zondag 10 mei 2009

Halve marathon onder 1:45

Van Training Lunteren 22.5 km

Wanneer ik een aantal "langzame" wedstrijden heb gelopen voel ik altijd de behoefte om er een snellere intensieve duurloop tussendoor te gooien. Het lijkt er op dat ik bang ben te langzaam te worden door al die plezierlopen en daarom mezelf een straftraining opleg. Het doel voor vandaag, een week na de 57km in de Ardeche, is om binnen de 1:45 te blijven op het halve marathon punt, ongeveer mijn marathonsnelheid. Eens kijken hoe gemakkelijk ik die snelheid vast kan houden.

Van Training Lunteren 22.5 km

Ook al houd ik er de snelheid goed in, het kost me toch niet al te veel moeite zodat ik nog genoeg ontspannen kan lopen om oog te hebben voor de omgeving. Wat is het toch heerlijk om in het voorjaar in een ontluikende natuur te lopen. De route voert langs vele rhododendrons die al prachtig in bloei staan of staan te komen. Vooral degenen die goed op de zon staan vertonen prachtige kleuren!

Van Training Lunteren 22.5 km

De eerste kilometer was een opwarmertje. Die verloren tijd moet ik vervolgens wel weer goed maken in de overige. Al snel loop ik met een pace van 4:50-5:00 waarmee een tijd van 1:45 haalbaar moet zijn. De kleine klimmetjes zijn direct uit het schema af te leiden. Bij de 21e km zet ik voor de zekerheid nog even aan om er zeker van te zijn dat ik onder de 1:45 kom en dat lukt: 1:44:49. Dat geeft weer een goed gevoel.

Het is wel warm weer waardoor ik veel gezweten heb en de zoutresten op m'n huid duidelijk waarneembaar zijn. Ik heb overigens niet echt veel hinder ondervonden van het warme weer, dat is wel eens anders. Komende weken weer wat verder aan de snelheid gaan werken om weer een snelle halve marathon ergens te lopen.

10 opmerkingen:

  1. Klasse Ronald! Ik heb zelf ook wel een samen met een medeloper staan puzzelen waar we heen moesten, maar dat was op een kort bosloopje, bij een halve M had ik stevig gebaald denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prima tijd Ronald!! De PR komt de volgende keer wel weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een mooie tijd. Verkeerd lopen is altijd vervelend, het brengt je uit je ritme zeker als je echt hard moet lopen. Ik kan er zelf ook wat van, niet van hardlopen maar wel van verkeerd lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren was het inderdaad ideaal loopweer. Je hebt weer goed gelopen, ondanks die 700 meter extra.
    Heerlijk die loopjes zonder startpistool en met weinig deelnemers!
    Volgend keer ietsje rustiger starten, stevig doortrekken de 2e helft, niet fout lopen en je verbeterd waarschijnlijk je PR!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was een van de deelnemers die verkeerd liepen. Voor de golfbaan hadden we rechtsaf gemoeten. Bij de finish hoorde ik dat er wel een bord stond, maar dat dat was omgevallen of omgeschopt. Ik volgde de lopers voor me. Jammer van de tijd. Het scheelde wel vier minuten. Dit was mijn eerste Vlinderloop, maar ik kom hier zeker terug. Lekker kleinschalig en een mooi parcours.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk loopje zo te lezen en mooie tijd gelopen ondanks verkeerde route. Ook wel eens moeite gehad met onbekende route, om bordjes te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me een leuke loop: volgende maand ook maar eens langs komen (en meelopen uiteraard)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ronald, nu nog 97,5 meter binnen 11 seconden erbij voor de echte halve marathon binnen 1:45!
    Alternatieve, eenvoudiger oplossing: de 1e km niet meetellen (warming-up) en de 22,1e km wel ;-)
    Mooie training. Inderdaad is deze periode qua natuur een van de mooiste van het jaar. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Straftraining? Lijkt me geen straf, zo'n training.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ronald,
    bedankt voor beide complimenten...ik vond het wel zwaar, ik ben o0k niet zo gek op die ellelange wegen waar geen eind aan 'lijkt' te komen. ik zie, datjij ook op de goede weg zit. mijn volgende marathon wil ik ook onder de 3:30 uitkomen....word nog wel flink lang trainen. tot blogs

    BeantwoordenVerwijderen