2e in 4:40) maar daarna snel naar de 4:55 xc3xa1 5:05 gegaan. Een ideaal tempo om de mooie omgeving nog volop op te kunnen nemen.

Tot de halve marathon verliep alles probleemloos, doorkomst in 1:43:10. Ik liep toen al een tijdje samen met 2 mannen die hetzelfde tempo aanhielden. Soms kunnen kleine akkefietjes je uit je concentratie halen. Mijn Forerunner begon ineens continu te piepen en het bericht was dat de database vol zat en geleegd moest worden. Maar hoe doe je dat terwijl je aan het rennen bent? Ik had deze melding nog nooit gezien. Zeker 2 km ben ik aan het klooien geweest voordat ik het gevonden en opgelost had. Ondertussen helemaal niet meer op mijn medelopers gelet die inmiddels op mij uitgelopen waren. Gelukkig had ik niet veel tijd verloren op het schema van 5/km, blijkbaar hadden zij versneld.

Tot de 28km heb ik steeds onder de 5min/km gelopen. Tussen de 29-35 km vervalt mijn tempo naar 5:13 zonder dat ik het door heb. Dan komt echter het grotere verval namelijk van 5:19 naar 5:45. Achteraf bekeken had ik deze laatste km's best sneller kunnen lopen wanneer ik daar maar veel bewuster mee bezig ben, bijvoorbeeld door wat meer op voorlopers te letten en die proberen in te halen. Vooral een mentale kwestie dus. Iets meer door de pijn heen lopen en niet zo snel "opgeven".

Uiteindelijk heb ik wel weer een nieuw PR gelopen: 3:31:47 en dat is ruim 6 minuten sneller dan mijn vorige PR. Ik de rangslijst van de recreanten ben ik maar liefst 16e van de 91 geworden, overall 48e van de 175. Zo goed heb ik nog nooit gestaan!

Maar er zit voor mijn gevoel nog meer in het vat! Zeker door wat meer mentale hardheid te creeren moeten die laatste 10km veel minder verval kunnen laten zien. Het is jammer dat ik niet heb aangehaakt bij de twee medelopers waarvan er xc3xa9xc3xa9n uiteindelijk 3:22 liep. Volgens mij is dat ook wel ongeveer wat er voor mij in het vat zit.

9 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan!!
    Dat PR komt nog wel, maar nooit op bestelling. Belangrijker is dat je nu prettig gefinisht bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens komt de tijd dat je pas op de terugweg in de auto moet overgeven! Dan staat je PR waarschijnlijk inmiddels op 3:15 uur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe vaker je een marathon loopt, hoe makkelijker het wordt. Dit is al een hele hap van je PR, maar niet te veel, dus kun je er de volgende keer weer wat vanaf halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Andrxc3xa9 Pelgrxc3xb6m14 maart 2007 om 21:05

    Hoi Ronald,

    Leuk zo'n weblog. Misschien ga ik me er ook nog eens in verdiepen (d.w.z. een eigen weblog)
    Ik zie dat je nog niet eens zo lang marathons loopt, dus er zal nog wel eens weer een p.r. komen. Leuke foto's ook.
    Wat wordt je volgende kunstje?


    Groet,
    Andrxc3xa9

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed gedaan!

    Goede tip overigens van Eric, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Andrxc3xa9:
    Zo'n weblog maken is niet zo moeilijk. Lijkt me leuk om jouw log's gelezen. De start heb je al gemaakt met het verslag op de site van de zuiderzeemarathon.
    De volgende marathon wordt misschien de utrecht marathon op tweede paasdag, lang niet zo mooi maar wel een snel parcours.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ronald,gefeliciteerd met je prachtige PR.

    gr Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie tijd en gefeliciteerd met je mooie PR.Mooi om je verslag te lezen en altijd leerzaam hoe een ander de marathon heeft ervaren..Toch blijft een marathon een apart verhaal en mij is gezegd dat een marathon pas bij km 35 gaat beginnen.Vooral de laatste km is een valkuil voor velen.Mijn looptrainer bleef er maar op hameren om het eerste gedeelte maar zo langzaam mogelijk te lopen en in de trainimgen daar veel op te oefenen...Ook een vlakke wedstrijd lopen geeft veel voordeel en brengt je tot een snelle tijd, want je wint namelijk vele minuten op de laatste km van de marathon...Ik denk dat een rustige start en vlak lopen mij tot een goede marathon bracht.
    Zoals je misschien al weet is om mijn tweede marathon in Rotterdam op de zelfde manier te bedwingen..De halve op 1:45 en daarna als een diesel het zelfde tempo aanhouden en blik op oneindig.Overigens misschien wel grappig, maar na de halve marathon tijd keek ik niet meer naar tijden en liep zuiver op gevoel en kracht.
    Leuke weblog en zal je zeker blijven volgen.

    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ronald,


    Leuke weblog. Ik ben hem helemaal aan het lezen.
    Ik heb even een vraag:
    Je schrijft in maart 2007: nieuw PR gelopen: 3:31:47 . Toch staat nu (augustus 2008) links je PR op de marathon nog op 3:33:18. Hoe zit dat? Deze PR van 3:31:47 telt toch wel!


    Groet,
    Martin.

    BeantwoordenVerwijderen