dinsdag 12 juli 2011

Tete de Louis XVI

Vanaf het strandje bij de camping (langs de Ubaye) kun je goed de Tete de Louis XVI zien liggen. Een berg van 2408m hoog, lijkend op een gezicht (zie je het?). De neus is de top in dit geval. Met de auto rijd ik naar Les Clots op een hoogte van 1400m. Daar word ik weer begroet door een blaffende hond die me als indringer van zijn territorium beschouwt. Ik heb geleerd rustig even te wachten alvorens verder te gaan, of in dit geval uit te stappen.
Ik start om even voor half zeven. Het pad voert eerst via de westflank van de berg naar een hoogte van 1900m waar ik wederom begroet wordt door honden die een kudde schapen bewaken. Gelukkig blijft het voetpad op afstand, ik heb niet veel op met dit soort honden (vaak ook verwaarloosd).

Van Tete de Louis XVI

Via een mooie bergkom loop ik naar de neus van Louis. De zons staat nog laag zodat ik bij het stijgen nog geen last van warmte heb.

Van Tete de Louis XVI

Om 08:30 uur ben ik al op de top. De lucht is blauw, het uitzicht prachtig. Ik kan de camping goed zien liggen. Na een belletje naar de achterblijvers laat ik met het spiegelende glas van m'n mobiele telefoon zien waar ik ben. Dat wordt opgemerkt door de kinderen die dit wel leuk vinden.
Overigens heb ik vandaag ook voor het eerst wandelstokken (ja, ja, ik wordt ouder) gebruikt om m'n knieen wat te ontlasten. Bij het stijgen heb ik veel aan de stokken (meer snelheid), bij het dalen helpen ze alleen wanneer er niet te grote stenen en rotsblokken liggen. Bij steil dalen steek je de stokken vooruit om gewicht van je knieen te halen, bij stijgen zet je je stokken altijd naast of achter je en druk je je af. De stokken zijn telescopisch in 3 delen inschuifbaar zodat ze ook makkelijk in de rugzak kunnen.
Ik keer via dezelfde route weer terug naar de auto. Totaal 11km afgelegd met 1000 klimmeters.
Foto's: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten