donderdag 22 maart 2007

Ik spoor niet....


De dag na de marathon in Diever had ik wat last van mijn rechterknie (de linkerknie ook maar veel minder). Tijdens de marathon voelde ik daar niet zoveel van. Vanaf januari al wel wat kleine pijntjes in de knieen. Nu berokkenen blessure's aan de knieen en achillespezen het grootste leed onder hardlopers heb ik begrepen.
Ik heb dus ook maar voorzichtig getraind de afgelopen 2 weken, hooguit 10km. Soms moest ik wandelen omdat de rechterknie na zo'n 5 xc3xa1 6 km pijnlijk werd. Bij het wandelen is het direct weer weg. Langzaam dribbelen en weer op snelheid komen en dan toch weer pijnlijk. De pijn manifesteert zich rond de knieschijf. Zo heb ik 3 trainingen afgewerkt zonder echte verbetering. Vooral de heuvel af gaan is niet prettig en noopte tot wandelen.
Dus vandaag maar even naar de sportfysio geweest. Het hele verhaal verteld vanaf de botsing op de skipiste eind december (dikke rechterknie) t/m de laatste training afgelopen dinsdag. Hoeveel ik getraind heb, welke wedstrijden ik gelopen heb, waar ik de pijn precies voel enz. Vervolgens worden mijn knieen aan een uitgebreid onderzoek onderworpen door mijn onderbenen naar alle kanten te draaien, druk uit te oefenen op allerlei plaatsen, spieren aan te spannen enz. Maar niets abnormaals te vinden.
Totdat....ik mijn been rechtuit moet leggen, de fysio zijn hand op mijn knie drukt en ik mijn bovenbeen moet aanspannen: aauw! Dat is het dus zegt hij, mijn knieschijf spoort niet! Aan de hand van een 3D-model van een knie krijg ik vervolgens anatomieles. Van kruisbanden, meniscus, patella, verdraaiingen, scheuring enz. Bij mij is het probleem dat er irritatie rondom de binnenkant van de knieschijf is opgetreden. De knieschijf is ingebed in de (bovenbeen)spier en beweegt normaal gesproken bij het lopen in een precies passend kommetje in het dijbeen. Door overbelasting of andere oorzaken kan het gebeuren dat de knieschijf wat minder goed spoort waardoor irritatie aan de randen optreedt. Met een mooi woord heet het: retropatellaire klachten.
Ernstig is het nog niet maar ik moet wel wat minderen. Heuvels vermijden, niet te intensief trainen en wat kortere afstanden en dan weer rustig opbouwen wanneer er geen pijn meer is. Een goed alternatief is fietsen omdat dat de knieschijf stimuleert het juiste spoor te houden. En versterken van de bovenbeenspieren.
Ik had in gedachten om in Utrecht de marathon te lopen maar daar zie ik maar van af, ook al omdat ik het parcours er niet beter op is geworden.
Dacht ik zo lekker op het goede spoor te zijn (net een PR op de marathon gelopen), blijk ik bijna uit de rails te lopen....

3 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,
    Mooie Marathon verhalen. Voel erg met je mee omdat ik met dezelfde ambities loop. Ik ga in Rotterdam mijn volgend Marathon lopen en uiteraard onder de 3:30 (ahum) Ik kreeg in ieder geval de indruk dat je misschien wel eens teveel water drinkt. In de laatste RW stond hier ook een artikel over in. Die vreemde verplichting om veel te drinken en ook te eten klopt volgens mij niet helemaal. Moesten we maar eens een boompje over opzetten.

    Mooie web-log overigens. Maar wat doe je op die berg. Het lijkt op hardlopen maar toch ook weer niet????

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, schrikken! Ja, het zijn lastige jongens, die kniexc3xabn ;-)
    Gelukkig kun je goed relativeren en ben je geen slaaf van je loopprogramma. Even rustig aan dus, en dan komt jouw tijd wel weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ronald, vervelend zo'n blessure. Je was net zo lekker bezig! Ik wens je een goed herstel en misschien kun je eind mei in Aalten weer gewoon volop met de wedstrijd meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen