zaterdag 16 mei 2009

Het Rijk van Nijmegen

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Mijn dochter moet vandaag naar een turnwedstrijd in Nijmegen, vlak bij het Goffertstadion. Ik breng haar naar Nijmegen en combineer dat direct met een lange duurloop door het Rijk van Nijmegen. Ik ben hier niet bekend dus ga ik op zoek naar een route via Afstandmeten.nl. Ik vind al snel een route van 30 km en download deze om verder te bewerken via mijn eigen digitale hulpmiddelen. Zo ontstaat bovenstaande route die loopt van Nijmegen naar Berg en Dal, Groesbeek, Mook, Malden en weer terug. Deze route zet ik in m'n Garmin.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Om ca. 09:45 start ik vanaf het park bij de Goffert. Eigenlijk wilde ik de route tegen de klok in lopen maar ik let niet goed op en dan zit ik al snel op de weg naar Berg en Dal. Ik heb dit overigens pas na 15 km echt door. De lucht is nu nog blauw en de temperatuur behaaglijk (14gr).

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Over het algemeen vind ik flats niet uitblinken in schoonheid maar bij deze vallen mij de sierlijke trapbalkonnetjes (?) op die net het verschil kunnen maken.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Ik loop langs vele kapitale villa's (zie foto album) waarna ik na ruim 4 km eindelijk in de natuur kom en de stadsgeluiden plaatsmaken voor de vogels.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Het Afrikamuseum ligt ook langs de route. Het is hier nog erg rustig maar dat zal in de loop van de dag wel anders worden denk ik. Het museum heeft zowel een buiten- als een binnengedeelte.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Leuk dat ze de aankleding van een vroegere spoorwegovergang nog hebben laten staan. Onwillekeurig kijk ik toch nog even naar links en rechts. Welke spoorlijn zou hier gelopen hebben in de buurt van Groesbeek? Nijmegen-Kleve?

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Na 16 km ga ik de grens over naar het buitenland, Limburg wel te verstaan. Ik loop nu door het Zevendal, vlak bij Mook. Hier is ook direct m'n keerpunt.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Zo loop je langs een kapitale villa .....

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

....en dan weer langs vergane glorie.

Van Rondje Nijmegen-Groesbeek-Malden

Na 31 km keer ik weer terug in het stadspark De Goffert. Mijn dochter staat me al op te wachten bij de auto, ze is eerste geworden in haar wedstrijd en is daar uiteraard blij mee! Het is een mooi loopgebied in het Rijk van Nijmegen, ik zou alleen nog wat meer bospaadjes moeten kunnen vinden.

17 opmerkingen:

  1. Leuk je gezien te hebben!
    Goed doorgezet terwijl je het was lastiger had het laatste stukje.

    K'heb wat foto'tjes van je log "gejat", bedankt daarvoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij zijn er vele mensen met dezelfde foto's. 't Was weer een leuke marathon. Je kunt natuurlijk de volgende keer in een langzamere groep meegaan. Is echt geen schande hoor. Ik heb heerlijk in groep 3 gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. knap hoor Ronald, pittige marathon met stevige klimmetjes. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit soort loopjes trekt me ook wel, maar eerst in een van komende jaren een "revanche-marathon" voor mijn matige debuut lang geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie loop en een hele leuke tijd nog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige tocht en loop gebied.
    Genieten zo met elkaar en mooie foto's.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees ik dat nu goed ? ? ? De man die makkelijk in de bergen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk loopt heeft moeite met de heuveltjes in Nederland ? ? Moet ik me nu zorgen gaan maken ? ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lees ik dat nu goed ? ? ? De man die makkelijk in de bergen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk loopt heeft moeite met de heuveltjes in Nederland ? ? Moet ik me nu zorgen gaan maken ? ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk je te leren kennen als mede-blogger. Prachtige fotoos ook. Ik heb er een van je geleend voor mijn eigen weblog. Succes met je verdere loopplannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk zo'n dochter die ergens moet turnen, zo zie je nog eens wat van NL. Ik heb ooit (1987) een half jaar in Nijmegen gewoond maar liep toen nog niet zo ver dus zandpaden kan ik je niet aan helpen.
    @dochter: gefeliciteerd met je overwinning.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi rondje in de omgeving van Nijmegen.
    Over 3 jaar met dochter naar Londen?
    Gefeliciteerd voor haar met de 1e plaats!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wow, wat een superloop. Heb daar tijdens mijn diensttijd veel van Nijmegen en Groesbeek zien. Schitterende plaatjes Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad een mooie gebied met mooie huisjes!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk rondje ! Voor jou als bergloper wel errug vlak :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb je nou je dochter wel zien turnen?? :-)
    Turnen is mijn sport (wxc3xa1s mijn sport eigenlijk, nu loop ik) en ik zou gewoon lekker in de sporthal zijn blijven kijken (en aanmoedigen!) Maar wel een mooie loop hoor, petje af. En heel veel complimenten voor de prestatie van je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Gonda: vaak kijk ik wel bij de wedstrijden alleen kom ik vaak met koppijn en helemaal gaar uit die bedompte zalen (veel te veel mensen en slechte ventilatie), dus dit keer maar weer eens lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je had geweldig weer om te lopen, weer een mooi rondje. En dan zo'n leuk bericht als je weer terug bent, je dochter gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen