zaterdag 7 november 2009

Najaarsloop Epe

Van Najaarsloop Epe

De vernieuwde baan van AV Cialfo ligt er mooi bij. Bij aankomst in Epe zie ik al direct Manon en Evert (Chat'n'run) lopen en even later arriveren Ronald Moska en Floor ook. Weer leuk om even bij te babbelen. Vorig jaar was er een veel grotere groep van CnR maar toen was deze wedstrijd onderdeel van het Gelders Loop Paspoort (nu ter ziele geloof ik).

Van Najaarsloop Epe

Bij het inlopen (Ronald neemt hier een foto van Floor en mij) kom ik Henk van Duuren weer tegen die hier vorig jaar ook al liep, toen vlak na mij binnen kwam. Hij schrijft leuke columns op hardloopnieuws, zeker de moeite waard om te lezen! Na afloop van de wedstrijd vertelt hij me een nieuwtje dat ik nog maar geheim zal houden (nietwaar Eric?).

De start is om 13:29, dit keer met een fluitje. Ik wil vandaag tussen de 1:30-1:35 lopen maar eigenlijk ook wel eens leuk om xc3xa9xc3xa9n keer onder de 1:30 te komen. Ik heb me hier echter verder niet op voorbereid en denk dat 4:20/km toereikend moet zijn. Ik krijg deze pace snel te pakken en weet 'm ook goed vast te houden.

Het stuk tussen 7-8 km is het zwaarst, hier zit een flink stuk klimmen in. Ik probeer het tempo er in te houden maar merk dat ik teveel van mezelf verg. Ik controleer m'n Garmin en schrik wanneer ik m'n hartslag boven de 190 zie komen. Ik ga snel wat langzamer lopen tot 'ie weer 180 aangeeft. Deze km gaat in 4:32 maar daarna volgt er een lang stuk waar ik weer kan versnellen.

Al geruime tijd heb ik een loopster (Saskia Schutte) in beeld die precies even hard loopt maar wanneer we na 12 km linksaf slaan weer terug richting Epe kom ik toch steeds dichterbij. Werkt wel motiverend om een mikpunt te hebben. Na 15 km (1:04:45) ga ik haar voorbij maar heb ik geen mikpunt meer. Ik kan het tempo er evenwel goed in houden. Ook nu weer is de 20e km de langzaamste doordat we een onverhard pad moeten belopen. Het is inmiddels ook behoorlijk gaan regenen. De regen voelt als ijsregen aan. Ik besef nu pas dat een pace van 4:20 natuurlijk helemaal niet genoeg is voor een PR, wat een onnozele wedstrijdloper ben ik toch.....

Na 1:32:31 passeer ik de finish als 6e recreant (van de 44) en loop snel naar de warme kantine en kleedkamer. Ik heb lekker gelopen maar eigenlijk had er wel wat meer in gezeten. Doen we het ergens anders nog maar eens over.

15 opmerkingen:

  1. En de vakantie is toch lekker, nog een klein weekje dan ga ik weer bijlezen. Liggen nu in de buurt van Arnhem, wil ik morgen nog dl gaan doen (is erg mooi hier).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een mooie foto en zeker veel gedaan met de vakantie.
    En vlak kan snel wezen natuurlijk!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt weer even wennen aan de eenzijdig(er) belasting denk ik. Heuvel/berglopen is toch anders kwa tempoverschillen en spierbelasting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welkom terug en tot ziens bij de NULL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb net je mooie verslagen gelezen en je fraaie foto's bekeken. Dat waren fijne tijden in de bergen!
    Nu weer vlak lopen en meteen een snelle pace. Dat beloofd wat voor je komende marathons (of ultra's ?).
    Wat zijn je plannen voor de rest van dit jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik gok diep in gedachten :) Volgende keer als je weer in Alphen ben voor je werk laat het dan even weten dan kan ik je lopend de omgeving laten zien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ... maar geniet van ieder verslag wat jij hier blogt !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nederland is inderdaad plat al heb in inmiddels ontdekt dat je ook flink naar de klote kan gaan op kleine heuveltjes. Moet er niet aan denken in de alpen te lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt wel een erg hoge maximale hartslag, boven de 190. Dat is meestal een waarde voor mensen die jonger zijn dan 30!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was m'n gegevens vergeten, maar je had vast al geraden van wie de reaktie afkomstig was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 1.30 = 14km/h =4.17/km ;-)

    Ik hou meestal 4.15 aan omdat dat makkelijker rekent. Ik hoop in januari, vrij van verkoudheden en andere ongemakken in Best (gecertificeerd parcours) revanche te nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben je snel zeg en benieuwd naar dat nieuwtje van Eric!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onnozele wedstrijd loper? Valt wel mee toch? Je bent in elk geval een goede prestatieloper.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nette halve gelopen, is toch mooie tijd!? Gaat Henk het geheim in Urk onthullen ;-). Zijn idd leuke verhaaltjes van hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooie voorbereiding voor ZZM, alvast veel succes Ronald!

    BeantwoordenVerwijderen