dinsdag 20 mei 2008

Trainen met Kouketer

Vanaf oktober vorig jaar kom ik regelmatig bij een klant van me in Kielwindeweer. Dit is zo'n beetje om de hoek bij Henk, beter bekend als Kouketer op het hardloopforum Chat'n'run. We hebben al een paar pogingen gedaan om na afloop van mijn klantbezoek eens samen te trainen. Ik wilde nu wel eens weten wat nou dat rondje Kooipolder was waar Henk het vaak over heeft. Een train'n'greetz in het klein.
Vandaag hadden we uiteindelijk afgesproken. Helaas heeft Henk al een poosje hielklachten dus leek het me dat het alleen een greetz zou worden maar Henk nodigde me uit om toch te komen trainen waarbij hij mij als gids op de fiets zou begeleiden. Toppie!
Henk woont prachtig daar in Froombosch (let op: klemtoon op bosch): aan de rand van het dorp met uitzicht tot aan de horizon. Na aankomst maak ik kennis met Alie, zijn vrouw. Na een hapje eten en daarna omkleden: op pad voor een rondje van 23,4 km volgens Henk. Dan zie je nog eens wat.
We verlaten Froombosch in zuidoostelijke richting en gaan dan de Slochterdijk op. Froombosch valt onder gemeente Slochteren dus ik verwacht wel wat heuveltjes met al die verzakkingen door de aardgaswinning maar Henk verzekert me dat dat wel meevalt. Alles zakt gelijkmatig.
We enteren een prachtig natuurgebiedje, de Baggerputten. Een klein beklimminkje van een dijk, speciaal door Henk voor mij uitgezocht.
Na een kilometer of 8 komen we in Slochteren. Ik mis het bordje "Verboden te roken".
Henk geeft me erg veel informatie waardoor de tijd en de kilometers vliegen. Jammer dat ik geen kladblokje heb meegenomen, dat zou veel meer recht doen aan zijn gidsrol.
Fraeylemaborg. De locatie waar veel stellen elkaar het jawoord geven. Ook Henk en Alie zijn hier getrouwd (mocht ik verklappen van Henk).
Daar horen natuurlijk ook prachtige tuinen bij.
Groningen is nogal plat dus heeft Henk in ieder geval dit steile bruggetje voor mij uitgezocht.
Zoals je trouwens kunt zien is het prachtig weer! Er staat wel een stevige wind uit het oosten.
De Fraeylemamolen, 1 van de 3 die daar op een rij staan. De laatste molen, de Ruiten, staat net op het grondgebied van Froombosch.
Ja, ik was er ook.. Als ik het goed heb staat er in dat bosje achter me de tweede molen. Lijkt me niet echt handig om wind te vangen...
In de kuil van Slochteren mag natuurlijk een aardgaslocatie niet ontbreken. Hier is er dus een.
De Woudbloem. Herkomst van deze naam is onbekend. Helaas ben ik ook vergeten welke functie die gebouw had/heeft. Moet Henk nog maar even aanvullen als reactie.
Deze arbeidershuisjes stralen voor mij een bijzondere sfeer uit. Hoe zou het hier vroeger zijn geweest?
Persoonlijk vind ik dit wel een erg geslaagde foto met de spiegeling in het water.

Een eenzame werker op het land.

De Kooipolder. Eindelijk ben ik dan op Henk's zo geroemde trainingsgronden. Indrukwekkend natuurgebied.
Need I say more?
Er gaat dus inderdaad niks boven Groningen. Alles loopt hier dood.
Vlak voor terugkomst in Froombosch komen we nog langs de eerste aardgaslocatie in Groningen. Daar wordt inmiddels een en ander gesloopt.
Bij terugkomst geeft de Forerunner 23,3 km aan. Maar Henk zegt dat ik te vroeg gestopt ben, ik had door moeten lopen tot in zijn tuin....
Deze train'n'greetz was wat mij betreft erg geslaagd! Mooi loopgebied, veel ge-chat, lekker getraind. Alleen jammer dat Henk niet zelf kon lopen. We hebben al afgesproken dat we hetzelfde een keer herhalen maar dan op de Veluwe! Henk, bedankt voor deze tour!

6 opmerkingen:

  1. Je hebt er weer bijna een rondje Apeldoorn op zitten!.Goed gelopen en wat een mooie omgeving, je gaat prima.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kouketer - Henk21 mei 2008 om 00:52

    Ik vond het vanmiddag ook erg leuk Ronald!
    Nog even ter aanvulling op je verslag:

    De foto waar je zelf op staat is genomen voorbij de 1e (fraeylema)molen.

    De gebouwen bij het doorkijkje bij Woudbloem zijn de overblijfselen van een aardappelmeelfabriek. (tegenwoordig jachtbouwwerf)

    Je schrijft dat alles in Groningen doodloopt... ja, alles, behalve ikzelf op dit moment! ;-)

    Ik kom graag een keer een tegenbezoek brengen.

    Groeten,
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks alles hebben we toch een mooi landje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi!
    Had je nog wel tijd voor je klant over?
    Tot zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te veel vertelen over dit mooie rustige trainingsgebied,straks komt de halve randstad hier trainen.
    Mooi dat je hier hebt kunnen lopen.
    Tot in Klazienaveen???,

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen