zondag 9 december 2007

Incognito


Vanmorgen om 07:30 uur vertrokken naar de Zuidwesthoek van ons land, naar Spike City. Behalve het thuisfront en m'n zus en zwager die in Spijkenisse wonen was niemand op de hoogte. Afgelopen vrijdag pas ingeschreven omdat het weer er toch wel goed uitzag.
Om 08:45 uur m'n startnummer afgehaald en m'n eigen drankjes afgegeven om vervolgens snel naar het huis van zus en zwager te gaan om me daar verder voor te bereiden. Wat een luxe op deze manier. Ze wonen slechts 1km van AV Spark. Lekker nog een bakkie koffie en ontspannen voorbereiden. Hans (m'n zwager) vraagt of hij ook mee kan fietsen. Da's natuurlijk helemaal gezellig en handig. En hij wil nog foto's maken ook!

Om even over half elf komen we pas op de atletiekbaan. Helemaal incognito blijven lukt al niet want ik kom Jan van der Wielen tegen die 2 weken geleden met ons meereed naar de Zuiderzeemarathon. Hij is ook weer present.
De start is om 11:00 uur en de lucht is mooi, veel blauw en een zonnetje. Er staat wel wind, dat zullen we later merken. Na 1,5 rondje op de atletiekbaan worden we losgelaten en gaan we naar het gebied ten zuiden van Spijkenisse (de Bernisse).


We lopen eerst door een klein parkje heen en daar is het wel wat druk. De halve en de hele lopen tot km 9 samen. Wat ik niet goed begrijp is dat groepen soms over de hele weg breeduit lopen zodat je niet langs kunt.
Ik heb me voorgenomen om constant 4:50/km te lopen en dat lukt goed, ondanks de stevige wind.


Nadat de halve marathon afgesplitst is wordt het heerlijk rustig en loop ik een zestal km's met Karel Leeuwangh op die nu 69 jaar is en al 92 marathons heeft gelopen. Op z'n 70e wil hij de 100e lopen. Zijn streeftijd is 3:30, dus proberen bij te blijven.


Bij het 15km punt is Hans al vooruitgereden om mijn flesjes te pakken. Ik neem een gel en wat water en ga snel weer verder. Helaas raak ik Karel kwijt die direct doorgelopen is.
Vanaf km 17 wordt het zwaar, ik heb de harde wind nu pal op de kop tot km 21. Dit kost me veel energie omdat ik de km tijden toch laag probeer te houden (net boven de 5:00). Misschien had ik dit niet moeten doen.


De foto is wat vaag maar ik plaats 'm toch omdat dit mijn mentale tik is omdat hier zojuist na 25 km het pacergroepje van 3:30 voorbij is gegaan. Ik heb even geprobeerd aan te haken maar ik wil toch altijd m'n eigen tempo lopen.
Tot 30km loopt alles nog wel lekker, ik kom door op 2u:30m. Maar dan slaat helaas de misselijkheid weer toe. Ik neem nog wel een gel bij de drankpost maar daarna zakt het tempo toch terug naar 5:20 en na 35km naar zelfs 5:45. Verdween bij de Zuiderzeemarathon na 35km de misselijkheid, dit keer dus niet.

 
Bij km 39 moet ik toch even de kant in om er wat uit te gooien (sorry, wandelaars) en dat lucht op. De laatste km's kan ik weer wat versnellen.

 
Nog even onder de brug door en dan nog 1,5 km naar de atletiekbaan.


Even onder brug door staat Bjorn die me herkent en aanmoedigt. Hij heeft de halve marathon gelopen.
Hans fietst even achter me, inmiddels wel wat koude voeten gekregen...


Het is ongelooflijk, maar kijk eens naar de tijd. Hier heb ik patent op. Dit is al de derde keer dat ik 3:37:59 loop op de marathon (netto 3:37:50): bij de Drenthemarathon, de Brabantmarathon en nu dus hier.
Na afloop direct naar het huis van m'n zus en zwager gegaan om een heerlijk flesje cola te nemen en een warme douche.
Organisatie was goed, veel vrijwilligers, leuke route (die ook snel kan zijn). En voor mij belangrijk: 1 ronde.
Dacht ik na de Zuiderzeemarathon op de goede weg te zijn met drinken en eten voor en tijdens de marathon..... Maar eens evalueren met de sportdietist die me momenteel begeleid m.b.t. m'n maagproblematiek.

6 opmerkingen:

  1. Ja, Irene K. is het paradepaardje van de Daventria-bosgroep 2 (ook mijn groep). Wat kan die meid lopen! Zowel op 10 en 15km, als op de marathon. Bij de Berenloop vorig jaar werd ze derde V35, en 52e overall. Momenteel in training voor de New York marathon, anders was ze je nog wel harder voorbijgegaan. Frustrerend? Ach, als je dat elke zaterdag gebeurt, went het ;-)
    Fijn dat je zelf zo goed gelopen hebt, dat geeft toch weer wat meer zelfvertrouwen na Winschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald, Mooi verslag.
    Als ik had geweten dat ik het mikpunt was zou ik minder ontspannen hebben gelopen. Toen je na 14 km aansloot bij mijn groepje ging er een haas vandoor ;-) ik had nog over dus ik haakte toen aan. Het laatste rondje heb ik redelijk ontspannen doorgelopen.
    Uiteindelijk was ik heel tevreden met m'n 1:33:03

    M'n volgende loopje wordt de 10 EM tijdens de Diepehelholterbergloop eind oktober; Ik wil je wel hazen naar een pr hoor.

    Vanochtend heb ik trouwens de drinkbelt uitgeprobeerd. Zoals verwacht zit tie te ruim; Ik probeer twee vaardige vrouwenhanden te bewegen er een naadje in te stikken; een L is echt te groot voor mij ;-)

    Groeten van Hans
    (Colimacon)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je iets langzamer start, bv. 21.30-21.40 kun je de 5km tijden misschien wat vlakker houden en 5.50 op het laatste stuk kan ook flink sneller ;-)Je PR gaat er nog wel 'n keer aan, maar het verloop van de eerste naar de tweede 5 is te groot, dan 10km keurig en dan weer een groot verval. De beste remedie voor een PR is vlak lopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe prestatie en leuk dat je alweer waagde aan het Marathon-avontuur !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alweer die tijd!
    Mijn weegschaal geeft ook wel eens een aantal keer achtereen hardnekkig hetzelfde gewicht op, terwijl er toch echt verschil is!
    Jammer dat de maagproblemen er weer waren. Misschien toch het harde werken (en de ZZM nog een beetje in de benen) waardoor te weinig bloed overbleef voor de voedsel- en drankverwerking?

    PS Nog bedankt voor je aanmoedigings-SMSje voor de Boscross. Dat heeft geholpen!! Volgende keer dus ook maar niet incognito?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. EEn mooie marathon tijd en jammer van de maag.Hopelijk snel een oplossing!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen