zondag 30 september 2007

Posbankloop 34 km


Nee, ik heb niet meegedaan met de Posbankloop die vandaag plaatsvond. De afstand 34 km hoort daar niet bij het keuzemenu. De grootste afstand is 15 km en mogelijk volgend jaar ook een halve marathon zo ik heb begrepen. Ik heb het parcours van de Posbankloop hier wel over een paar 100m geschampt zoals hier is te zien. Ik hoopte op dit 7km punt iets vroeger te zijn zodat ik de snellere lopers nog kon zien maar belandde bij de achterhoede.

Dit weekend moest er nog een lange duurloop afgewerkt worden en bij voorkeur in heuvelachtig terrein. Dus de Posbank! Alleen dit keer gestart vanaf de kant van Terlet i.v.m. de drukte aan de andere kant. Via MapMyRun een ronde van 18 km gevonden en deze zelf naar 32 km uitgebreid en ge-upload als "course" naar m'n Forerunner.
In het lange hek tussen de Koningsweg en Terlet is gelukkig wel een gat waar een fietspad het terrein op gaat.

Het is een prachtig gebied om in te lopen. De natuur komt steeds meer in de herfstkleuren. Het weer is ook perfect: koel, af en toe een waterig zonnetje, een beetje wind.
Er wordt gefietst, gewielrend, gewandeld, hardgelopen. Het is echter zeker niet zo druk als ik al eerder heb meegemaakt.

Na ruim 10 km kom ik de eerste keer bij de Beekhuizerweg. Het is hier nog stil. Het 7-km bord is in stille afwachting van de aanstormende meute. Hier hebben de lopers denk ik het hoogste punt te pakken.
Wanneer ik een beetje doorloop kan ik straks nog wat van de voorhoede zien.
Na 12 km geeft de Forerunner aan dat ik "off course" ben. Ik heb alleen helemaal geen pad naar rechts gezien. Ik loop een poosje door en duik dan een zandpad naar rechts in totdat ik weer "on course" ben. Toch wel makkelijk zo'n navigatiesysteem. De hele weg staat gewoon het navigatiescherm voor en let ik verder nauwelijks op hartslag, tijd en afstand. Gewoon lekker lopen!

Na 13,5 km pauzeer ik op een mooie plek heel even om een gelletje te nemen en praat wat met een man die 3 hagelwitte honden aan het uitlaten is. Of ik niet met de Posbankloop mee moest doen? Ik leg het hem uit.
Na ruim 18 km ben ik weer in de buurt van het startpunt en ga ik m'n 2e, kortere, ronde in die wat meer uit zandpaden i.p.v. fietspaden zal bestaan. Bij 20km moet ik even de bosjes in zodat ik daarna weer wat relaxter loop.
Een pad dat ik op de kaart wel zag staan blijkt er in de praktijk niet te zijn. Ik neem een stuk van m'n eerste ronde totdat ik een paardenpad zie die de richting op gaat waarheen ik wil. En een flinke heuvel er in! Uiteindelijk zal blijken dat ik hierdoor 34 km gelopen heb i.p.v. 32.

De tweede keer kom ik bij de Beekhuizerweg. De snellere lopers zijn al voorbij. De lopers die nu voorbij komen doen het rustig aan zo lijkt het.
Ik loop nog steeds lekker. De benen worden wel wat zwaarder maar het gaat goed. Het weer wordt wel wat minder, het spettert zelfs een beetje. Het wordt steeds rustiger op de hei, de meesten keren weer terug naar huis.
Na 34 km kom ik voldaan terug bij de auto. Ik heb geen maagproblemen gehad, niet misselijk geweest. Na afloop blijk ik zo'n 5:30 per km gelopen te hebben bij een gemiddelde hartslag van 151.

6 opmerkingen:

  1. Alvast sucses gewenst op 18 Juli.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke manier om een training te plannen en prima glopen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De course-functie gebruik ik ook regelmatig, en over het algemeen gaat het heel goed. Het is wat lastig dat je op mapmyrun niet altijd kunt zien of de wegen ook toegankelijk zijn voor (hard-)lopers of dat je ineens op de snelweg loopt. Ook heb ik eens prachtige paden ingetekend die in verboden terrein bleken te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had niet echt een overlapping in het parcours, buiten een heen-en-weer gedeelte. Daar geen afwijkingen geconstateerd. Het is me wel eens opgevallen dat hij vaker 'van koers' aangeeft naarmate je dieper inzoomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja het is zeker een mooi gebied om te lopen, ik deed zondag namenlijk zelf mee aan de 6 kilometer van de Posbankloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ronald
    Mooie foto's tijdens je training en een prachtige omgeving anita en ik hebben er vele km geracefietst. en ook hebben we er enkele keren hard gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen