zondag 30 maart 2008

Troosteloos

Gisteren heb ik alleen maar een korte training kunnen afwerken dus vandaag toch maar weer op pad, ondanks het troosteloze weer. Daar kom je je hok normaal gesproken niet voor uit! Maar eigenlijk is alleen het naar buiten stappen een psychisch obstakel, wanneer ik eenmaal de drempel over ben heb ik er weer zin in.
Naar aanleiding van een bericht op Chat'n'run over de hartslag bij een LSD neem ik me voor om eens zo rustig te lopen als nodig is om mijn hartslag op 140 te houden. Dit is voor mij een zeer lage waarde, dus ik ben benieuwd hoe ver mijn snelheid terug moet, ik denk zo'n 6 min per km. Voor een snelheid van 11/uur zit ik met koel weer meestal op 150.
Na 3 km zit m'n hartslag op 140 en de snelheid zo op 10 km/uur. Ik moet erg wennen aan dit tempo. In een groep is dat gemakkelijk te doen maar voor alleen lopen toch wel langzaam. Desondanks houd ik het vol tot aan het einde en versnel ik niet. Het geeft een plezierloper zoals ik ben nog meer gelegenheid om zich heen te kijken.
Nu moet ik er eigenlijk aan gaan werken om de hartslag bij lange duurlopen lager te krijgen, bijvoorbeeld om bij 140bpm 11 km/uur te lopen. Dit geeft meer reserve voor andere lichaamsfuncties (maag!) tijdens het lopen van een marathon.

5 opmerkingen:

  1. super gelopen! Je zult wel trots zijn op je prestatie. Dit wordt vast een mooi voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zit me op de hielen dit jaar op de korte afstanden, 20.07 en 42.04. Op de halve heb ik gelukkig in januari nog een goeie tijd kunnen lopen (1.29.49), maar toen was de liesblessure er al...
    volgend jaar beter ;-) En jij ook natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je mooie en snelle pr en goed gelopen.
    En een volgende keer maar weer meiden latenmee fietsen;-).
    Veel plezier in de sneeuw.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat traag lopen doe ik ook vaak en je gaat je echt schamen hoe langzaam dat is!.
    Veel sucses.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ronald,

    ik probeer vaak de dag na een wedstrijd met een gemiddelde hartslag van 130 te lopen en dan kom ik ook aan de 6 minuten per kilometer. Het bevalt mij erg goed.

    groeten Geert

    BeantwoordenVerwijderen