maandag 5 maart 2007

Verstand of gevoel?

Afgelopen zaterdag heb ik, een week voor de marathon van Diever, nog een redelijk intensieve duurloop van 21km gedaan. Na alle rustige duurlopen (m.u.v. de 20km van Bennekom) van de afgelopen 2 maanden heb ik zo de kriebels gekregen dat ik toch wel eens wilde weten welk tempo ik a.s. zaterdag moet lopen voor de 3:30, oftewel zo'n 5min/km.

Zo langzamerhand kreeg ik de indruk dat het slechten van de 5min/km een opgave begon te worden terwijl ik toch een halve marathon in 1:33 heb gelopen. Dat lijkt mij nu behoorlijk onbereikbaar. In Bennekom kwam in niet verder dan 4:38/km. Toch teveel snelheid ingeleverd?

Daarom zou en moest ik nu een wat straffere training doen om te ervaren hoe het na 21km voelt wanneer ik een vlakke training afwerk van 5/km. Zo gezegd, zo gedaan. M'n eerste km (heuvelop) ging direct al in 4:59 en verder alle km zo tussen de 4:50 en 5:00. Het kostte me niet veel moeite om zo te lopen, hartslag gemiddeld 167. Ik heb nog wel steeds een pijntje in de knie, misschien nog een gevolg van de botsing op de piste eind december. Maar ik kan daar wel mee lopen.

Ik heb wat commentaar gekregen op deze training op Chat'n'Run. Hoe ik het in mijn hoofd haal zo'n training 1 week voor de marathon. Tja, daar vraag je me wat. Zo'n enorme inspanning was het nu ook weer niet. En ik heb nog een week om weer te "herstellen". Tenslotte bouw ik ook niet echt af in de laatste weken voor een marathon, alleen de laatste week voor de marathon neem ik meer rust.

Mijn trainingspatroon bestaat hoofdzakelijk uit lange duurlopen in het weekend en interval/heuvel/cross trainingen doordeweeks. De lange duurlopen breiden zich uit wanneer er weer een marathon aan komt. Aangezien dit er in 2007 waarschijnlijk al 6 worden kun je ook niet meer echt van afbouwen spreken nxc3xa1 de marathon.

Wanneer ik m'n verstand had gebruikt zou ik waarschijnlijk een langzame duurloop hebben gedaan afgelopen zaterdag. Maar dan had ik met onzekerheid aan Diever begonnen v.w.b. de startsnelheid. M'n gevoel zei echter dat ik het moest uitproberen en daar ben ik voor gezwicht.

Laat Diever maar komen!

4 opmerkingen:

  1. Of waren het toch je nieuwe 2110's?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee pap!

    Ik had je weblog nog niet eerder bekeken.. Hij is leuk hoor! Maar leuk in ieder geval dat ik er ook op sta:P Suc6 met lopen he!

    Groetjes Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker getraind en de marathon kan voor jou komen.Toch vreemd als ik naar jou snelle halve marathon tijden kijk, want dan zou je normaal gezegd dik onder de 3:30 uur op de marathon lopen.Kijk eens naar mijn tijden op mijn weblog, en zie het verschil.Wel weet ik bijna 100% zeker dat mijn marathon op 15 April in 3:30 uur of sneller gaat, dat gaat gewoon gebeuren.En met jou snelle tijden kan je zeker richting de 3:20 uur gaan, let maar op.
    Sucses.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfvertrouwen en het gevoel voor het marathon-tempo zijn belangrijke ingredixc3xabnten voor een succesvolle marathon. Met je conditie zit het wel snor, en ik geloof niet dat je die afbreekt door zo'n exercitie.
    Laat die Ch. (van Chat&Run) maar kletsen, met zijn zelfingenomen boekjeswijsheid. En doe B. maar even voor hoe je dat doet, onder 3:30 uur lopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen