zaterdag 31 mei 2008

3/4 Drenthemarathon

De barbecue bij m'n broer ging niet door vandaag hoorde ik afgelopen week en dus alsnog naar Klazienaveen voor de Drenthemarathon. De vorm en de conditie zijn goed dus een vlakke marathon zou nu snel moeten kunnen.... Het weer lijkt mooi te worden alleen de temperatuur is voor mij te hoog. Op weg naar Drenthe stijgt de temperatuur vanaf Zwolle met rasse schreden van 17 naar 23 graden. Hmm, mijn schreden zullen dus vandaag wat minder ras zijn.
Bij aankomst blijft mijn aanwezigheid niet onopgemerkt. Eerst roept Jan Broers mij al en even later verschijnt Marco Hartman ten tonele. Ik zeg er wel even bij dat ik incognito ben.
Ook Hans en Anita Spieker (Deventer) kom ik bij het inschrijfburo tegen. Anita loopt de halve marathon en Hans de hele, maar zal deze afbreken wanneer duidelijk wordt dat 3:30 niet haalbaar is (i.v.m. Slachtemarathon over 2 weken).
Deelname is gratis voor degenen die vorig jaar ook hebben meegedaan aangezien het vandaag een jubileumeditie is (25e). Da's mooi meegenomen. Verder hebben ze nog iets leuks bedacht: wanneer je je PR verbetert maak je kans op een geldprijs. Marco profiteerde daar vorig jaar van (50 euro!).
We wandelen rustig naar de start en ik voel al dat de temperatuur voor mij een probleem gaat worden. Ik zeg nog tegen Marco dat ik niet zo van marathons van meerdere ronden houd maar dat het wel handig is voor als het niet meer gaat, kun je uitstappen na de 3e ronde.
Er zijn een aantal snelle lopers op de halve en hele marathon: Jan, Marco, ikzelf en deze 3 Kenianen. Nou ja, vooral die Kenianen dan... Verbazingwekkend snel passeren ze op het parcours, alsof ze helemaal geen last van de warmte hebben. Ze zijn wel een beetje asociaal overigens, ze kletsen tijdens de wedstrijd met geen enkele loper ;-)
Je kunt zien dat het warm is. En dat zal het blijven. De eerste 2 rondes loop ik zo'n beetje samen met Marco op, Jan is er al snel vandoor. Dit is echt zijn weer!
De eerste ronde gaat lekker rustig (5:15/km) maar in de tweede ronde merk ik al dat de warmte me parten gaat spelen. Wanneer ik aan het einde van de tweede ronde een gelletje neem en even wandel om er 2 bekertjes water bij te drinken loopt Marco op me uit en kan ik er niet meer bij komen.
De derde ronde verloopt steeds moeizamer, het drinken gaat me tegenstaan, een lichte misselijkheid maakt zich meester van me. Het tempo zakt in en wanneer ik bij de derde doorkomst in Klazienaveen Jan (die ver voor ligt) en even later Marco tegenkom maak ik duidelijk dat ik er mee kap. Nu nog 10 km gaan terwijl ik al misselijk ben dient geen enkel doel. Na 32 km in 2 uur en 53 min stap ik dus uit en ik heb daar al direct vrede mee. Ik heb m'n lesje wel weer geleerd: geen (snelle) marathon lopen boven de 15 (?) graden!
Ik loop weer richting de auto en kom dan Ronnie Duinkerken tegen die aan de NK 10km meedoet. Hij gaat proberen in de prijzen te vallen maar dan moet er hard gelopen worden. Een 33-er behoort tot de mogelijkheden maar misschien is het toch te warm. Uiteindelijk wordt hij 3e met een tijd van 35:29. Mooi hoor!
Bij de auto neemt de misselijkheid nog meer toe en kan ik uiteindelijk veel van het ingenomen vocht weer teruggeven (overgeven). Blij dat ik niet verder ben gelopen want een maag die geen vocht meer opneemt is funest voor de spieren.
Hans en Anita Spieker zitten ondertussen lekker te picknicken naast de bus. Hans is na 2 rondes uitgestapt omdat het niet (snel genoeg) ging en Anita heeft een nette 1:41 gelopen.
Na een heerlijke douche en met een flesje gekoelde Coca-cola rijd ik weer huiswaarts.






11 opmerkingen:

  1. Mooie foto's. Heb je misschien last van een vervroegde hooikoorts?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'We' wonen wel in een mooie omgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjee, wat een mooie reportage weer! Hier loop ik graag nog eens een Train'n'Greetz.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet ziek worden hoor!.En een mooie duurlopen en je bent in vorm.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer, volgende keer beter, net als in Apeldoorn vond ik het weer erg gezellig om samen te lopen, de eerste rondes gingen hierdoor vanzelf.
    Succes bij de volgende

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas niet uitgelopen, maar toch wel een gezellige wedstrijd. En die warmte, je moet er van houden.Zelf had ik geen hinder van de temperatuur in Klazienaveen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer, volgende keer beter. Warmte vind ik zelf niet erg maar in Nederland is het dan ook al gauw vochtig. Daar had ik gisteren ook last van en ik liep nog een lager tempo dan jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na 2.24 ben ook ik gestopt en de vierde ronde niet ingegaan. Ook ik heb als conclusie: boven de 20 graden geen marathon meer. Ik kan het niet hebben. Ook ik vond het parcours alleen de eerste grote ronde leuk. Daarna was het minder en minder, helemaal toen het sla-om werd. Maar je niet herkent...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ronald

    Volgende keer maar weer beter voor jou en voor mij.

    groet Hans en Anita

    BeantwoordenVerwijderen