zaterdag 22 september 2007

Newline Halve Marathon Hattem


Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben tevreden! Een gratis drinkbelt. Ook een halve marathon kan ik nog snel lopen: 1:33:52. Maar 44 seconden boven mijn PR. Alweer bijna een jaar geleden dat ik een halve onder de 1:35 kon lopen. Dat PR zal er nog wel een keer aan gaan.
Op de heenweg Ronald Moska en Floor opgepikt bij de bushalte in Beekbergen. Een ideaal plekje, voor hun en voor mij. Ik hoef nauwelijks om te rijden. In de auto geeft Ronald allerlei bespiegelingen, analyses en beschouwingen over gelopen en te lopen wedstrijden van hem en van mij. In ieder geval zullen we elkaar ontmoeten bij onze geliefde Zuiderzeemarathon. Hij wil mij proberen voor te blijven, we zullen zien...
Parkeren in Hattem voor deze wedstrijd is ideaal, je hoeft nauwelijks te lopen. Vlak bij het inschrijfburo en vlak bij de start. We zijn ruim op tijd zodat we ons rustig kunnen voorbereiden. Ronald en Floor willen warmlopen, dus doe ik ook maar een keer mee, misschien helpt het.
Vlak voor de start zie een een groepje Daventrianen waaronder Hans S. en Hans B. Hans B. is al CnR lid, Hans S. nog niet, wil wel maar lukt niet. Hans B. wil onder de 1:34 lopen, net als ene Irene. Het zal dus zaak zijn voor mij om ze bij te blijven, dan kom ik in de buurt van mijn PR. Ook ontmoet ik weer een loper uit Leusden die ik werkelijk overal tegenkom. Hij heeft afgelopen juni ook aan de Graubunden Marathon meegedaan.
De start gaat richting het centrum van Hattem om daar een klein rondje te lopen waarna 3 grote ronden om Hattem volgen van ongeveer 6,8 km. Het is eigenlijk bij de start net iets te warm, ik zweet al snel. Het zonnetje is ook net doorgebroken en de temperatuur zal 20+ zijn. Na 1 km geeft mijn klokje 4:02 aan, veel te snel dus. Km 2 in 4:19 en dan ineens 4:28. Dit is geen verval maar het gevolg van een heuvel. De volgende km's gaan ongeveer in 4:20.
Op een gegeven moment krijg ik Irene (een Daventriaan) in het vizier en langzaam loop ik op haar in. Even daarvoor loopt Hans B. en hij wordt nu mijn nieuwe mikpunt. Heeeeel langzaam kom ik dichterbij en pas aan het einde van de tweede ronde sluit ik bij hun groepje aan. Maar aan het begin van de derde ronde versnelt hij iets en ik moet ietsje gas terugnemen. Maar ik blijf hem in het zicht houden. Tot mijn verbazing komt een km voor de finish Irene mij weer voorbij, zij heeft nog een versnelling in huis. Ik kan even aanhaken maar niet lang.
Wanneer ik finish ben ik natuurlijk wel moe maar niet kapot. Hans S. heeft minder snel gelopen dan ik verwacht had (misschien toch nog Winschoten in de benen?), namelijk 1:32. Hans B. 1:33 precies. Irene zal tussen hem en mij in gezeten hebben. Floor heeft de 7,5km in haar klasse gewonnen en Ronald Moska kwam in 1:43nogwat binnen, dus onder z'n streeftijd.
Het was weer een lekkere loop, veel publiek in het centrum, goed georganiseerd. En ik heb dus drinkbelt met 2 flesjes gekregen, dat zie je niet vaak! In Winschoten kregen we een telmachine?!
Gegevens volgens mijn Forerunner: 5 km in 21:18, 10 km in 43:18, 15 km in 1:05:18, 20 km in 1:28:02 en 21,23 km in 1:33:52.

8 opmerkingen:

  1. Een shirt waarvoor je zo hard gewerkt hebt staat/voelt altijd goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad knap om zo soepel te zijn na zo'n zware marathon.
    En een mooi vooruitzicht om de bergen in te gaan.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Ronald,

    Leuk om je verslag te lezen van de Graubunden Marathon en de foto's te zien. wat een geweldige marathon. Zou je mij in contact kunnen brengen met Netty omdat ze een aantal foto's van mij heeft gemaakt tijdens de Graubunden!

    Alvast bedankt,
    Pieter van Zijl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit shirt niet kwijtraken he! ;-)

    (nog 3 weken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ronald,
    Ik heb je site gelezen en vond het erg leuk
    en loopmotiverend overkomen.
    De archieven ga ik ook nog een keer lezen.
    De Graubuenden foto's zijn ook hardstikke leuk. Vooral die jongen met dat rode shirt(geintje.
    P.S.:Ik had en heb een blessure aan de buitenkant van m'n knie/been. En bij het dalen en bij tempohardheid speelt het op !
    Bij het klimwerk ( tempowandelen) heb ik geen last. Heel vreemd maar waar. Ik heb
    trouwens 3 x met de gedachte gespeelt om
    uit te stappen. Omdat de laatste 11 km omhoog gingen ben ik niet uitgestapt.
    Die gedachte hield me op de"been"
    Een vreemde loopdag voor mij.
    Op 28 juli gaan we met een aantal lopers
    de Swiss-Alpine doen en daar moet je nog
    meer dalen. Ik denk er nog maar eens goed
    over na.
    Volgend jaar willen we in juli de Zermatt-
    marathon lopen 1

    Tot horens,

    Jakob Hartman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, Irene K. is het paradepaardje van de Daventria-bosgroep 2 (ook mijn groep). Wat kan die meid lopen! Zowel op 10 en 15km, als op de marathon. Bij de Berenloop vorig jaar werd ze derde V35, en 52e overall. Momenteel in training voor de New York marathon, anders was ze je nog wel harder voorbijgegaan. Frustrerend? Ach, als je dat elke zaterdag gebeurt, went het ;-)
    Fijn dat je zelf zo goed gelopen hebt, dat geeft toch weer wat meer zelfvertrouwen na Winschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ronald, Mooi verslag.
    Als ik had geweten dat ik het mikpunt was zou ik minder ontspannen hebben gelopen. Toen je na 14 km aansloot bij mijn groepje ging er een haas vandoor ;-) ik had nog over dus ik haakte toen aan. Het laatste rondje heb ik redelijk ontspannen doorgelopen.
    Uiteindelijk was ik heel tevreden met m'n 1:33:03

    M'n volgende loopje wordt de 10 EM tijdens de Diepehelholterbergloop eind oktober; Ik wil je wel hazen naar een pr hoor.

    Vanochtend heb ik trouwens de drinkbelt uitgeprobeerd. Zoals verwacht zit tie te ruim; Ik probeer twee vaardige vrouwenhanden te bewegen er een naadje in te stikken; een L is echt te groot voor mij ;-)

    Groeten van Hans
    (Colimacon)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je iets langzamer start, bv. 21.30-21.40 kun je de 5km tijden misschien wat vlakker houden en 5.50 op het laatste stuk kan ook flink sneller ;-)Je PR gaat er nog wel 'n keer aan, maar het verloop van de eerste naar de tweede 5 is te groot, dan 10km keurig en dan weer een groot verval. De beste remedie voor een PR is vlak lopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen