woensdag 19 december 2007

42:54!

Het wordt weer eens tijd voor mijn favoriete trainingsvorm, de ZID (Zeer Intensieve Duurloop). Ik ben dit jaar slechts 2x aan een 10km toegekomen met tijden in de 44 min. Dat moet sneller kunnen!

Ik kleed me om en doe binnen al diverse oefeningen om de spieren op te warmen en voor te bereiden op een strakke 10km. Ik ga naar buiten en de temperatuur voelt koud aan. Er staat ook best wel wat oostenwind. Ik loop zo'n 2km warm met allerlei versnellinkjes, op weg naar mijn "gecertificeerde" 5/10 km parcours. De benen voelen goed.

Ik hoor opeens m'n naam roepen: "papa!". Ik zie m'n dochter Kirsten die Tom de nodige aandacht aan het geven is. Tom is een pony. Ze heeft inmiddels al heel wat verzorgpony's die ze trouw bezoekt.

De start is altijd lastig. Welke snelheid kies ik? Ik wil de eerste km in 4:15 lopen. Een paar honderd meter voor me rijden 3 meisjes zwalkend over het fietspad. Dat wordt m'n eerste mikpunt, eens kijken of ik ze in kan halen. Ik loop wat op ze in en km 1 gaat in 4:21. Ai, dat komt vast door de kou.

Ik versnel wat. De meiden hebben niet door dat ik dichterbij kom en zijn verbaasd dat ze ineens door een hardloper worden ingehaald. Ik ben nog wat aan het zoeken naar ademhalingsevenwicht. Km 2 gaat in 4:14. Dat geeft de loper weer moed.

Ik wordt ingehaald door een jongen op een fiets. Hij rijdt echter later weer wat langzamer zodat ik hem in het zicht houdt. Km 3 gaat in 4:17. Ik moet heel bewust m'n snelheid vasthouden nu de wind tegenwerkt op de heenweg. Km 4 gaat in 4:15. Nog 1 km, dan kan ik omkeren en heb de wind mee. Halverwege kom ik door op 21:25. Ik moet 180 graden draaien en dat haalt de snelheid er even uit.

Ik heb nu de wind mee. M'n gezicht voelt stijf door de vrieskou die er op de heenweg continu op stond. M'n voeten voelen nu pas lekker warm. Na bijna een km op de terugweg kom ik de 3 meiden weer tegen. Ze kijken me zwijgend aan, wat zullen ze denken? Km 6 gaat in 4:18.

Ik reken wat aan de mogelijke eindtijd. De tweede helft zal niet sneller zijn dan de eerste is me duidelijk. Kan ik nog onder de 43 minuten duiken? M'n PR ligt op 42:46, 3 jaar geleden gelopen. Km 7 gaat in 4:17. De vermoeidheid slaat toe. Nu wordt het knokken.

Ik zie aan m'n linkerhand een legerdump en bedenk me dat ik daar nog langs moet van de week. Ik wil van die leren handschoenen voor in auto omdat ik snel witte vingers krijg bij het direct aanraken van koude oppervlakken. Handig bij het ruiten krabben, sneeuwketting omleggen of het koude stuur na nachtvorst. Km 8 gaat in 4:20.

Nu moet ik toch niet verslappen. Ik besluit de negende km nog niet te versnellen maar dit voor de laatste km te bewaren met de finish in zicht. Km 9 gaat ook in 4:20. De tijd staat op 38:42. Met een laatste krachtsinspanning rond ik km 10 in 4:12 af. Eindtijd 42:54, slechts 8 seconden van m'n PR af.

Nu heb ik op alle afstanden dit jaar een snelle tijd gelopen:
5km in 20:24 (PR)
10km in 42:54
21,1km in 1:32:35 (PR)
42,2km in 3:31:47 (PR)

Nu eerst 2 weken op wintersport en eens kijken of daar ook, naast het skien, lekker te trainen valt!

8 opmerkingen:

  1. Leuke manier om een training te plannen en prima glopen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De course-functie gebruik ik ook regelmatig, en over het algemeen gaat het heel goed. Het is wat lastig dat je op mapmyrun niet altijd kunt zien of de wegen ook toegankelijk zijn voor (hard-)lopers of dat je ineens op de snelweg loopt. Ook heb ik eens prachtige paden ingetekend die in verboden terrein bleken te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had niet echt een overlapping in het parcours, buiten een heen-en-weer gedeelte. Daar geen afwijkingen geconstateerd. Het is me wel eens opgevallen dat hij vaker 'van koers' aangeeft naarmate je dieper inzoomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het is zeker een mooi gebied om te lopen, ik deed zondag namenlijk zelf mee aan de 6 kilometer van de Posbankloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ronald
    Mooie foto's tijdens je training en een prachtige omgeving anita en ik hebben er vele km geracefietst. en ook hebben we er enkele keren hard gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super gelopen! Je zult wel trots zijn op je prestatie. Dit wordt vast een mooi voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zit me op de hielen dit jaar op de korte afstanden, 20.07 en 42.04. Op de halve heb ik gelukkig in januari nog een goeie tijd kunnen lopen (1.29.49), maar toen was de liesblessure er al...
    volgend jaar beter ;-) En jij ook natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je mooie en snelle pr en goed gelopen.
    En een volgende keer maar weer meiden latenmee fietsen;-).
    Veel plezier in de sneeuw.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen