zondag 16 september 2007

Proef geslaagd! Op naar Tour de Tirol.

Dit weekend heb ik een proef gedaan naar het 3 dagen achtereen lopen. Op vrijdagavond dus een snelle 10km (4:20/km), op zaterdag een duurloop van 21,5 km met een tempo van 5:30/km en tenslotte vanmiddag een 14km duurloop op marathontempo (5:00/km). Dit alles met de bedoeling om te kijken waar ik mogelijk last van krijg (pijntjes e.d.), hoe snel ik herstel en hoe het mentaal is om 3 dagen achter elkaar te lopen. Normaal train ik nooit twee dagen achter elkaar.
Het is me niet slecht bevallen. Met name vanmiddag voelde ik wel dat er al wat trainingsarbeid verricht was de laatste twee dagen maar toch geen echte hinder van gehad, het duurde alleen wat langer tot alles weer lekker warmgedraaid was. Mentaal ook geen enkel probleem want je doet zo'n proef met een doel en dat houd je dan toch bezig.
Welk doel dat dan is? Mijn volgend plan is deelname aan de Tour de Tirol medio oktober. Ik kreeg deze tip van mijn duitse hardloopkennis, de Genusslaufer Thomas Schmidtkonz. De TdT wordt dit jaar voor de tweede keer gehouden en is naar verwachting nog rustig qua deelnemeraantal. Zal jaarlijks wel toenemen. Er doen al wel grote namen mee uit de bergloopwereld. Zo zal het fenomeen Jonathan Wyatt ook weer van de partij zijn die vorig jaar de eerste editie won.

Dit is de Wilder Kaiser waarnaar het gebied is genoemd waar de Tour de Tirol wordt gehouden. De Tour de Tirol bestaat uit 3 wedstrijden op 3 achtereenvolgende dagen. De eerste is de Alpbachtaler Zehner, een vlakke 10km wedstrijd op vrijdagavond in het plaatsje Alpbach. Op zaterdag volgt dan het hoofdnummer, de Kaisermarathon en op zondagmiddag de Kaiserwinkl Halbmarathon.

De Kaisermarathon heeft een fiks hoogteprofiel. Tot 21km is het redelijk vlak maar dan gaat het over 10km van 800m naar bijna 1600m (gem. 8%). Dan volgt een afdaling naar 1140m en begint op km 39 het echte werk namelijk over 3km stijgen naar 1829, ruim 20% stijging! Wandelen dus.
Boven op de Hohe Salve gaan we dan weer met de lift naar beneden. Het is goed dat we niet boven de 2000m gaan. Zo midden oktober bestaat er toch al een gerede kans op sneeuw en kou. Ik zal al m'n hardloopkleding maar meenemen, je weet maar nooit. De afgelopen periode heb ik gezien via de webcams dat ze al sneeuw hebben gehad. Ik zal nu toch ook maar eens terreinschoenen gaan aanschaffen. Bij de Zugspitz Berglauf zouden die ook goed van pas gekomen zijn!

Even een sfeerplaatje van vorig jaar. Helaas was het toen nogal mistig op de Hohe Salve maar dat geeft aan de andere kant ook wel weer een bepaalde sfeer. Hier wordt de Filzalmsee gerond door Nodic Walkers (ook een onderdeel van het evenement).
Mijn inschrijving is al een feit, de Ferienwohnung geboekt (met Internetanschluss!) en Geert gaat weer gezellig mee als reisgezelschap.
Nu maar eens gaan nadenken hoe ik m'n krachten moet gaan verdelen over de 3 dagen.....

20 opmerkingen:

  1. Zijn jullie nu een grote berekening aan 't maken wat deze monstertocht heeft opgebracht behalve een goed gevoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, de drankpost op het hoekje!:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie alle twee heel erg gefeliciteerd met deze machtige prestatie. Ik hoor graag nog even waar ik mijn 42 euro en 20 cent mag doneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige prestatie en wat goed om deze zware toch uit te lopen.En je hebt duidelijk genoten, ook belangrijk.En gelukkig hield je maag het ook goed.
    En een mooie omgeving zeg, zou voor mij te zwaar wezen allemaal.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, wat een prestatie, gefeliciteerd !!
    Hele mooie foto's ook.
    Nu nog lekker even genieten en uitrusten....
    (en chips eten ???)
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kees en Hanny de Fijter24 juni 2007 om 01:28

    Henk, je hebt een geweldige prestatie geleverd, we hebben met plezier naar de foto's gekeken, die Ronald op zijn weblog heeft geplaatst. Leuk dat Netty ook op de foto's staat en een positieve bijdrage heeft kunnen leveren. Het is vast een dag geweest, om nooit meer te vergeten. Geniet nog van de rest van het weekend en goede reis terug gewenst,
    Hartelijk gegroet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie prestatie, mooie foto's, mooi verhaal!

    proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig, wat een tocht! Dankzij de foto's kun je het een beetje mee beleven. Prachtige prestatie geleverd! Ik kan me de voldoening na vorige keer levendig voorstellen. Gefeliciteerd (en Henk ook!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ik snapte in het begin helemaal niets van je verslag. Had zojuist op Chatnrun gelezen dat je niet gefinished bent en kom er nu dus achter dat dat het verslag is van vorig jaar!
    Maar wat een geweldige prestatie!! Proficiat en geniet er nog even van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klaas & Tineke Pol25 juni 2007 om 20:48

    Mannen,

    Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatei. Petje af met een diepe buiging.
    Heel leuk dat we op deze manier iets van jullie prestatie kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastisch resultaat heren! Ik ben zeer onder de indruk; mooie foto's ook, je krijgt er bijna zelf zin in...
    Mooi dat jullie ook weer veilig thuis zijn.
    Hartelijke groet,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooi verslag van een volgens mij geweldige ervaring!
    en nu maar weer een andere uitdaging zien te vinden...
    train ze, groet, dries

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig, van de Spartaan gaat er ook een hele groep naar de Tour de Tirol. Ik heb lang getwijfeld, maar wil pas een bergmarathon doen als ik de 'gewone' marathon onder de knie heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Erica: dat had ik al gezien ja. Maar liefst 5 teams geloof ik! En ze staan ook op het nieuwsgedeelte van de site. Ik zal ze ongetwijfeld tegenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldig en prachtig weekend zal dat volgende maand worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb er ook nog aan gedacht om mee te doen maar er toch vanaf gezien. Is wel een goede training voor.... (je weet wel, die ene die ik je tipte).
    Veel succes alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er gaaf uit! die gaat op het steeds langer wordende berg lijstje....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, ziet er mooi uit, Ronald! Heel veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat gaat helemaal goed komen en een mooi vooruitzicht..
    En train ze alvast!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Krachten verdelen door niet al je energie de eerste dag te verlopen. Dus dag 1 heel rustig, en dag 3 geven wat je nog overhebt. Zo haal je in elk geval de derde dag! Heel mooie omgeving !!

    BeantwoordenVerwijderen