zaterdag 28 november 2009

Zuiderzeemarathon 2009

Van Zuiderzeemarathon 2009

Het is een dag met veel bekenden. In de kleedkamer in Zwolle ontmoet ik al snel Rik Wolswinkel (links) en Ronald Moska. Rik zal vandaag proberen de overwinning op te eisen en een PR te lopen.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Onderweg met de bus naar Urk. Het regent behoorlijk en zo te zien zal het weer een barre Zuiderzeemarathon worden. Harde wind uit het ZZW.
Bij aankomst in Urk duikt iedereen snel het pand in om nog warm en droog te blijven.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Han van den Berg ook weer van de partij. Vorig jaar bij de ZZM en de MWM liepen we vlak bij elkaar in de buurt.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Rinus, Kees en Claudia, actief in het bloggen en natuurlijk ook in het lopen! Claudia zal net als vorig jaar 1e dame worden en ook nog eens in dezelfde tijd, 3:21. Knap hoor bij deze wind!

Van Zuiderzeemarathon 2009

Vlak voor de start nog een moment stilte i.v.m. de gebeurtenissen in Urk afgelopen week (dood 14-jarige jongen). Direct hierna wordt het startschot gegeven. Het is inmiddels net droog geworden. In eerste instantie probeer ik in de buurt van Claudia te blijven maar die gaat me te hard (eerste km in 4:25, oeps). Even later wordt ik bijgehaald door Kees maar ook die gaat me te hard.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Dan word ik bijgehaald door een grotere groep met Han (rechts) en Mo (naast Han). Hier kan ik een flinke tijd bij aanhaken. Toch merk ik nu al dat het niet mijn dag is. Het loopt niet soepel en ontspannen. Maar niet zeuren, eerst maar eens de halve lopen en dan zie ik wel verder.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Schokland nadert, ik heb de groep lopers al weer moeten lossen. Desondanks loop ik nog wel ruim onder de 5min/km.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Het stuk van Schokland naar de dijk hebben we de wind hard tegen. Haroldino waar ik vorig jaar tijdens de ZZM steeds stuivertje mee wisselde is me hier net voorbij gegaan. Hij heeft het vandaag ook niet makkelijk zal blijken, ook een flinke inzinking.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Het weer valt dus vandaag reuze mee, geen regen. Wel harde wind maar deze staat hier zelfs schuin in de rug.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Na een hartelijk onthaal door supporters op het viaduct draaien we bij Ramspol weer de wind in. Hier wordt het me helemaal duidelijk dat ik vandaag geen "macht" heb. De halve marathon gaat even later in 1:44. En er blijven maar lopers komen die me inhalen.

Van Zuiderzeemarathon 2009

De zon breekt door vlak voor IJsselmuiden hetgeen dit mooie plaatje oplevert bij het Gat van Seveningen. M'n tempo is inmiddels teruggezakt naar 5:30/km. Maar daar maak ik me verder niet druk om.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Zo met het zonnetje er bij is het weer heerlijk lopen, ook al gaat het langzaam. Ben Hermeler is me inmiddels ook voorbij gegaan en spoorde me aan om me aan te sluiten. Maar dat zit er gewoon niet in. Hier bij 's Heerenbroek gaan we eindelijk weg van het drukke verkeer om een aantal km's door het polderlandschap te lopen.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Met fraaie huizen....

Van Zuiderzeemarathon 2009

Op verschillende plaatsen stonden deze aardige supporters die iedereen aanmoedigden. Verder waren er niet al te veel supporters maar daar kom ik ook niet voor.

Van Zuiderzeemarathon 2009

Net voorbij de brug bij de atletiekbaan word ik ingehaald door mijn (voor)naamgenoot, Ronald Moska. Die heeft een superdag, veel sneller dan hij heeft verwacht. En dan ook nog eens mij inhalen....

Van Zuiderzeemarathon 2009

Een meter voor de streep ga ik even stilstaan voor een tijdfoto. Degene die de tijden noteert roept bezorgd dat ik nog een meter verder moet, ha, ha. Die tijd maakt me echt niets meer uit.

Rik is vandaag overall winnaar geworden in een PR van 2:52. Proficiat! Velen vonden het weer uiteindelijk wel meevallen en het was best weer een heerlijke loopdag! De organisatie lijkt bijna op de automatische piloot te gaan, net als elk jaar weer puik voor elkaar!

O ja. en reken maar uit: ik heb 2:03 over de tweede helft gedaan.......

29 opmerkingen:

  1. En hoeveel % HFmax zijn die 160 resp. 170 dan?
    Dit lijkt me een goede benadering. Hoewel je natuurlijk niet alle variabelen tegelijk moet veranderen, zou ik ook nog eens kritisch kijken naar isotoon/hypotoon karakter van je sportdrank, de temperatuur ervan en de hoeveelheid/frequentie waarmee je drinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig al die gegevens analyseren. Zelf heb ik nagenoeg nooit maagproblemen. Hoe hard ik ook loop of start. Kan veel verdragen. Maag protesteert nooit. Ik loop marathon meestal zo: 1e 10km hf 155-160, 2e 10km hf 160-165, 3e 10km hf 165-170, 4e 10km hf > 170 (tot ca. 185) Nooit maagproblemen gehad. 17 marathons gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. AANVULLING: en koud of warm weer maakt me bij een marathon niets uit. Ik loop altijd op deze manier. Drink nagenoeg nooit sportdrank, alleen water en een halve banaan. That's it. Heeft al vaak goed uitgepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, wat is je maximale hartslag Ronald? En ja, misschien drink je te veel of het verkeerde?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn HFmax is ca. 190, dus 170 komt overeen met 89% en 160 met 84%.
    Ten aanzien van wat ik drink en hoeveel heb ik al veel geexperimenteerd en uiteindelijk ook met een sportdietiste onderzocht en advies gekregen.
    Ik ben eigenlijk nog nooit, ondanks adviezen, bezig geweest met een veel rustiger start (op een vlakke marathon).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ronald, je hebt in het verleden al wel een of meerdere keren een negatieve split gelopen. Dat ging qua maag volgens mij steeds goed!
    Succes met je aanpak. Zelf let ik er vooral op de eerste 15 minuten rustig aan te doen. Hartelijke groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. duidelijk verhaal. En herkenbaar. Met een marathon let ik overigens nooit op mijn hartslag, ik ga voor een tijd.. maar ja, of dat de juiste manier is ? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer helemaal bijgelezen, mooie zwerfloop in Hoenderloo. Bij mij pakte dat iets anders uit en werden het 40km's, beter op zon letten in het vervolg. Succes met lopen op hartslag en met je maagklachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ronald. Maar je kunt toch weer eenmooie bijschrijven. Leuk je ontmoet te hebben. Mooi verhaal heb je er van gemaakt met mooie foto's. Geeft eenmooi beeld van de dag en ik beleef het weer helemaal opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ronald,

    Weer een mooi verslag van een mooie marathon. Volgend jaar maar weer in de herkansing.

    Groeten,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ronald,
    Leuke foto's, ik zag je dat meerdere plaatjes maakte tijdens de ZZ Marathon.
    Sorry dat ik kort van stof was op het moment dat ik je passeerde in 's Herenbroek . Volgende keer meer tijd!
    Groeten,
    Pimv

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Ronald! Je hebt weer een hele mooie marathon gelopen. Het weer viel zo te lezen mee.. zelfs nog zon? Een heel mooi verslag met weer mooie foto's. Gefeliciteerd met weer een marathon op je indrukwekkende lijst! Volgend jaar hoop ik je persoonlijk te ontmoeten bij de ZZM2010
    Groeten
    RR

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi verslag. Knappe prestatie van alle deelnemers onder deze barre omstandigheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verslag weer, menig keer onderweg gedacht 'dit zou mooie foto zijn' en jij hebt ze. Jammer van de tijd maar een mooie volgende komt er al weer aan. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk je gezien en weer gesproken te hebben,volgende keer wind mee en dan duik je ook weer onder de 3.30.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. in ieder geval lekker lang genoten en menigeen zal jaloers zijn op de gave om zoveel foto's te kunnen maken en ook nog een marathon te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geen toppen zonder de dalen. Dat zou jij als bergloper toch moeten weten. Dit was een dalletje (kwa tijd), bij de Null ga je weer als een speer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ronald, leuk je weer te treffen bij de ZZM. Proficiat, had je nog wel verwacht op de sintelbaan bij AVpec! Gr. Han

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ronald je kent me niet maar je was altijd nog sneller dan mij. Dus super gedaan. Mijn benen gaven het ook op na de 30 km en moest mijn schema laten varen. Kan gebeuren toch, maar wel een mooie marathon die ik zeker vaker ga lopen. Gr. Fokke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Toch een prima tijd en helaas was het ook niet mijn marathon qwa tijd.
    Mooie foto's van onderweg en het was allemaal best gezellig.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor het verhaal en de foto's. Ik heb er eentje geplukt van de site voor gebruik op mijn eigen blog stukje. Zie onder.
    http://marathonwomanreturns.blogspot.com/2009/11/zuiderzee-marathon-van-urk-naar-zwolle.html

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een erg mooie marathon gelopen in 3:47 als ik het wel heb,met dit winderige weer een knappe prestatie toch,mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi fotoverslag alweer, Ronald!
    Ook ik heb vandaag de 2e helft langzamer gelopen, om een heel andere reden ;-).
    Tot over 2 weken. Groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Was leuk elkaar gezien te hebben. Kanppe prestatie onder slecht weeromstandigheden.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig hoor, zo'n verslag; met plaatjes wordt het allemaal nog duidelijker. Alle foto's zijn ook erg herkenbaar, ik ben er zelf ook langsgekomen (alleen ietsje later ...)

    Tot ziens in november volgend jaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig hoor, zo'n verslag; met plaatjes wordt het allemaal nog duidelijker. Alle foto's zijn ook erg herkenbaar, ik ben er zelf ook langsgekomen (alleen ietsje later ...)

    Tot ziens in november volgend jaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. proficiat met deze prestatie he
    doe zo voort de goeie dagen komen als je niet
    opgeeft

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een bergloper die over de vlakke nederlandse polderwegen een marathon gaat lopen... het moet toch niet gekker worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Ronald,

    Ik ben 1 van die aardige supporters op de foto uit je verslag van 2009. Ik was toen helaas geveld door een hernia maar ben na een operatie inmiddels weer aan het lopen. Ik heb me net ingeschreven voor de laatste editie van de ZZ-marathon 2010 en zag toen dat jij ook opnieuw staat ingeschreven.Ik zou samen met mijn zwager lopen die ik in 2009 aan het supporteren was maar die heeft helaas net moeten afhaken wegens een peesontsteking. Ik weet niet of je dit nog leest maar wellicht zien we elkaar de 27e. Gezien jouw tijden is de kans groot dat we bij elkaar in de buurt lopen...

    groet Freddy Mulder
    freddy.mulder@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen