zondag 3 februari 2008

Midwintermarathon - negatieve split!


Wat doe ik als plezierloper in Apeldoorn? Zoveel lopers, wat een drukte! Maar toch: het is dichtbij, de organisatie is uitstekend en grote delen van het parcours zijn ook mooi. De auto weer bij sporthal Sprengeloo geparkeerd en daar ontmoet ik al snel Marco en Ronald M. Aangezien ik nog moet inschrijven ga ik snel naar Orpheus. Daar zie je pas hoe druk het is. Maar gelukkig geen wachtrijen bij de inschrijfbalie. Helaas krijg ik een veel te groot shirt, maat XL, andere hadden ze niet meer. Nog iemand die met me wil ruilen (voor een M of L)?

Even later voegt ook Marco zich weer bij me en is ook Jan gearriveerd. Er heerst een ontspannen sfeer in de hal van Orpheus. Ook Henk is er die over 3 weken ook weer meedoet aan de train'n'greetz georganiseerd door Klaas.
De tijd vliegt, zeker wanneer ik ook nog Pieter van Zijl en Andrxc3xa9 Pelgrom heb gesproken. Dan wordt het toch echt tijd naar de start te gaan.

Marco en ik besluiten samen te gaan lopen en helemaal achteraan te beginnen. Terwijl we daar zo achteraan rondhangen zie ik ineens Manon en Dries die zich voorbereiden op hun 8km wedstrijd die een kwartier later start. Toepasselijk zo deze scheurijzers zo bij de vrachtauto.

Zo'n beetje alle lopers staan nu voor ons. Het startschot lijkt hier vervangen door 3 piepjes en ik begrijp dat er ergens vooraan gestart is. Na verloop van tijd kunnen wij ook gaan dribbelen en komen op gang.
De eerste km's worden nogal vertraagd omdat inhalen niet goed mogelijk is. Maar een rustige start was ook net de bedoeling.

Hier is gelukkig na 6 km weer voldoende ruimte. Marco en ik lopen een tempo van ongeveer 5:10-5:25, afhankelijk van de heuveltjes. Het begint een grote inhaalrace voor ons te worden.

Na 40 minuten lopen we op Eric in die een rustig tempo loopt. Zonder het echt door te hebben nemen we Eric op sleeptouw terwijl we onderwijl over van alles en nog wat praten.
Wanneer we eenmaal "boven" zijn op de Amersfoortseweg gaan we op de afdaling ongemerkt steeds sneller lopen en gaan we rond de 5/km en sneller draaien.
We gaan veel groepjes en individuele lopers voorbij. Marco versnelt bij 22km iets en slaat een gaatje. Met Eric loop ik nog tot de 25km maar daarna neemt hij wat gas terug.

Het weer is mooi om te lopen, waterig zonnetje, 6 graden, niet al te harde wind. De Asselse hei ligt er zo mooi bij (na een km of 12).
Of het het weer was of de rustige start of iets anders: ik weet het (nog) niet. Maar feit is wel dat de misselijkheid uitblijft. De motor blijft lekker draaien, sterker nog: ik kan het tweede gedeelte zelfs versnellen.
In de tweede ronde ga ik Jan voorbij die voor me gestart is. Hij loopt lekker relaxt zijn eigen tempo. Ikzelf kan niet meer kapot, het loopt gewoon lekker wanneer de misselijkheid uitblijft!

Exc3xa9n voor xc3xa9xc3xa9n haal ik ander marathonlopers in, niet xc3xa9xc3xa9n gaat er mij voorbij. En dat is wel eens iets anders het "inzakken" bij de vorige marathons.
Uiteindelijk ga ik na 3:40:34 over de finish, geen grootse tijd maar wel een negatieve split! Het eerste gedeelte in 1:52:31 en het tweede gedeelte in 1:48:03. Ik voel me na afloop nog zo goed dat ik me afvraag welke tijd er in had gezeten wanneer ik de eerste km's niet zoveel tijd zou hebben "verloren". Maar misschien zit daar net de sleutel voor de oplossing van mijn maagproblemen. Maar eens analyseren...
Na afloop ga ik snel met Marco (3:39), Jan (3:45?) en Ronald M. (3:36?) weer naar de sporthal. Daar zit ik op een bank wat na te praten met Marco, hoor ik ineens iemand iets over de voorleesavond zeggen. Blijk ik naast Mark de Boer te zitten die ook een bijdrage zal verzorgen volgende week bij de tweede voorleesavond waar ik ook als toehoorder aanwezig zal zijn. Mark heeft vandaag de grens van 3 uur beslecht: 2:58! Klasse.
Om vijf uur was ik weer thuis zodat ik na douchen en eten nog ter kerke kon gaan om half zeven.

9 opmerkingen:

  1. Jaaaa ik zag je!
    Je bent beroemd!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en dan ook nog energie voor zo'n uitgebreid verslag! goed gelopen, ronald. op naar de volgende.

    bedankt voor de foto trouwens, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie tijd en leuk om je even gesproken te hebben ronald. Tot op de schrijversavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch een hele knappe tijd Ronald na zo'n rustige start. Maar misschien zit daar wel de grootste winst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus toch wel een beetje vriendjes met Apeldoorn? Lekker he, zo'n negatieve split.
    Tot ziens in Deventer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie tijd Ronald en knap gedaan.Jammer dat ik je niet gezien heb en de marathon was voor mij een beetje te veel geworden.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gedaan, pap!

    Dat je de tweede helft nog eens sneller zou lopen dan de eerste... Zou mooi zijn als je dan eindelijk die 'sleutel' zou hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hiermee is volgens mij aangetoond dat je misselijkheid echt te maken heeft met een txc3xa8 zware inspanning in "de eerste helft". Of lag het aan het feit dat je mij je hakken kon laten zien bij de tweede tocht naar Hoog Soeren?
    Hoe dan ook: prima gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het toch heerlijk om een marathon te lopen, om op het laatst alleen maar in te halen, in plaats van ingehaald te worden.
    Dat is het voordeel van een rustige start,goed gedaan.

    Teus.



    Helaas heb ik je niet gezien, volgende keer misschien

    BeantwoordenVerwijderen