vrijdag 8 juli 2011

L'Aupillon

Van Tete de l'Aupillon

Vlak bij de camping ligt de L'Aupillon, een berg van 2916m hoog. Wanneer je in Les Thuiles bij afslaf Les Prats de weg verlaat dan kun je heel ver doorrijden over deels een onverharde weg (met behoorlijke kuilen) en uiteindelijk parkeren aan het einde van de weg op 2000m hoogte. Dit weggetje is niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees.
Ik start de wandeling al om 06:40 uur om de voorspelde warmte voor te zijn. Door de grote hoogte bevind je je al direct in open bergterrein. Na het passeren van Croix de la Jaumasse kom ik een kudde schapen in de "nachtstalling" tegen, opgepropt tussen hekken onder stroom. Honden die de kudde bewaken blaffen me waarschuwend toe. Gelukkig blijf het pad op afstand, ik heb slechte ervaringen met dit soort honden.

Van Tete de l'Aupillon

Op een hoogte van 2500m passeer ik een van de Lac's de l'Aupillon. Vanaf hier is het een steile beklimming naar de top van de l'Aupillon waar ik al ruim voor 09:00 uur arriveer. Ik houd wel van doorlopen bergop. Het uitzicht is prachtig maar het is wel erg koud waardoor m'n meegenomen fleece trui wel prettig is. Na een half uur prettig verblijf op de top keer ik weer terug via hetzelfde pad naar de Lac.

Van Tete de l'Aupillon

Vanaf het meertje kun je ook nog naar de Col de l'Aupillon (2700m). Die pik ik ook nog even mee. Op de weg er naar toe kom ik vele bergmarmotten tegen die hard wegrennen wanneer ze me bespeuren en voordat ze hun hol induiken ook anderen met een schril geluid waarschuwen. Gezien het aantal gaten in de grond moeten er hier wel veel marmotten leven. Het uitzicht vanaf de Col is overigens niet zo bijzonder.
Ik loop weer terug naar het meertje en keer terug naar de parkeerplaats. Onderweg zie je ook nog in de verte de Cascade de la Pisse liggen waar je eventueel ook nog naar toe zou kunnen lopen. Na ruim 5 uur wandelen (incl. pauze's) ben ik weer terug bij de auto. Totaal 13km en 1100 klimmeters.
Foto's: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten