zaterdag 17 mei 2008

Eigen Heuvelrugloop

Het plan was om vandaag met de Sibbing & Wateler Heuvelrugloop mee te doen in Veenendaal. Ik was al van plan op en rond de Amerongse berg te gaan trainen en ontdekte afgelopen week dat deze loop vandaag plaatsvindt. Vorig jaar heb ik er ook aan meegedaan, maar toen viel het in juni. Daarom was ik nu wat verrast.
Toch ben ik vanmorgen vroeg gaan trainen omdat er andere plannen in het gezin waren m.b.t. de middag. Om 05:00 uur opgestaan. Ik kijk naar buiten en zie dat het droog is. Er is regen aangekondigd vanuit het zuiden in de loop van de morgen dus hoop ik het nog droog te houden. Op het moment dat ik de deur uitstap begint het helaas te regenen, onaangekondigd. Hmm, toch maar op pad gaan.
Ik parkeer de auto weer bij Residence Rhenen en ondertussen regent het al behoorlijk. Ik laat me hier echter niet door weerhouden om te gaan lopen. Om 06:00 uur start ik en loop eerst een deel van het parcours van de Galgenbergmarathon. Daarmee heb ik de eerste 2 klimmetjes al weer te pakken. Bij de Eenzame Eik ga ik dit keer rechts af en zwerf wat door de bossen en heuveltjes richting Amerongen. Ik probeer zoveel mogelijk klimmetjes mee te pakken. Uiteindelijk kom ik weer bij de Eenzame Eik, loop nog 1x de ronde met de 2 klimmetjes en ga dan richting de Dikkenberg.
Ik krijg bijna een hartverlamming wanneer er van rechts ineens een hond wild blaffend op me afstormt. Ik loop al bijna 90 minuten in alle rust met alleen regengekletter. Met een bonzend hart stop ik even en ga rustig wandelen terwijl de hond nu toch wel erg dichtbij komt. Even verderop zie ik nu z'n baasje staan met nog 2 hondjes. Ik zeg tegen hem dat dit zo niet kan. Hij is gepikeerd en zegt dat het een losloopgebied voor honden is. Ja, zeg ik, maar alleen wanneer je hond zich kan beheersen en dat kan deze niet. In Trainings Center zie ik dat mijn hartslag een piek vertoont die 10 slagen hoger ligt dan tijdens het lopen daarvoor....
Ik steek de weg tussen Veenendaal en Elst over en duik het bos aan de andere kant in richting Kwintelooyen. Een man met een hond waarschuw ik nu maar met een kuchje. De paden hier zijn erg slecht, veel plassen, blubber en boomstronken. Volledig onaangekondigd lig ik ineens languit op de grond, in de blubber. Ik weet niet eens waardoor. Van boven tot onder bruin. Vooral handen, ellebogen, borst en knieen vangen de val op. Zo te zien geen bloed. Ik maak me wat schoon bij een regenplas. Dan hoor ik stemmen. Net nu komt er een loopgroep voorbij die mij onderzoekend bekijken. "Net gevallen, tja, kan gebeuren...".
Na 27,5 km kom ik weer bij de parkeerplaats, ik vind het welletjes (ik wilde eigenlijk 30 doen). Het heeft aan 1 stuk door geregend en ik ben smerig. Snel naar huis voor een warme douche. Desondanks heb ik weer een lekkere training achter de rug en heb ik nog de hele dag voor me liggen!

10 opmerkingen:

  1. en dan ook nog energie voor zo'n uitgebreid verslag! goed gelopen, ronald. op naar de volgende.

    bedankt voor de foto trouwens, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie tijd en leuk om je even gesproken te hebben ronald. Tot op de schrijversavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een hele knappe tijd Ronald na zo'n rustige start. Maar misschien zit daar wel de grootste winst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus toch wel een beetje vriendjes met Apeldoorn? Lekker he, zo'n negatieve split.
    Tot ziens in Deventer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tijd Ronald en knap gedaan.Jammer dat ik je niet gezien heb en de marathon was voor mij een beetje te veel geworden.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gedaan, pap!

    Dat je de tweede helft nog eens sneller zou lopen dan de eerste... Zou mooi zijn als je dan eindelijk die 'sleutel' zou hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hiermee is volgens mij aangetoond dat je misselijkheid echt te maken heeft met een txe8 zware inspanning in "de eerste helft". Of lag het aan het feit dat je mij je hakken kon laten zien bij de tweede tocht naar Hoog Soeren?
    Hoe dan ook: prima gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het toch heerlijk om een marathon te lopen, om op het laatst alleen maar in te halen, in plaats van ingehaald te worden.
    Dat is het voordeel van een rustige start,goed gedaan.

    Teus.



    Helaas heb ik je niet gezien, volgende keer misschien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar had je een foto van moeten maken!..Wat een tocht zeg en die hondenbezitters maken er ook een potje van.
    Toch nog behoorlijk gelopen zeg en dat zo vroeg!
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry hoor, maar ik moet toch wel even lachen. Ik zie het helemaal voor me: jij languit in de blub. Net een varkentje, hahaha (sorry, sorry, sorry).
    Heb jij, of je camera, geen schade opgelopen? Het zou jammer zijn als we die mooie fotoreportages zouden moeten missen.
    Eneuh, is het varkentje inmiddels al weer gewassen? Sorry, ik kan het niet laten.

    BeantwoordenVerwijderen