zondag 11 mei 2008

Trainen in het Beierse Woud

Naast de Welschlauf heb ik 's morgens vroeg (start voor 06:00 uur!) vaak getraind in het Bayerische Wald. Het is een prachtig wandel- en loopgebied. Er zijn veel wandelroutes uitgezet die ik dan ook voor m'n trainingen gebruikt heb.
We zaten slechts iets meer dan een km van de Oostenrijkse grens maar ook vlak bij het drielandenpunt Duitsland-Oostenrijk-Tsjechie.

En niet te vergeten: we zaten vlak bij de Donau! Prachtig zoals die meandert tussen de groene heuvels door. De Donau stroomt hier op zo'n 300m hoogte, de heuveltoppen gaan hier tot de 750m.
Met Thirza heb ik nog een fietstocht langs de Donau gemaakt waarbij we meerdere keren met een veerpontje moesten oversteken.
Gottsdorf, het dorp waarbij ons vakantiepark lag. Dit was tijdens een rustige training vlak voor de Welschlauf.
Kraakheldere lucht en mistbanken in het dal. Zoals je het eigenlijk alleen in de vroegte kunt ervaren. Het kan overigens ook errruug koud zijn in de vroege ochtend, maar daar kun je je op kleden.
Wanneer je goed kijkt kun je hier op de achtergrond de besneeuwde bergen van Ober-Osterreich zien.

Een mooi hoogteprofiel van mijn laatste training afgelopen vrijdag. Vanaf het vakantiepark naar Oostenrijk, via een steil pad afdalen naar het Donautal, een stukje vlak lopen en vervolgens een enorme klim terug naar Gottsdorf. Los van de haarspeldbochten is gemiddelde stijging 13%. De kunst is om een evenwicht te vinden dusdanig dat je niet hoeft te gaan wandelen. Die lag bij deze klim tussen de 7:00 en 7:30 minuut per km.
Totaal hier toch 5x getraind (afstanden 10-16 km).

5 opmerkingen:

  1. hallo Ronald veel succes zondag ik start ook op de marathon.voor mij de 3de keer dat ik hier start op de marathon.

    Groet Hans Deventer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een typisch Bergloper-verslag! Mooie foto's, enthousiast verhaal en wat een hoogteverschillen. Mooie Pinksterdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het hier in Almere toch maar behelpen met heuveltraining.
    Zie je de 24e! (hoop dat we niet al te hard gaan, de 21e loop ik nog een marathon)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooal het gat in het profiel ziet er indrukwekkend uit. Mooie fotoxc2xb4s en idem verslagen. Er zijn meer vroege loopvogels dan ik dacht

    BeantwoordenVerwijderen