zaterdag 30 mei 2009

IJsselsteinloop 21.1km

Van IJsselsteinloop 2009

Een grote opkomst in IJsselstein, meer dan 2000 lopers, waarvan een kleine 500 op de halve marathon. Ondanks de drukte is het start- en finishgebied goed te bereiken met de auto en is er nog ruim parkeergelegenheid in de parkeergarage onder dit stadhuis, ideaal! Iedereen koestert zich in het zonnetje, de temperatuur loopt al flink op.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat het koel weer zou zijn zodat ik een snelle tijd zou kunnen lopen. Vlak voor de start spreek ik een loper en hij vertelt dat we flink wat stukken in de open zon lopen. Ik denk dat ik vandaag blij mag zijn met een tijd onder de 1:35.

De eerste 5,5km gaan in westelijke richting en hebben we wind mee. Dat lijkt lekker maar ik krijg het dan wel warm, het zweet gutst al van m'n voorhoofd. Na een km of 4 kom ik langszij bij Rutger (van Chat'n'run) die aangeeft wat te temporiseren bij dit warme weer. De eerste 5 km gaan in 21:10. Bij dit warme weer ligt mijn hartslag op 184 en deze wil ik niet verder op laten lopen. M'n snelheid zal dus bepaald gaan worden door m'n hartslag.

Na 5.5 km lopen we in zuidoostelijke richting, naar de Lek. We hebben nu schuin wind tegen maar ik maak gebruik van een lange loper naast me. Bij km 9 gaan we weer naar het oosten en krijgen we wind tegen. Dat gaat ten koste van de snelheid maar aan de andere kant goed voor de afkoeling. En dat laatste vind ik nu toch wel belangrijker. Het 10km bordje passeer ik na 43:20 (5 km in 22:10).

Het parcours schijnt veranderd te zijn volgens een aantal lopers omdat we de Lekdijk niet meer op gaan. We slingeren nu via wat kleine weggetjes en fietspaden door kleine dorpjes (Uitweg, Lopikerkapel). Het lukt me op dit stuk niet meer om onder de 4:30/km te blijven. 15 km in 1:06:10 (22:50).

Ik loop al heel wat kilometers achter een dame die naar ik van omstanders begrijp op de eerste plek loopt. De afstand tussen ons wordt niet groter en aangezien ik verval heb gehad vraag ik me af of de tweede dame, die een klein stukje achter me loopt haar nog inhaalt. Ik word inderdaad ingehaald door de 2e dame die op jacht is naar de eerste plek. Na afloop vertelt ze me dat ze kort voor het einde de eerste plek heeft overgenomen en gewonnen. Leuk zo'n strijd!

We gaan onder de A2 door en lopen vervolgens parallel aan de A2. Het is een vreemde gewaarwording dat je de voorbijrazende auto's nauwelijks hoort. De geluidschermen doen hun werk goed. Nog een keer onder de A2 door en weer terug door IJsselstein naar de finish. Vlak voor de finish probeert iemand me nog in te halen. Ik zet een "sprint" in en kom weer voor hem maar in de laatste meters gaat hij me weer voorbij. We lachen wat om deze confrontatie tussen nummer 58 en 59. Tijd: 1:34:25. Hier ben ik prima tevreden mee bij dit warme weer, alleen de opbouw van de race laat te wensen over....

Na afloop spreek ik Rutger nog die krap 2 minuten na mij binnenkomt. Hij heeft nu eindelijk eens een goede tijd gelopen hier na enkele edities waar het steeds niet ging. Hij heeft een druk weekend: vanavond wellicht een etappe van de Hardloopvierdaagse in Apeldoorn, morgen een wedstrijd,....
Na afkoelen keer in terug naar de auto en keer huiswaarts. Parkeerkosten 3 euro, maar daar heb je dan ook een hele goede plek voor!

14 opmerkingen:

  1. Je maximaal wordt volgens mij met de jaren juist lager. Dat het niet is afgenomen is dus juist winst: geen achteruitgang. Gefeliciteerd!
    U mag weer meer lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je conditie is prima dus 18km/u zou moeten lukken. 184 is inderdaad niet zo hoog.. zou hij niet hoger kunnen zijn als je toch de inspanning nog wat opgevoerd zou hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je maximum hartslag gaat met je leeftijd omlaag. Richtlijn: 220-leeftijd. Dus 184 is al best wel hoog en hoort bij een ongeveer 36-jarige! Blijkbaar ben je (fysiek) dus niet ouder geworden sinds de vorige test.
    Wat ga je lopen in Frankrijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb op papendal een vergelijkbare test gedaan. Maar daar moest je volgens mij een halve minuut de snelheid vasthouden.

    Bij de 20 kilometer per uur ben ik gestopt, toen begon het toch echt eng te worden. Als je dan een foutje maakt val je vrij hard.

    Je kan zelf ook nog eens je max testen door die 16 kilometer per uur (of dat wat je maximaal volhoudt) 5 minuten vol te houden. Als je denkt dat je niet meer kunt, blijf je nog 2 minuten doorlopen. Dan zit je meestal wel aardig aan je max.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tijd gelopen met die hitte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met beter loopweer kunnen er vele minuten vanaf!! Het is geen goed seizoen voor een snelle halve, ik heb 'm in november geplanned

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nette tijd ondanks de warmte en een erg snelle 1e 5 km!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jakkie, wat een drukte. Wat die tijd betreft: daar was het gewoon te warm voor.
    Nog 19 dagen, 22 uur, 15 min. en 53 sec. Spannend:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wedstrijdjes in vorbereiding voor een groots event? Maar welke dan want ik heb denk ik iets gemist....nog 18 dagen???

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie tijd en dat met dat warme weer.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed gelopen in Waterland marathon.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen