donderdag 21 juli 2011

Grand Berard

Van Grand Berard

Na de sneeuw en kou van gisteren hoop ik vandaag op beter weer. Het doel is de Grand Berard (3046m). Je kunt hier via wandelpaden komen tot aan de Pas de Reverdillon op 2825m hoogte. Vandaar zou je de top van de Grand Berard kunnen beklimmen, ik heb daar wat beschrijvingen gevonden op internet via welke zijde dat het beste gaat.
Ik parkeer de auto op de parkeerplaats bij Les Dalis en vandaar start ik om 06:15 uur richting Refuge La Pare (30min). Daar is het nog erg stil. Vervolgens via een zigzaggend pad richting Col de la Pare (2655m), onderweg nog een weitje met "echte" bergkoeien passerend met oorverdovende koeienbellen.

Van Grand Berard

Vanaf de Col de la Pare volg ik een GPS route (een pad zie ik niet) richting La Chalanche zodat ik niet weer eerst hoef af te dalen om vervolgens weer te stijgen naar de Pas de Reverdillon. Dat gaat eerst wel goed maar af en toe moet ik toch weer even terug om een andere weg te nemen. Uiteindelijk kom ik weer op het pad naar de Pas de Reverdillon. De lucht is nog wel mooi blauw maar echt veel warmte geeft de zon niet en de stormwind is hier berekoud (ver onder 0). Ook liggen er nog de nodige plekken sneeuw dus waag ik de beklimming naar de top er toch maar niet. Daar zal ook handenwerk bij nodig zijn en hier heb ik geen goede handschoenen voor.

Van Grand Berard

Ik daal weer af en ga nu een stukje richting de Vallee de Parpaillon waar ik dit gezicht in de rotsen ontdek. Vanaf hier klim ik weer naar de Col de la Pare waar ik in de luwte bij een meertje even heerlijk geniet van de warmte van de zon. De afdaling is verder dezelfde route als de heenweg.
Totaal 6 uur en 30 minuten onderweg geweest over 20km met 1400 klimmeters en evenzovele meters dalen. De top van de Grand Berard komt een ander jaar nog wel eens, maar dan wel bij veel warmer weer.
Foto's: ?klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten